پایان سال ۹۶ طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری بهره برداری می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به تخصیص آب در فاز یک و ۲ طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: عملیات اجرایی گام نخست این طرح با ۳۱۲ هکتار در پایان سال آینده به اتمام می رسد.

حسن علاقه بند با حضور در برنامه خبری ساعت ۲۳ شبکه خوزستان درباره روند پیشرفت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: امیدواریم با تامین اعتباراتی که فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیاز دارد شاهد اجرایی شدن آن باشیم.
وی گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اگر چه از سال ۱۳۸۷ شروع شد و از سال ۱۳۸۹ هم موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح عملیات اجرایی زیرساخت شبکه های آبیاری، زهکشی و نوسازی آن را آغاز کرد ولی با سفر رییس جمهور در دی سال ۱۳۹۲ و اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری شتاب خوبی بر آن حاکم شد.
وی گفت:از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۲، عملیات اجرایی ۶۶ هزار هکتار از عرصه ۵۵۰ هزار را تمام کردیم ولی از سال ۹۳ تا به امروز ۱۴۲ هزار هکتار را به پایان رساندیم.
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر افزود: در واقع در مدت ۶ سال ۶۶ هزار هکتار و در ۲ سال و چند ماه گذشته عملیات ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام که حدود ۹۰ درصد آن در خوزستان بوده را انجام دادیم.
وی ادامه داد: بطور قطع با مسایل بعد از اجرای این طرح که آموزش کشاورزان و بهره برداری صحیح از این سرمایه گذاری است تحولی شگرف و کاری بسیار بزرگی در دو استان خوزستان و ایلام ایجاد می شود و امیدواریم شاهد این باشیم که کشاورزان ما بتوانند تولیدات خوبی از این زمین های کشاورزی داشته باشند.
علاقه بند بیان کرد: تخصیص آب به فاز دوم این طرح نیز خوشبختانه عملی شد و امیدواریم با تامین اعتباراتی که نیاز دارد شاهد باشیم که فاز ۲ را با یک برنامه زمان بندی مثل فاز نخست که مدت چهار سال خاتمه پیدا می کند آن را در فرصت زمانی مشخصی کارش را انجام دهیم.
طرح احیای ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری، سال ۱۳۷۵ در سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.
از سال ۱۳۸۷ این طرح به ۵۵۰ هزار هکتار (۵۰۰ هزار هکتار خوزستان و ۵۰ هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال ۱۳۹۲ این طرح در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و ۱٫۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در ۱۸ شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل ۷۰ کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.