آلودگی زیست محیطی ناشی از پساب شهرک صنعتی خرمشهر

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: فرسودگی شدید حوضچه تبخیری شهرک صنعتی خرمشهر باعث سرریز شدن پساب در زمین های اطراف این شهرک شده و آلودگی زیست محیطی را ایجاد کرده است.

رضا جاوید روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با وجود صدور اخطار مکرر به مدیریت شهرک صنعتی خرمشهر ولی تاکنون اقدامی برای بازسازی حوضچه های تبخیری و احداث تصفیه خانه پساب صنعتی صورت نگرفته است.
وی گفت: حوضچه تبخیری در ضلع جنوب غرب شهرک صنعتی خرمشهر دچار فرسودگی شدید شده و پساب به زمین های اطراف نشت کرده است.
جاوید افزود: با توجه به افزایش پساب ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی جدید در شهرک صنعتی خرمشهر این حوضچه قدیمی به عنوان سیستم دفع پساب واحدهای تولیدی شهرک صنعتی با استانداردها مطابقت ندارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: اداره حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی تمام تلاش خود را برای حفظ محیط زیست انجام داده و نیاز است که دستگاه های متولی و اجرایی اقدامات لازم را برای کاهش آلودگی زیست محیطی انجام دهند.
وی، احداث تصفیه خانه فاضلاب مرکزی ویژه شهرک صنعتی را تنها راهکار جلوگیری از آلودگی بیان کرد و افزود: مدیریت شهرک صنعتی خرمشهر و مدیریت صنایع منطقه آزاد اروند موظف به ایجاد زیرساخت لازم همچون سیستم تصفیه پساب مرکزی در این شهرک بوده ولی متاسفانه تاکنون اقدامی برای احداث تصفیه خانه پساب این شهرک انجام نشده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر با اشاره به معضلات زیست محیطی در واحدهای تولید الکل سازی گفت: اختلاط پساب حاوی مخمر صنایع الکل سازی و پساب بهداشتی سایر واحدهای صنعتی در حوضچه های تبخیری شهرک باعث انتشار بوی نامطبوع می شود.
وی افزود:با پیگیری قضایی و اخطار صادر شده به واحدهای الکل سازی درشهرک صنعتی خرمشهر این شرکت ها اقدامات زیست محیطی از قبیل نصب سیستم تبخیرسطحی ( Evaporation) و نصب فیلترپرس و ایجاد حوضچه عایق انجام دادندت البته در برخی موارد به دلیل خطای انسانی یا نقص در سیستم های الکل سازی، شاهد تخلیه ویناس با بار آلودگی بالا به شبکه فاضلاب شهرک بوده که اداره حفاظت محیط زیست برحسب وظیفه نسبت به پیگیری موضوع اقدام می کند.
وی، با بیان اینکه پساب غلیظ شده(ویناس) به عنوان پساب صنایع الکل سازی بوده و معضلات زیست محیطی عدیده ای را به وجود آورده اظهارکرد: در سایر کشورها از این پساب پس از فناوری از آن به عنوان خوراک اولیه برخی از صنایع پایین دستی و مصارف همچون کود آلی کشاورزی، پتاسیم، خوراک دام و طیور و سایر موارد استفاده می کنند این در حالی است که در شهرک صنعتی خرمشهر به دلایل نبود امکانات فناوری و نقدینگی به دفع ویناس غلیظ شده اقدام می شود.
به گزارش ایرنا چهار حوضچه تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی خرمشهر به وسعت یک هکتار وجود دارد که روزانه بین۶۰ تا ۹۰ هزار لیتر پساب کارخانه ها اعم از پساب انسانی و شیمیایی تخلیه می شود و این امر باعث متصاعد شدن بوی نامطبوع در خرمشهر می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.