معاون وزیر کار: صنایع پایین دستی در خوزستان نادیده گرفته شده است/ پیمانکاران تشکیل کنسرسیوم دهند/ مدیران پروازی برای خوزستان تهدید هستند/ استخدام ها باید بومی شود

عصر جنوب-  معاون وزیر کار گفت: بر اساس بررسی‌هایی که داشتیم در بعضی از استان‌ها به ازای هریک کارخانه بزرگ دولتی حدود۵۰ کارخانه کوچک خصوصی ایجاد می‌شود ولی در خوزستان به ازای هریک کارخانه دولتی کمتر از ۲۰ کارخانه کوچک ایجاد شده است.

احمد میدری درباره دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در خوزستان با بیان اینکه بیکاری یک پدیده بین الملی فراگیر شده است اظهار داشت: بیکاری در دنیا یک پدیده‌ای فراگیر شده است  به طوری که علاوه بر کشورهایی با نرخ جمعیت مثبت این موضوع در کشورهایی که نرخ رشدشان ثابت مانده به دلیل تحولات تکنولوژی نیز دیده می‌شود.

وی افزود: حتی در کشوری مثل چین سالی ۱۰ درصد رشد دارد یکی از مسائل جدی اقتصادی اش بیکاری است.

معاون وزیر کار بیان کرد با بیان اینکه در ایران به دلایل مختلف نرخ بیکاری بالا است، بیان کرد: رکودی که در این چند سال حاکم بوده، سیاست‌هایی از جمله تزریق درآمدهای نفتی که یک مرتبه تبدیل به شوک نفتی شد از جمله عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در کشور است.

وی گفت: واردات بی رویه در کشور سبب ایجاد موجی از بیکاری شد که خیلی از صنایعی که به دلیل واردات بی‌رویه از بین رفتند، نتوانستند دوباره خود را احیا کنند. کارخانه‌های بزرگی که در خوزستان وجود دارد در پایین دستشان کارخانه ایجاد نشده که بتواند شغل زیادی را ایجاد و افراد را جذب کند.

میدری تصریح کرد: بر اساس  بررسی‌هایی که داشتیم در بعضی از استان‌ها به ازای هریک کارخانه بزرگ دولتی حدود۵۰ کارخانه  کوچک خصوصی ایجاد می‌شود ولی در خوزستان به ازای هریک کارخانه دولتی کمتر از ۲۰ کارخانه کوچک ایجاد شده است به طوری که در خوزستان کارخانه‌های کوچک در کنار کارخانه‌های بزرگ شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار و مشکلاتی که بخش خصوصی وجود دارد سبب عدم شکل گیری این کارخانه‌های کوچک می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت، کارگاه‌های بزرک نمی‌توانند در اقتصاد اشتغال زیادی فراهم کنند چرا که اشتغال در صنایع کوچک ایجاد می‌شود.

معاون وزیر تعاون با تاکید بر اینکه باید در کنار کارخانه بزرک فولاد صنایع پایین دستی ایجاد شود، بیان کرد: امروزه صنایع پایین دستی در استان‌های دیکر ایجاد شده که دلایل متفاوتی از جمله دسترسی به مرکز جمعیتی بهتر و سیستم اداری روان‌تر در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به شاغل بودن افراد غیر بومی در خوزستان گفت: خوزستان در قبل و بعد از انقلاب همواره مهاجر پذیر بوده به این منظور که افراد استان‌های دیگر در خوزستان مشغول به کار می‌شوند؛ این پدیده‌ای متعلق به امروز خوزستان نیست.

میدری درباره راه حل مشکل به کار گیری افراد غیر بومی در خوزستان عنوان کرد: طبق قانون ۵۰ درصد از استخدامی باید نیروی بومی باشد؛ برای اجرایی کردن این موضوع استفاده از کاریابی‌ها است. کسانی که در خوزستان شاغل می‌شوند  با توجه به اینکه شماره بیمه‌اشان را سازمان تامین اجتماعی دارد باید فرد شاغل با هدف اینکه در کجا ساکن است، چک شود.

وی افزود: پیمانکاران بخش خصوصی درون استان پیمانکاران بزرگی نیستند ولی اگر تشکیل کنسرسیون دهند و یا پیمانکارانی باشند که بتوانند مورد حمایت قرار بگیرند و کارها پیمان بگیرند در نتیجه از نیروهای انسانی بومی و استانی استفاده می‌کنند ولی وقتی که پیمانکار غیربومی باشد نیرو‌ها را نیز از بخش خارجی و غیربومی جذب می‌کند.

معاون وزیر کار درباره مدیران پروازی در استان خوزستان بیان کرد: همانگونه که در شهر آبادان انگلیسی‌ها به گونه‌ای شهرک سازی کردند که مدیران آنجا را به عنوان محل سکونت انتخاب کردند باید شرکت‌های بزرگ دولتی نیز شهرک‌هایی بسازند که از جدابیت لازم برای زندگی مدیران برخوردار باشد.

وی افزود: مدیران نباید پروازی باشند به طوری که خانواده‌ این مدیران در استانی دیگر باشد و اینکه مدیران در استان مستقر نیستند برای استان یک تهدید است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.