بیش از نیمی از حوادث پتروشیمی ها در خوزستان است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: بررسی حوادث صنعت پتروشیمی نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا امروز (۱۸۰ روز) ۱۵ حادثه در صنعت پتروشیمی ایران رخ داده که به طور متوسط هر ۱۲ روز یک حادثه در این صنعت ثبت شده است.

نکته جالب این است که بیشترین میزان حوادث و بیشترین خسارت‌های جانی و مالی مربوط به پتروشیمی در پتروشیمی‌های خوزستان رخ داد که ۳ حادثه برای پتروشیمی بوعلی سینا و ۳ حادثه در پرتروشیمی بندرامام این دو شرکت را در صدر حادثه خیزترین پتروشیمی‌های کشور جای داده است.

از ۱۵ حادثه پتروشیمی‌های کشور در سال ۹۵، هشت حادثه در پتروشیمی‌های خوزستان رخ داده است. نخستین حادثه در ۲۱ اردیبهشت امسال در پتروشیمی تندگویان رخ داد که فقط خسارت مالی در پی داشت. ۱۵ روز پس از این حادثه، پتروشیمی بندرامام دچار حادثه شد و خسارت جانی در پی داشت.

بعد از این دو حادثه بود که حوادث سریالی در پتروشیمی‌های بندرامام و پتروشیمی بوعلی سینا رخ داد و یک حادثه در پتروشیمی مارون مکمل حوادث در این شرکت‌ها شد.

این حوادث در حالی است که نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: از میان ۲۲ شرکت پتروشیمی ماهشهر و بندر امام حتی یک مدیر خوزستانی وجود ندارد و تمامی مدیران این شرکت‌ها مدیران پروازی هستند.

آیت الله محسن حیدری می‌افزاید: حتی در بین مدیران میانی این شرکت‌ها نیز تنها ۱۵ نفر خوزستانی‌اند؛ این در حالی است که تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده در استان خوزستان حضور دارند اما از آنها استفاده نمی‌شود.

امام جمعه موقت اهواز بیان می‌کند: حتی کارشناسان این شرکت‌ها نیز تنها ۳۰ درصدشان خوزستانی و ۷۰ درصد غیر بومی هستند. این در حالی است که شرکت‌های فضای سبز و آشپزخانه‌ای استان خوزستان هم غالب کارکنان خود را از خارج استان جذب می‌کنند.

استفاده از نیروهای غیر بومی در خوزستان همیشه با بهانه نبود نیروی ماهر و نیروی تخصصی در خوزستان انجام می‌شود و نکته مهم پس از این حوادث این است که چرا استفاده از نیروی غیر بومی در این شرکت‌ها منجر به بروز این خسارت‌ها و حوادث شده است؟

از ۸ حادثه رخ داده در سال ۹۵ در پتروشیمی‌های خوزستان ۳ حادثه منجر به ایجاد خسارت جانی و ۵ حادثه منجر به خسارت مالی شده‌اند و حریق پتروشیمی بوعلی سینا به اذعان مدیران وزارت نفت بزرگ‌ترین حادثه تاریخ پتروشیمی‌های کشور است، حال این سوال مطرح می‌شود که چه حادثه‌ای باید در پتروشیمی‌های خوزستان رخ دهد تا مدیران نفتی رو به استفاده از مدیران کارآمد بومی بیاورند؟

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.