شهروندانی که از آب لوله کشی آبی نمی نوشند!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مردم برخی از مناطق خوزستان سال‌ها است برای نوشیدن یک لیوان آب سالم، مجبورند آن را از فروشندگان دوره‌گرد بخرند و این در حالی است که در سایر مناطق این استان هم که از رفاه نسبی برخوردارند، برای مصارف شرب از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود و در واقع می‌توان به راحتی ادعا کرد که آبی که از لوله‌های منازل خارج می‌شود به دلیل طعم نامطلوب، باب‌پسند شهروندان نیست.

دیدن مردان و زنانی که بشکه‌های ۲۰ لیتری آب را در شهر جابجا می‌کنند تا بتوانند آب آشامیدنی و خوردنی خانواده خود را تامین کنند واقعا از صحنه‌های تأثربرانگیز زندگی روزانه در خوزستان به شمار می‌رود که با گذشت این همه سال مسوولان نتوانسته‌اند فکری برای حل این مشکل کنند. با اجرای طرح عظیم آبرسانی غدیر قرار بود مشکل بی‌کیفیتی آب در شهرهای استان خوزستان حل شود، ولی با وجود بهره‌برداری از این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر، اما همچنان مردم این دو شهر در برخی مناطق به سنت قدیمی خرید آب خود ادامه داده و به نظر می‌رسد مشکل کیفیت پائین آب در اهواز نیز با اجرای این طرح که برای اصلاح کیفیت آب این شهر نیز پیش‌بینی شده بود، نتوانسته علاج کار باشد.
یک شهروند ساکن شهرستان کارون در این رابطه عنوان کرد: سالها است که برای مصرف خوراکی، آب می‌خریم و بدلیل گران بودن دستگاه‌های تصفیه آب و اینکه هر چند وقت یکبار باید فیلترهای تصفیه  و شیرین کننده تعویض شوند، توان مالی ما کفاف خرید این دستگاه را نمی‌دهد. مدحج با اشاره به اینکه این روزها و با توجه به شدت گرمای تابستان امسال مجبور هستیم حتی برای وضو، درست کردن غذا و شستن دست و صورت در برخی مواقع روز هم از آب تصفیه شده استفاده کنیم، تاکید کرد: همانگونه که می‌بینید مردم ساکن در منطقه ما از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند و این روزها با توجه به افزایش بهای خرید آب تصفیه شده، این موضوع برای خانواده‌ها مشکل ساز شده است.وی با اشاره به اینکه جالب است برخی از فروشندگان دوره‌گرد اخیرا مدعی شده‌اند که دیگر خرید و فروش آب بدون در نظر گرفتن قیمت بشکه‌های پلاستیکی صورت می‌گیرد، افزود: بعضا مشاهده شده که فروشندگان دوره‌گرد برای فروش آب به همراه بشکه آن، بهای متفاوتی درخواست می‌کنند و به نوعی در خرید و فروش آب بازار سیاه راه افتاده است!
موضوع تهیه آب شرب سالم برای مردم خوزستان با وجود وعده‌های مختلف مسوولان همچنان یکی از معضلات زندگی مردم در جنوب غرب ایران است. در حال حاضر با وجود رودخانه‌هایی چون کارون و دز، مردم در شهرهای خوزستان برای تهیه آب شرب، سراغ آب فروشی‌ها می‌روند و طعم آب لوله کشی مصرفی آنان همچنان غیر قابل شرب است.
بر اساس ادعای ساکنان کارون، وضعیت آب کوت‌عبدا… فاجعه‌بار است، مردم علاوه بر پرداخت قبوض آب به شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از آب آشامیدنی سالم، باید هزینه‌های بسیاری را برای خرید آب از تصفیه‌خانه‌های محلی و یا آب معدنی متحمل شوند. آن دسته از اهالی منطقه کوت‌عبدا… که استطاعت مالی برای تهیه دستگاه تصفیه ندارند؛ آب شرب و آشپزی را بطور روزانه در بشکه‌های ۲۰ لیتری خریداری می‌کنند و هر ماه هم قبض‌های بیش از ۳۰ هزار تومانی را می‌پردازند؛ این در حالی است که بر اساس ادعای شهروندان هیچ‌گونه استفاده‌ای از آب لوله‌کشی ندارند.
در این راستا جا دارد مسوولان ملی و استانی علاوه بر رفع مشکل طعم آب شرب مناطق مختلف شهر اهواز، بر قیمت فروش و عرضه دستگاه‌های تصفیه آب نظارت داشته باشند تا در صورت عدم موفقیت در حل مشکل طعم نامطلوب آب توسط سازمان‌های مسوول، حداقل شهروندان در مقابل قادر به خریداری  دستگاه آب شیرین‌کن باشند چرا که تماس‌های اخیر شهروندان با روزنامه کارون، حکایت از رنجش و ناراحتی آنها نسبت به عملکرد و بی توجهی مسوولان حوزه آب شهری دارد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • باسلام متاسفانه بدلیل وضعیت نامساعد مالی شرکتهای آب و فاضلاب شهری، ناشی از قوانین محدود کننده افزایش بهای خدمات از یکطرف و عدم کمک مالی دولتی به این شرکتها، اعتبارات لازم برای اصلاح و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب و افزایش کیفیت خدمات وجود ندارد و از طرفی یه همین دلیل و عدم توجه به وضعیت معیشتی و بیمه کارکنان آب و فاضلاب، اضافه بر کوچ بسیاری از نیروهای این شرکتها، پرسنل باقیمانده، انگیزه کافی برای ارائه خدمات ندارند.از طرفی مدیریت کمیت و کیفیت منابع تأمین آب بر عهده شرکتهای آب وفاضلاب نیست. برای بهبود کیفیت خدمات آب و فاضلاب شهری، باید وضعیت مالی این شرکتها بهبود یابد.