آیت الله حیدری : برای تغییر نام شهرها باید بر طبق قانون عمل کرد / حتی کارگران فضای سبز پتروشیمی ها غیربومی هستند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نشست خبری آیت الله حیدری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. از موضوع استاندار گرفته تا تغییر نام شهرها و مدیران پروازی و … در این نشست سخن به میان آمد و در انتها نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
بخش هایی از موضوعات مطرح شده از سوی آیت الله حیدری در ذیل اشاره می شود:
• اینکه استاندار آینده چه کسی باید باشد و قومیت ها و جناح ها افراد خود را معرفی می کنند موضوع غیرقابل انکاری است و حق می دهیم هر گروهی نیروی خود را معرفی کند اما دست آخر دولت استاندار آینده خوزستان را معرفی خواهد کرد و باید همگان با استاندار جدید همکاری کنیم. استاندار غیر بومی یکی سری محاسن و یک سری معایب دارد. از محاسن استاندار غیربومی می توان به این موضوع اشاره داشت که نگاهی فراقومیتی دارد و راحت می تواند نیروهای شایسته را به کار گیرد. اما این عیب هم وجود دارد که استاندار غیربومی با استان آشنا نیست. با توجه به اینکه دولت یکسال بیشتر وقت ندارد مشکلات خوزستان بیشتر می شوند.
طی جلسه ای که ۶ نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با یکدیگر داشتند روی یک گزینه برای استانداری آینده خوزستان توافق کردیم و این فرد را به وزارت کشور معرفی کردیم، اما تصمیم نهایی را دولت و وزارت کشور می گیرد .
در موضوع تغییر نام شهرهای استان خوزستان، به عقیده من باید بگذاریم مردم تصمیم بگیرند و شهرها را با نامی که خودشان می پسندند صدا بزنند. قانون این موضوع را منع نکرده است اما در نهایت برای تغییر نام شهرها باید بر طبق قانون عمل کرد.
اینکه گفته می شود مسئولین و کارمندان ارشد یکی از شرکت های بزرگ خوزستان سه روز آخر هفته را در کشورهای دیگری سر می کنند خبر ندارم و از کم و کیف این سفرها خبری به ما نرسیده است. اما دستگاه های بازرسی باید موضوع را پیگیری و در صورت تخلف برخورد جدی نمایند.
خوشبختانه بارندگی های اخیر در خوزستان به نحوی بود که بسیاری از مسئولین وضعیت منابع آبی استان را عالی توصیف کردند و ذخیره سازی مناسبی هم صورت گرفت. خوزستان همیشه جزو استان های مستعد کشاورزی بوده اما اینکه به دلیل انتقال آب بخواهیم برای کشاورزان ممنوعیت کشت صادر کنیم قابل قبول نیست.
ما سیلی را پشت سر گذاشتیم که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است و بسیاری از روستاهای شوش، شوشتر، دزفول، اندیمشک و اهواز دچار مشکل شدند و خسارت فراوانی دیدند. اکنون باید دولت این خسارت ها را جبران نماید.
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان یکی از امیدهای مردم برای آینده است و چنانچه اجرا شود نیمی از نیازهای غذایی کشور تامین و ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می  شود اما تمامی این پیش فرض ها نیاز به آب دارد. در غیر این صورت خسارت آن متوجه تمام کشور می شود. امیدواریم مسئولین در راستای آخرین تحولات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پاسخگو باشند.
شورای عالی آب ، انتقال آب را به غیر از مصرف شرب ممنوع اعلام کرده ولی شواهد این گونه نشان می دهد که انتقال آب برای تمامی مصارف از جمله کشاورزی ، دامداری، صنعت و شیلات و … در حال انجام است.
خوزستان با اینکه استانی غنی در تمامی زمینه ها است  اما متاسفانه بدلایل مختلف شاهد گسترش فقر ، محرومیت و بیکاری در استان هستیم. اینکه رئیس جمهور متوسط آمار بیکاری کشور را ۱۱ درصد اعلام می کند شاید قابل توجیه باشد، اما این آمار در خوزستان رقم دیگری است و در برخی از شهرهای استان نرخ بیکاری بالاست. البته بیکاری دلایل مختلفی از جمله جنگ دارد و متاسفانه هنوز در برخی شهرهای ما آثار جنگ بر در و دیوار سایه افکنده است .
متاسفانه علیرغم اینکه دو طرح بزرگ نیشکر و نفت از طرح های ملی محسوب می شوند ولی باعث افزایش بیکاری در خوزستان شده است زیرا زمین کشاورزان در اختیار نیشکر قرار گرفته و دیگر کشاورزان نمی توانند در آنجا کار کنند. انتظار می رود این شرکت ها جدای از بکارگیری کشاورزان حتی فرزندان ، نوه ها و نتیجه های آن ها را هم شاغل کنند. متاسفانه بدلیل بیکاری ، بسیاری از روستانشینان به شهرها مهاجرت کرده و به شغل های کاذب روی آوردند.
در شرکت نفت بخصوص در قسمت های غرب کارون، دشت آزادگان و جفیر به دلیل عملیات استخراج نفت بخش عظیمی از تالاب ها خشک شده اند. این موضوع یعنی تعطیلی کشاورزی، صید ماهی و پرندگان.  به جای آن دکل های نفت و حفاری جایگزین شده اند و مسائل زیست محیطی و ریزگردها را هم به ارمغات آوردند! با این وجود متاسفانه از بومی های منطقه برای کار کردن استفاده نشده و بیشتر پرسنل را مدیران پروازی تشکیل می دهند و استخدام ها غیربومی ست.
طبق استعلام های به عمل آمده در پتروشیمی های خوزستان ، تنها ۱۵ درصد مدیران ، کارگران و نیروهای کار خوزستانی هستند. ۸۵ درصد مدیران پتروشیمی غیربومی هستند. همچنین ۷۰ درصد کارشناسان این شرکت ها نیز غیربومی اند. طبیعی است وقتی مدیران غیربومی باشند، کارگران فضای سبز و آشپزخانه و … را هم غیربومی ها تشکیل دهند و عرصه را برای نیروهای بومی تنگ کنند و عدل و انصاف هم چنین موضوعی را نمی پذیرد.
بی شک انحرافات سیاسی و اقتصادی در خوزستان بدون دلیل نیست. در حال حاضر مشکلات اقتصادی و فقر و تبعیض ها در تقسیم پست و سمت ها باعث می شود ناهنجاری هایی را شاهد باشیم. از این رو انتظار می رود برای جلوگیری از چنین مشکلاتی همه آحاد را در اداره استان دخیل کنیم و نقش نیروهای خوزستانی را پررنگ تر نمائیم.  قطعا عدم استفاده از نخبگان در جای خود باعث انحطاط می شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.