حجم صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه ۲برابر شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون گمرک چذابه گفت:حجم صادرات انواع کالاهای غیرنفتی از بازارچه مرزی چذابه در مرداد امسال در مقایسه با ماه گذشته درجهشی بی سابقه ۲ برابر شده است.

سیدسعید فاضلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرداد جاری به طور میانگین روزانه ۶۰۰کامیون و تریلر حامل کالای غیرنفتی کشورمان در بارانداز مرزی بازارچه چذابه پس از تخلیه بار خود، به عراق صادر شد در حالی که تعداد روزانه تریلرها و کامیون های حامل بار صادراتی ایران در این بازارچه مرزی در تیر امسال کمتر از ۳۰۰ دستگاه بود.
وی با اشاره به تقاضای بالای بازرگانان عراقی برای خرید کالاهای ایرانی با ارز دلار و دینار ، پیش بینی کرد روند افزایش تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی در ماه های آینده نیز ادامه یابد.
معاون گمرک چذابه رفع ممنوعیت صادرات تره بار که بیش از ۵۰ درصد حجم صادرات از بازارچه مرزی چذابه را تشکیل می دهد و همچنین افزایش قدرت خرید تجار عراقی را از دلایل اصلی افزایش صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه بیان کرد.
ممنوعیت (واردات) تره بار از سوی عراق از ۲ ماه پیش با هدف حمایت از تولیدات داخلی این کشور اعمال شد ولی با پیگیری انجام شده و همچنین خشکسالی در عراق ، ممنوعیت صادرات تره بار برداشته شده است.
معاون گمرک چذابه با اشاره به درآمیختگی اقتصاد عراق و جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر گفت:بازار متنوع ایران قابل چشم پوشی برای کشور همسایه و مسلمان عراق نیست.
به گفته وی مصالح ساختمانی ، تره بار ، مواد غذایی و لبنیات مهمترین اقلام صادراتی از بازارچه مرزی چذابه بوده است.
وی افزود:صادرات کالا به عراق طبق توافق بازرگانان ایرانی و عراقی به صورت عادی ادامه دارد و هیچ برنامه ای برای توقف یا کند شدن روند صادرات کالا به عراق اعلام نشده است.

** تردد بیش از ۱۴۱هزار گردشگر عراقی در مرز چذابه
معاون گمرک چذابه گفت: در پنج ماه نخست امسال ۱۴۱هزار و ۳۰۰گردشگر عراقی از طریق مرز چذابه تردد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵درصد افزایش نشان می دهد.
وی ، خرید کالا ، درمان ، زیارت و تفریح را از انگیزه های سفر گردشگران عراقی به ایران از طریق مرز چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز بیان کرد.
به گفته فاضلی در مرداد جاری روزانه حدود ۶۰۰ گردشگر عراقی از طریق چذابه وارد کشور شدند که در مقایسه با ماه پیش از آن بیش از ۲ برابر شده است.
به گزارش ایرنا مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.
هم اکنون نیز از این سه مرز زمینی و دریایی ، صادرات کالا و جابجایی زائر به صورت قانونی و بر اساس توافق های مسئولان عراق و جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و برقی، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد.
استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان و بصره حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر ۲استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.