شهردارخرمشهر آب پاکی را ریخت؛ مشکل زباله‌ها فعلا حل‌ نمی شود!/ زباله‌ها می‌مانند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جمع آوری نشدن پسماندهای شهری، بهداشت محیط را بر هم می‌زند. پراکندگی زباله انواع حشرات و جانوران موذی سرگردان را جلب می‌کند؛ عامل انتقال و انتشار بیماری‌ها و برهم زننده چهره شهر از نظر بهداشتی و زیباشناسی است. پسماندها یا همان طلاهای کثیف به عنوان عاملی خطرناک در شهر اگر به درستی استفاده نشوند، عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. این وضعیت را شهروندان خرمشهری خیلی خوب می‌دانند. زیرا در خرمشهر زباله‌ها به موقع جمع آوری نمی‌شوند و زباله‌های جمع آوری شده نیز بهداشتی و اصولی دفن نمی‌شوند. محل دفن زباله‌ها در نزدیکی شهر قرار دارد و بوی بد زباله را با خود به شهر می‌آورد و شهروندان را آزار می‌دهد.

زباله‌ها می‌مانند
«محمد» یکی از شهروندان به همشهری می‌گوید: اینجا گذاشتن زباله ها، بردن زباله و جمع آوری آنها ساعت خاصی ندارد. اما معمولا تمام این کارها در شب اتفاق می‌افتد.
او می‌افزاید: «مردم معمولا زباله‌های خود را در محل‌های مختلفی می‌گذارند که شهرداری ببرد، اما بعضی اوقات نمی‌آید و نمی‌برد و گربه‌ها آنها را کف خیابان پخش می‌کنند و بویشان آزاردهنده می‌شود و گاهی چند روز طول می‌کشد تا ماموران شهرداری بیایند و زباله‌ها را ببرند.
این شهروند می‌گوید: جای تعجب است در شهری که منطقه آزاد، نفت، بندر و گمرک و این همه پول دارد، جمع آوری زباله‌ها به درستی انجام نشود.

خطر بروز بیماری برای کودکان
«ام حسن» که در کوی پلیس؛ منطقه ای در حاشیه شهر خانه دارد، به همشهری می‌گوید: زباله‌ها را گاه می‌برند و گاه نمی‌برند. قانون خاصی وجود ندارد و همین باعث جمع شدن حیوانات و جوندگان و حشرات شده است.
او بوی زباله را غیرقابل‌تحمل می‌داند و می‌گوید: از خودمان هم که چشم پوشی کنیم، از کودکان‌مان نمی‌توانیم. سلامت آنها در خطر است. اگر بیمار شوند، چه کسی جواب می‌دهد؟

مناطق دچار مشکل
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت خرمشهر نیز در گفت‌وگویی به معرفی مناطق دچار مشکل از نظر جمع آوری پسماندها می‌پردازد و می‌گوید: در حوزه شهری مناطقی همچون «عباره»، «سرحانیه علیا»، ۹۰ و ۱۲۰ هکتاری و «کوتشیخ» و در حوزه روستایی روستاهای «مصلاوی»، «سرحانیه» و «محرزی» با مشکل پسماندها دست به گریبانند. این مشکل در منطقه آزاد هم در مناطقی همچون «کوی آریا» و «طویجات» وجود دارد.
«نصرت جلیلیان» از «محرزی» به عنوان منطقه‌ای خاص در این زمینه یاد می‌کند که نه دهیار دارد و نه معلوم است جزو حوزه شهری است یا روستایی.

ضرورت فرهنگسازی
جلیلیان می‌گوید: این مشکل تنها به کوچه و خیابان ختم نمی‌شود؛ مشکل زباله‌ها در اماکن عمومی همچون بازارها، بلوارها و مناطق تفریحی خرمشهر نیز وجود دارد. باید سطل‌های زباله به میزان کافی نصب و زباله‌ها به موقع جمع آوری شوند تا مشکل برطرف شود.
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت خرمشهر می‌افزاید: از سوی دیگر فرهنگ عمومی نیز باید ارتقا یابد و نهادینه شود. چون هر شهروند خود در پاکیزگی معابر مسئول است. این مسئول می‌گوید: بخشی از این مشکل به این برمی گردد که در زمینه آموزش کم کاری شده و می‌طلبد که برنامه‌های آموزشی و علمی بیشتری در مورد تفکیک زباله، کاهش تولید آن و… از سوی دستگاه‌ها و سمن‌ها اجرا شود.

نواقص محل دفن زباله‌ها
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت خرمشهر در ادامه به جایگاه دفن زباله خرمشهر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در این جایگاه زباله‌ها تلنبار می‌شوند. درضمن این محل حصارکشی نشده و همین موضوع باعث شده که زباله گردها اقدام به تفکیک زباله به صورت غیربهداشتی کنند.جلیلیان با تاکید بر این‌که زباله‌ها باید به صورت بهداشتی دفن شود، می‌افزاید: در محل دفن زباله خرمشهر، گاهی دفن به صورت کامل و بهداشتی انجام نمی‌شود. حتی گاهی زباله‌ها آتش زده می‌شود که علاوه بر آلودگی هوا و کاهش دید، به دلیل ماهیت زباله‌های شهری که عمدتا حاوی مواد پلاستیکی هستند، موجب تولید و انتشار مواد سرطان زا نیز  می‌شود.

