گرمای خوزستان نفس‌بُر شد/ آماده باش واحد‌های درمانی/ ۲۰ مورد گزارش بدحالی در ۳ روز گرما/ چه کنیم گرما زده نشویم؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری به دلیل گرما و شرجی طاقت فرسا در استان، ۶ نفر از شهروندان با علائم گرمازدگی شدید و سطح هوشیاری بسیار پایین به بیمارستان گلستان مراجعه کردند.
«میثم معزی» به همشهری گفت: یکی از این شهروندان به دلیل خون ریزی مغزی ناشی از گرمازدگی فوت شد.
وی درباره شخص فوت شده بیان کرد: این فرد یک کارگر ساختمانی بود که با علائم گرمازدگی شدید، حرارت بالای بدن و سطح هوشیاری پایین، توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شد، اما به علت خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.
معزی گفت: اشخاص مراجعه کننده کسانی بودند که در معرض آفتاب و گرمای شدید فعالیت بدنی زیادی داشتند. یکی از این بیماران، ورزشکاری بود که در هوای آزاد و گرم ورزش کرده بود. این شخص با سطح هوشیاری پایین و علائم گرمازدگی شدید به بیمارستان انتقال داده شد.

آماده باش واحد‌های درمانی
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که متخصص طب اورژانس نیز هست، درباره اقدامات این دانشگاه گفت: در روزهایی که دمای هوا بالاتر از ۴۶ درجه است، حالت آماده باش کامل به همه واحد‌های درمانی ابلاغ می‌شود. همچنین اورژانس‌های پیش بیمارستانیبا حضور در محل  و انتقال سریع بیمار ارائه خدمت  می‌کنند.
معزی گفت: این اقدامات در روزهای گذشته نیز انجام شده است.

گرمازدگی چیست؟
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در ادامه صحبتش به مفهوم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: در صورتی که درجه حرارت مرکزی بدن به بالاتر از ۴۰ درجه برسد، شخص اصطلاحا دچار گرمازدگی شده است.
این متخصص طب اورژانس با اشاره به این که شایع ترین نشانه گرمازدگی غش کردن و کاهش سطح هوشیاری است، افزود: سردرد، سرگیجه، تعریق فراوان، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، تنفس تند و تنگی نفس از دیگر موارد شایع گرمازدگی است.
معزی گفت: همچنین یکی از عواض غیرقابل جبران گرمازدگی هیت استریک یا سکته مغزی بر اثر خون ریزی مغزی، کاهش سطح هشیاری و تشنج است. درمان این بیماران بسیار سخت و در بعضی موارد غیرممکن است.
وی از انقباض عضلات بدن به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های گرمازدگی یاد کرد و گفت: به دلیل از دست رفتن آب بدن، نمک و املاح معدنی انقباض عضلات به وجود می‌آید و لازم است در صورت بروز هر یک از آنها اقداماتی انجام داد.

اقدامات اولیه بعد از گرمازدگی
متخصص طب اورژانس درباره اقدامات اولیه بعد از گرمازدگی توضیح داد: افراد در مرحله اول بهتر است با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند. در غیر این صورت قرار دادن شخص در فضای خنک، خارج کردن لباس‌های غیرضروری از بدن فرد گرما زده، پاشیدن آب به صورت وی یا قرار دادن وی در حوض آب با دمای ۳۷ تا ۳۸ درجه و استفاده از اسفنج مرطوب یا کیسه‌های یخ در زیر بغل، نواحی کشاله ران، گردن، کمر و سینه بیمار از اقدامات اولیه برای نجات شخص گرمازده است.

جلوگیری از گرمازدگی
معزی توصیه‌هایی نیز برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه کرد: اشخاص مگر در مواقع ضروری از قرار گرفتن در هوای گرم و تابش مستقیم نور آفتاب خودداری کنند.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: مردم باید لباس‌های نخی با رنگ روشن و نازک تن کنند، در صورت بودن در خارج از خانه هر یک ربع مایعات فراوان بنوشند تا کم آبی بدن به دلیل تعریق زیاد جبران شود، همچنین باید از ورزش‌های سنگین و طاقت فرسا در روزهای گرم تابستان خود داری کنند.

ورزشکاران مراقب باشند
این متخصص طب اورژانس به افراد ورزشکار نیز توصیه کرد: ورزشکاران در صورت ورزش کردن در روزهای گرم حتما حین ورزش از مایعات زیاد استفاده کنند و حتما بعد از ورزش از آّب و نمک استفاده کنند تا نمک و املاح از دست رفته بدنشان جایگزین شود. به این صورت که ۲ قاشق غذاخوری نمک را در یک پارچ آب حل کنند و هر یک ربع یک بار نصف لیوان آب و نمک مصرف کنند.

افراد در معرض خطر
متخصص طب اورژانس به افراد در معرض خطر هم اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود در روزهای گرم افراد مسن، کودکان زیر ۸ سال، خانم‌های باردار و افراد با بیماری‌های قلبی از خانه بیرون نروند.

۲۰ مورد گزارش بدحالی در ۳ روز
مدیر روابط عمومی فوریت‌های پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز از انجام ۲۰ مورد ماموریت اورژانس در این شهر به دلیل گرمازدگی خبر داد. «رضا رفیعی» به همشهری گفت: از چهارشنبه تا جمعه گذشته ۲۰ مورد گزارش ضعف و بی حالی ناشی از گرمازدگی داشته ایم که خدمات لازم به آنها ارائه شد و با انتقال آنها به بیمارستان و تزریق سرم، حال عمومی آنها بهبود پیدا کرد.

ساهره طریفی**

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.