بحران در تامین آب شرب و کشاورزی حوضه جراحی و زهره

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اعلام محدودیت کشت در حوضه رودخانه های جراحی و زهره گفت:دمای بالا و تنش آبی در رودخانه های استان، تشدید مشکلات آب شرب در برخی شهرستان های استان را به همراه داشته است.

هاشم بالدی اظهار کرد:تداوم خشکسالی در حوضه رودخانه های جراحی و زهره باعث شد نتوانیم آب مورد نیاز کشت تابستانه را در فصل زراعی جاری تامین کنیم به همین دلیل در این شهرستان های زیر پوشش این رودخانه ها محدودیت کشت اعمال می شود.
وی افزود:در حوضه جراحی و زهره اولویت با تامین آب کشت های دائم و نخیلات است و زراعت محدود با نظر سازمان جهاد کشاورزی انجام می شود.
بالدی اظهار کرد:مدیریت آب در این دو حوضه قرار است با همکاری فرمانداران، سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی انجام شود تا از برداشت بی رویه آب از بالادست جلوگیری شود.
وی با بیان مکاتبات انجام شده برای ورود قوه قضائیه به این موضوع گفت:این مهم برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از رودخانه ها و کشت های غیرمجاز و برخورد با متخلفان انجام می شود.
بالدی با بیان اینکه پرداخت کشت معوض برای کشاورزانی که دچار خسارت می شود، طی سال های گذشته محقق نشده است، تصریح کرد:قرار بود وزیر جهادکشاورزی درباره جبران خسارت خشکسالی اعلام نظر کند اما تاکنون پاسخی به مکاتبات ما نداده است.
*روستائیان در انتظار آب
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین با بیان افزایش مشکلات تامین آب شرب در برخی شهرستان ها به دلیل گرما اظهار کرد: تامین آب شرب در برخی روستاهای شهرستان شادگان، اهواز و هویزه با مشکل مواجه شده که برخی از آنها مشکل شبکه آبرسانی و برخی دیگر مشکل خط انتقال دارند.
وی با بیان اینکه در مسجدسلیمان مشکل آب شرب حتی در مناطق شهری نیز وجود دارد افزود: در شهرستان هایی که در پایین دست رودخانه ها قرار دارند، همچون هندیجان شوری آب افزایش زیادی یافته به طوری که باعث از کار افتادن آب شیرین کن ها شده است.
بالدی تاکید کرد: افزایش گرما و شبکه های فرسوده آبرسانی در بعضی روستاها مشکلات متعددی بوجود آورده است.
وی اظهار کرد:پارسال قرار بود ۱۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران برای حل مشکل آب شرب شهرها و روستاهای استان اختصاص یابد اما تنها،۳۰ درصد این اعتبار محقق شده است.
بالدی گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، هماهنگی شرکت های آب و فاضلاب برای اجرای طرح های آبرسانی به روستاها اولویت بندی خواهد شد.
وی با اشاره به جلسه اخیر برای حل مشکل آب شرب شادگان افزود: ۳۷ روستا در بخش و حدود هشت روستا در بخش دریسیه با مشکل تامین آب شرب روبرو هستند که طرح هایی برای حل مشکل آنها از پارسال آغاز شده و مقرر شد امسال با تخصیص اعتبار این طرح ها به اتمام برسد.
شادگان و هندیجان در انتهای رودخانه های جراحی و زهره بیش از دیگر نقاط استان با مشکل تامین آب روبه رو هستند.
وضعیت ۲٫۵ میلیون اصله نخل در شادگان از پارسال بحرانی اعلام شده است.
خوزستان حدود چهار هزار و ۵۰۰ روستا دارد که چهار هزار و ۱۵ روستا شامل ۲۴۳ هزار و ۸۲ خانوار با جمعیت یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۷۱ نفر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان قرار دارند.
به گزارش ایرنا یک هزار و ۸۸ روستا شامل ۱۰ هزار و ۳۲۶ خانوار فاقد آب شرب هستند و از این تعداد ۳۶۱ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.