نفت؛ بلای عظیم هورالعظیم/ خطوط لوله مانع آبگیری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: یکی از معضلات تالاب هورالعظیم، حضور شرکت نفت در آنجا برای انجام عملیات بهره‌برداری نفتی است.

پس از آنکه تصمیم گرفته شود نفت این تالاب از دل زمین بیرون بیاید و به بهره‌برداری برسد، رعایت ضوابط محیط زیستی از شرایط فعالیت در آنجا در نظر گرفته شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه درباره تمهیداتی که باید توسط شرکت نفت انجام شود به همشهری می‌گوید: اگر لوله‌ای مربوط به تأسیسات شرکت نفت در مسیر وجود دارد، باید آن را زیر خاک جاسازی کنند تا بر اثر فشار آب کنده نشود یا نشکند.
«موسی مدحجی» می‌افزاید: همچنین اگر چاه نفتی در مسیر آب هست ارتفاع آن را بالا‌تر ببرند. زیرگذر هم می‌توان ایجاد کرد؛ همچنین خطوط لوله‌های نفت اگر مهار نشوند، احتمال شکستگی و انتشار آلودگی دارند.

مانع آبگیری هورالعظیم
مدحجی می‌گوید: در بخش جنوبی تالاب، لوله‌ها روی زمین جاگذاری شده‌اند که در حال حاضر تصمیم گرفته شده این لوله‌ها زیر خاک بروند؛ اما هنوز این کار به پایان نرسیده است. تا هنگامی که به پایان نرسیده نمی‌توان آب را رهاسازی کرد و این یکی از موانع آبگیری است.
وی با اشاره به موانع آبگیری در هورالعظیم بیان می‌کند: پیش از این به بهانه نبود آب، آبگیری در هورالعظیم انجام نمی‌شد، در حال حاضر هم که مشکل آب وجود ندارد، شرکت نفت به بهانه اینکه برای بهره‌برداری از نفت هزینه‌های سنگینی کرده و تجهیزات خود را آنجا مستقر کرده است و با رهاسازی آب منفعتش به خطر می‌افتد از آبگیری هورالعظیم جلوگیری می‌کند.
مدحجی اضافه می‌کند: از طرفی اگر آب رهاسازی شود این احتمال وجود دارد آب هورالعظیم با نفت آلوده شود و خشک ماندن آن از آلوده شدن همه آن با نفتی که احتمال می‌رود با آب مخلوط شود، بهتر است.

انحراف مسیر آب
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه درباره لایروبی نهرهای منتهی به هورالعظیم اظهار می‌کند: ۱۵ انشعاب که تشکیل کانال می‌دهند از کرخه و کرخه نور جاری هستند از آنجا که سرریز و انتهای مسیر رودخانه به هورالعظیم می‌رسد کشاورزان، صیاد‌ها، شرکت‌های پرورش ماهی سبب شده‌اند مسیر رودخانه بسته شود، آن‌ها خاکریز جلوی مسیر طبیعی آب ایجاد کرده‌اند تا آب را به جایی ببرند که آن را برای مصارف خود استفاده کنند.

لایروبی نشدن، عامل طغیان رودخانه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه لایروبی بستر رودخانه را به عهده سازمان آب و برق خوزستان می‌داند و می‌گوید: جالب اینکه پرورش ماهی‌هایی که اقدام به منحرف کردن مسیر آب می‌کنند آن دسته‌ای هستند که مجوز هم ندارند و باید پیگیری قضایی در این موضوع توسط سازمان آب و برق انجام شود.
وی می‌افزاید: لایروبی به این دلیل مهم است که اگر انجام نشود ـ به دلیل جمع شدن رسوب در بستر رودخانه ـ انتظار طغیان آن می‌رود. بخشی از رودخانه هم که طغیان کرد، احتمال می‌رفت شهر رفیع را درگیر کند. سدبندی و تجاوز به حریم رودخانه باعث می‌شود نهر‌ها مسیرشان بسته شود.

گزارش از: سمیه تیاری
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.