معاون رئیس جمهور: هیچ مجوزی برای انتقال آب کارون صادر نشده است/ گرده افشانی عامل تنگی نفس/ چهار قطعنامه برای مقابله با ریزگردها

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه تا کنون هیچگونه مجوزی برای برداشت آب از سرشاخه های رودخانه کارون نداده ایم گفت: هر گونه انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه منوط به انجام مطالعات زیست محیطی است.

 معصومه ابتکار سه شنبه شب در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با گرد و غبار که با حضور نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در سالن امام رضا (ع)شرکت نفت تشکیل شد تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون هیچ مجوزی برای برداشت آب از سرشاخه های کارون صادر نکرده است.

وی اظهار کرد: درهر مطالعه ای که انجام می شود باید محیط زیست و تالاب ها نیز در نظر گرفته شوند.
معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به مصوبات شورای عالی آب درباره رودخانه کارون گفت: تا کنون دو جلسه از شورای عالی آب به احیای این رودخانه اختصاص یافته است و تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به زمان خاتمی رئیس دولت هشتم بازمی گردد.
وی تاکید کرد: در صورت همکاری بین بخشی می توانیم شاهد بهبود کیفیت رودخانه کارون باشیم.
ابتکار با بیان اینکه در دولت یازدهم برخلاف گذشته، محیط زیست یک امر تشریفاتی نبوده تصریح کرد:ما دورانی را گذراندیم که محیط زیست نه تنها برای دولت در اولویت نبوده بلکه اصلا مطرح نشده بود، این در حالیست که دردولت یازدهم محیط زیست همیشه جزو اولویت ها بوده است.
ابتکار با بیان اینکه خوزستان بدون تردید برای دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: موضوعات مربوط به محیط زیست و تحولاتی که طی این سه سال در خوزستان رخ داده و بهبود وضعیت نسبت به گذشته نشان دهنده اهتمام
جدی دولت نسبت به این مساله است.
وی گفت: قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و بهره برداری از تصفیه خانه صنعتی در پتروشیمی و دیگر طرح هایی که امروز به بهره برداری رسیده جزو اقدامات مهم دولت برای بهبود شرایط زیست محیطی خوزستان است.
ابتکار با اشاره به توزیع بنزین یورو۴ در اهواز و چند شهر خوزستان اظهار کرد: خوزستان اولین استانی است که به غیر از مرکز در سایر شهرها نیز از توزیع بنزین یورو ۴ بهره مند شده است.

*چهار قطعنامه برای مقابله با ریزگردها
وی حذف سوخت مازوت از نیروگاه رامین در سال گذشته را یادآور شد و افزود: هم اکنون ۶۰ درصد از تالاب هورالعظیم که یکی از کانون های مهم گرد و غبار بوده، آبگیری شده است.
ابتکار اضافه کرد: طرح کاشت نهال و مالچ پاشی در خوزستان نیز که جزو مصوبات سال ۹۳ دولت بوده در حال اجراست و ماه گذشته نیز برای مدیریت کانون های داخلی گرد و غبار و آماده سازی دستگاه ها در مقابل آن برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است.
به گفته وی مطالعات گرد و غبار انجام شده و تکالیف دستگاه های اجرایی در قبال آن نیز مشخص شده است.
ابتکار همچنین درباره گرد و غبار گفت: عراق و عربستان دو منشاء عمده این پدیده هستند و منشاء خارجی این پدیده را نمی توان نادیده گرفت.
وی افزود: امسال به دلیل بارندگی مناسب و احیای بخش های زیادی از هورالعظیم کانون های داخلی زیاد فعال نبودند اما کانون های خارجی منشاء بسیاری از گرد و غبارها بوده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: در سال ۹۲ به همراه هیاتی به عراق رفتیم و در سخت ترین شرایط امنیتی درختکاری انجام دادیم اما اتفاقات عراق از اختیار ما خارج است.
وی تاکید کرد: مسائل مربوط به گرد و غبار همچنان در حال پیگیری است و برای اولین بار نماینده سازمان ملل در نشستی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان پرچمدار مقابله با گرد و غبار معرفی کرده است.
وی گفت: چهار قطعنامه بین المللی و منطقه ای در راستای مقابله با گرد و غبار منعقد شده که برای سازمان ملل و سازمان های منطقه ای تکالیفی تعیین کرده است که امیدواریم این اقدامات بتواند در حل مشکل گرد و غبار موثر
باشد و شرایط را بهبود بخشد.

*’گرده افشانی عامل تنگی نفس
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صلح و امنیت را مقدمه توسعه پایدار دانست و با اشاره به جنگ های خاورمیانه اظهار کرد: در جایی که صلح و امنیت نباشد نمی توانیم از محیط زیست حفاظت کنیم.
ابتکار تاکید کرد: دولت یازدهم برنامه های زیست محیطی را با جدیت ادامه می دهد و تلاش برای تامین اعتبارات مورد نیاز این برنامه ها نیز انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به انجام مطالعات مشکلات تنفسی خوزستانی ها گفت: تا کنون ۱۶ گزینه احتمالی به عنوان عوامل این عارضه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: در مطالعات اولیه احتمال گرده افشانی گیاهی و تشدید آن با اولین بارندگی به عنوان مهم ترین عامل تنگی نفس مطرح شده است.
ابتکار اقدامات پیشگیرانه قبل از فصل بارندگی را برای جلوگیری از ایجاد عارضه تنگی نفس برای خوزستانی ها ضروری دانست.
وی در ادامه طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان را یکی از طرح های مهم و با ارزش خوزستان دانست و افزود: این طرح به عنوان یکی از کشت و صنعت ها مشمول ارزیابی زیست محیطی است و باید این مطالعات انجام شود تا خوزستان
مانند طرح های قبلی متضرر نشود.
ابتکار همچنین با تاکید بر تسریع در راه اندازی متروی اهواز گفت: توسعه حمل و نقل عمومی برای اهواز جزو ضروریات است و راه اندازی نشدن مترو در این شهر جای سوال دارد.
در این نشست شریعتی استاندار خوزستان وقت سخنرانی خود را به دو نفر از مدیران داد.
در پایان این نشست نیز ابتکار رئیس سازمان محیط زیست لوح تقدیری به احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان به پاس برگزاری جلسات شورای حفاظت کیفی کارون، کارگروه مقابله با گرد و غبار، کارگروه مدیریت پسماند و
جلسات مقابله با تنگی نفس اهدا کرد.
بر اساس این گزارش، این هفتمین سفر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان است.
این سفر یک روزه به دلیل شرجی و رطوبت بالا در ماهشهر با تاخیر پنج ساعته آغاز شد به همین دلیل برخی از برنامه های سفر با فشردگی برگزار شد.
تعطیلی واحد کلرآلکالی از پتروشیمی بندر امام و کلنگ زنی تصفیه فاضلاب صنعتی در پتروشیمی بندرامام، انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و کلنگ زنی اولین مدرسه طبیعت در اهواز از جمله برنامه های سفر معاون رئیس
جمهوری به خوزستان بوده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.