معاون استاندار: شهرداری ها نباید دایم دستشان برای منابع ارزش افزوده دراز باشد/ برخی شهرداری ها با تورم نیرو مواجهند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: خوزنیوز / مرتضی پورسامانی: طی پیامی از سوی یکی از کاربران خوزنیوز مطلع شدیم به علت بدهی های شهرداری سوسنگرد و عدم پرداخت حقوق کارگران، ارایه خدمات شهری و جمع آوری پسماند در این شهر با مشکل مواجه شده است. بر اساس شنیده های ما چند روز است که زباله های شهری در سوسنگرد جمع آوری نمی شوند و کارگران نیز در آستانه ی اعتصاب هستند . در همین باره گفت و گویی با احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان و شهرام جلالی، رییس شورای اسلامی شهر سوسنگرد داشته ایم که در ادامه می آید:

درآمدهای های شهرداری کفاف حقوق کارکنان را نمی دهد

شهرام جلالی رئیس شورای شهر سوسنگرد در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز ضمن تکذیب اعتصاب کارگران شهرداری گفت: پس از گفت و گوی شهردار با کارگران شهرداری سوسنگرد و با ارایه قول هایی برای پرداخت حقوق های معوق ، در چند روز اخیر کارها با روال عادی در حال انجام است . کارگران نیز مشغول کارند و پسماندها نیز جمع آوری می شوند. در جلسات اخیر نیز قول های مساعدی از سوی مسوولین امور شهری داده شده است و بر همین مبنا مشکلات حقوق کارکنان شهرداری سوسنگرد حل خواهد شد.

وی گفت: درآمدهای های شهرداری از راه ارزش افزوده است که گاهی اوقات کفاف حقوق کارکنان را نمی دهد و از همین رو بخشی از حقوق کارکنان شهرداری از درآمد عوارض های اخذ شده توسط شهرداری تامین می شود.

جلالی در مورد عوارض کامیون های عبوری از حاشیه شهر به مرز چذابه گفت: در گذشته قول هایی در مورد پرداخت عوارض کامیون های عبوری از حاشیه شهر به شهرداری داده شده بود و نامه نگاری ها و مصوباتی نیز در این مورد داشتیم اما تا کنون این موارد اعمال نشده و درآمدی نیز از این راه حاصل شهرداری نشده است. شورای شهر سوم و چهارم و فرمانداری نیز در همین مورد پیگیری های داشته اند که بی سرانجام مانده است.

رئیس شورای شهر سوسنگرد گفت: در هفته های گذشته شهردار و اعضای شورای شهر جلسه ای با معاونت عمرانی استانداری و اداره کل امور شهری داشته اند و با ورود مستقیم استانداری در این امر قول های مساعدی برای پرداخت حقوق معوقه کارکنان و کمک ویژه به شهرداری داده شد. همچنین هیاتی از استانداری مشکلات شهر را از نزدیک بازدید کردند و جلسه ای صمیمانه با کارگران شهرداری داشتند و با آنها گفت و گو کردند. با عملی شدن قول های معاونت عمرانی استانداری امیدواریم در هفته های آینده مشکلات مالی شهرداری سوسنگرد حل شود.

وی در مورد مشارکت بخش خصوصی در پروژ های شهرداری گفت: برخی پروژه ها در دوره های گذشته شورا به بخش خصوصی واگذار شده بود . متاسفانه این پروژه ها نه تنها برای شهرداری درآمدی نداشته بلکه مشکلاتی را نیز بر دوش شهر گذاشته است. بسیاری از املاک ما به صورت غیر کارشناسی در اختیار بخش خصوصی گذاشته شده بود از همین رو در این دوره شورا تلاش شده است تا با تملک مجدد املاک و پروژه های شهرداری و اعمال مدیریت صحیح این پروژه به درآمد شهرداری افزوده شود و بخشی از هزینه ها از همین راه تامین شود.

 resized_68964_248

نه تنها با مازاد نیرو مواجه نیستیم بلکه از کمبود آن نیز رنج می بریم

جلالی افزود: شهرداری سوسنگرد از قدمتی هفتاد ساله برخوردار است و این شهر در وسعت و نه در تراکم در حال گسترش است . از همین رو نیاز به ارایه خدمات شهری، اداری و عمرانی وسیع تری دارد. هرچند که سوسنگرد به بودجه ها و مبالغ ویژه ی عمرانی نیاز دارد اما خدمات عمرانی با آنچه که استان در به صورت اندک در اختیار شهرداری سوسنگرد گذاشته می شود مدیریت و نظارت می شود . با توجه به وسعت شهر و نیاز به ارایه خدمات شهری، درشهرداری سوسنگرد با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.  از آنجا که منابع مالی شهرداری محدود و کم هستند ما باید سعی می کنیم این نیروها را با کارشناسی و به روش های مختلف مدیریت کنیم.

رئیس شورای شهر در پاسخ به خبرنگار خوزنیوز گفت: ادعای مازاد بودن نیروهای شهرداری ناشی از کمبود درآمدهای شهرداری است. با توجه به شاکله بدنه شهرداری و رتبه شهرداری سوسنگرد؛ زمانی می توان گفت که ما با مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم که بخش خصوصی مختلفی در ارایه خدمات شهری و عمرانی مشارکت داشته باشد. از آنجایی که شهرداری دارای منابع پایدار درآمدی نیست ، ارایه خدمات شهری و عمرانی در سوسنگرد به روش خود اتکا و سنتی ارایه می شود. در نتیجه می توان گفت که با توجه به وسعت شهر، ما نه تنها با مازاد نیرو مواجه نیستیم بلکه از کمبود آن نیز رنج می بریم.

۶۰ نفر ازکارکنان شهرداری بازنشسته می شوند

وی در پایان گفت: در شورای چهارم سعی شده است هیچ نیرویی وارد بدنه شهرداری نشود. در سال جاری نیز کاهش نیرو داشته ایم و اگر مشکلات بازنشستگان حل شود و مطالبات حدودا ۱ میلیارد تومانی آنان پرداخت شود حدود ۶۰ نفر از آنان بازنشسته و از سیستم خارج می شوند و نیروهای شهرداری به ۳۰۰ نفر می رسند . با این اتفاق شهرداری ساختار بندی خود را در راستای اصل ۴۴ و استفاده از بخش خصوصی در پیش خواهد گرفت و به آن افقی که در چارت سازمانی شهرداری سوسنگرد تعریف شده است نزدیک خواهد شد.

برخی از شهرداری های خوزستان با تورم نیرو مواجهند

دکتر احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت و گو با خوزنیوز گفت: : قانون منابع شهرداری ها را مشخص کرده است . از لحاظ قانون ۷۰ درصد درآمدهای ارزش افزوده به شهرداری ها تعلق دارد. علاوه اینها شهرداری های درآمدهایی از محل عوارض و درآمدهای عمومی ردیف های متمرکز کسب می کنند. اما شهردارهای ها نباید به این منابع معمول بسنده کنند و بلکه می بایست در کسب درآمد خلاقیت داشته باشند . متاسفانه تعدادی از شهرداری های خوزستان با تورم نیرو مواجهند و هزینه آن ها بالا است و دخل و خرج ها با هم نمی خوانند.

وی افزود: در مورد سوسنگرد باید گفت که ما در یک مقطع زمانی از طریق اداره کل مالیاتی مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان را از محل درآمدهای ارزش افزوده به شهرداری این شهر اختصاص دادیم و در مرحله ای دیگر ۵۰۰ میلیون تومان به این شهرداری کمک شده است .

شهرداری ها نباید دایم دستشان برای منابع ارزش افزوده دراز باشد

سیاحی گفت: امروز نیز جلسه ای در مورد شهرداری های خوزستان وضعیت درآمدی برگزار خواهد شد . انتظار ما از شورای شهر و شهرداران استان خوزستان این است که خلاقیت های خاص خود را داشته باشند. با توجه به محدودیت های منابع ارزش افزوده به صلاح نیست که دایم دستشان برای برخورداری از این منابع دراز باشد. شهرداری ها باید با ظرفیت سازی کنند و کاهش هزینه و نیروها مدیریت بهتری را ارایه دهند و وضعیت خدمات رسانی به مردم را بهبود بخشند.

انباشت زباله ها  و عدم جمع آوری آنها را تخلف شهرداری است

او ادامه داد: اینکه زباله ها در خیابان ها بماند و شهرداری آنها را جمع آوری نکند برای ما قابل قبول نیست. وظیفه و رسالت اولیه شهرداری ها حفظ پاکیزگی و ایجاد بستر زیستی مناسب در شهرها است . از همین رو انباشت زباله ها در شهر و عدم جمع آوری آنها را تخلف می دانیم. باید با همگرایی، مساعدت و همدلی شهرداری و شورای شهر در کنار فرمانداری و امام جمعه محترم این مسایل به نحو مطلوب حل شود . در برخی شهرهای استان شهرداری ها با ایجاد ظرفیت های درآمدی،کاهش و مدیریت هزینه موفق شده اند که حداقل خدمات لازم را به شهروندان برسانند. چگونه است که در این شهرها با درآمد کم، خدمات رسانی به نحو مطلوب انجام شود اما در سوسنگرد ما با مشکل مواجهیم؟

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: این چندمین بار است که عدم جمع آوری زباله ها در شهر سوسنگرد اتفاق افتاده است و ما در دو یا سه مورد با کمک های مالی این مشکل را کرده ایم. اما باید یادآور شد که منابع ما محدود است و قانون نیز تاکید می کند که این کمک ها در یک مقطع زمانی و در شرایط خاص به شهرداری داده می شود و در صورت درخواست های متعدد ما با چالش مواجه خواهیم شد.

شهرداری سوسنگرد ملکف است تا هزینه های خود را کاهش دهد

سیاحی با اشاره به ادعای رییس شورای شهر سوسنگرد مبنی بر کمبود نیرو در شهرداری این شهر گفت: ما این گفته و ادعا را را قبول نداریم. در جلسه مشترک استانداری و شهرداری ها مشخص شده است که تعداد نیروهای چارت سازمانی و تعداد نیروهای بکار گرفته شده در تک تک شهرداری ها به چه میزان است. بر همین مبنا آنچه برای شهرداری و شورای شهر سوسنگرد تکلیف شده، کاهش هزینه ها است .

شهرداری هابه صورت غیر قانونی نیرو استخدام می کنند

وی در پایان با اشاره به نیروی مازاد در شهرداری ها و هزینه های ناشی از آن گفت: در برخی شهرها نیروهای بازنشسته هنوز مشغول به کارند چرا که شهرداری پول لازم برای بازنشستگی آنها ندارد و همین امر هزینه هایی را بر شهرداری تحمیل می کند. در مواردی نیز شهرداری ها بر خلاف آیین نامه ها و مقررات نیرو استخدام کرده اند و در حال استخدام هستند که این مساله برای ما قابل قبول نیست.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.