 کمک متقابل شهرداری و شهروندان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر که دبیر کمیته مبارزه با پسماند این شهر نیز هست، درباره میزان تولید زباله در این شهرستان به همشهری می‌گوید: میزان تولید پسماند در خرمشهر روزانه بیش از ۱۰۰ تن و در مینوشهر معادل ۱۳ تن است.
«رضا جاوید» می‌افزاید: مدیریت پسماند اعم از تفکیک زباله، جمع آوری، حمل و نقل، تبدیل آن به کمپوست و در نهایت دفن بهداشتی همه و همه از وظایف شهرداری است اما مدتی به دلایلی مثل اعتصاب کارگران با مشکل انباشته شدن پسماندها در خیابان مواجه شدیم و حمل زباله یا انجام نمی‌شد یا به کندی انجام می‌شد.
وی اضافه می‌کند: متاسفانه سوزاندن زباله برای بعضی افراد در برخی مناطق شهر به یک عادت تبدیل شده است. در حالی که با سوزاندن زباله‌ها، نوعی گاز سمی به نام «دی اکسین» تولید می‌شود که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.
جاوید می‌گوید: در مواقع این چنینی از مردم انتظار می‌رود شرایط شهرداری را درک کنند. ما هم بحث جمع آوری زباله را جدی تر می‌گیریم.

محصور نبودن سایت زباله
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در ادامه می‌گوید: اگر قرار باشد دفن زباله انجام شود، باید محدوده سایت دفن زباله محصور باشد. محصور نبودن آن باعث پراکندگی زباله و آتش زدنش باعث تولید دود غلیظ می‌شود.
جاوید می‌افزاید: محل دفن زباله‌ها در خرمشهر تنها ۵ کیلومتر تا شهر فاصله دارد و چون جهت ورزش باد به سمت شهر است، بوی بد آن، منطقه و شهروندان را درگیر می‌کند.

مشکل زباله‌گردها
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر، زباله گردها را مهم ترین سد راه دفن زباله در خرمشهر می‌داند و می‌گوید: زباله گردها یک سری افراد سودجو هستند که داخل زباله‌ها به دنبال فلز می‌گردند تا آن را جدا کنند و به فروش برسانند.
جاوید از برخورد قضایی با زباله گردها خبر می‌دهد و می‌گوید: یک بار علیه آنها اقدام به طرح شکایت با ۳ امضای مدیر شبکه بهداشت و درمان، شهردار خرمشهر و رئیس اداره حفاظت محیط زیست کردیم و دادستان هم دستور داد که با قید فوریت پیگیری شود که در ادامه نظر بازپرس این بود که این افراد تهدیدکننده سلامت نیستند، اما این پرونده همچنان جریان دارد و درصدد مجاب کردن دادگاه هستیم.

شهردار: برای ساماندهی اوضاع برنامه داریم
شهردار خرمشهر نیز اظهار می‌کند: شهرداری برنامه‌های زیادی برای ساماندهی پسماندها دارد. کارهای اولیه انجام شده و باقی کار نیز در دست اقدام است.
«محمدعلی دوایی فر» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در خرمشهر ۲ منطقه خدمات شهری وجود دارد که در بحث جمع آوری زباله‌ها منطقه یک به ۴ ناحیه و منطقه دو  به ۲ ناحیه تقسیم بندی شده است و بحث جمع آوری زباله منطقه یک از سوی نیروهای خدماتی و منطقه دو نیز از سوی پیمانکار انجام می‌شود که با توجه به گرما بیشتر اکیپ‌های جمع آوری زباله در شب فعال هستند. در گذشته این کار بیشتر در روز انجام می‌شد. وی از جمع آوری روزانه ۱۲۰ تن زباله در خرمشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: این حجم به وسیله ۱۹ خودروی حمل زباله جمع آوری می‌شوند.
دوایی فر می‌افزاید: به تازگی ۴ دستگاه پرس زباله و ۴ دستگاه خاور کمپرسی از محل درآمدهای جاری شهرداری خرمشهر خریداری شده تا به ناوگان حمل‌ونقل زباله اضافه شود.

نیاز به کمک بخش خصوصی
شهردار خرمشهر همچنین از انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای کنترل محل دفن زباله و تفکیک زباله‌ها در آن محل خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از انعقاد این قرارداد، ۴ نفر از بخش خصوصی در محل دفن زباله مستقر می‌شوند تا بر عملکرد آن نظارت داشته باشند. در حال حاضر یک نفر از نیروهای ما و یک دستگاه بلدوزر و یک بیل مکانیکی در آن محل حضور دارند که با افزایش تعداد می‌توان شاهد پیشرفت کار بود.
دوایی فر می‌گوید: محل دفن زباله جاده دسترسی نداشت که شهرداری با استفاده از نخاله‌های ساختمانی اقدام به احداث آن کرده تا در زمستان‌ها مشکلی برای انتقال زباله‌ها به سایت ایجاد نشود.
وی اضافه می‌کند: برای تعیین پیمانکار دیوارکشی محل دفن زباله هم آگهی زده شده است. همچنین فراخوانی برای استفاده از بخش خصوصی به منظور تفکیک زباله از مبدا داده شد.
دوایی فر درباره زباله گردها می‌گوید: حذف زباله گردها امکان پذیر نیست و باید ساماندهی شوند. به این منظور امیدواریم قادر به جذب آنها در بخش خصوصی باشیم.

   راه رفع چالش زباله از زبان شهردار
شهردار خرمشهر به اعتصاب مکرر کارگران شهرداری و جمع آوری نشدن زباله‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تا زمانی که مشکل حقوق کارگران حل نشود، شهر همچنان با چالش زباله مواجه خواهد بود و این مشکل به اعتقاد من با شرایط فعلی شهرداری، حل شدنی نیست.
«محمدعلی دوایی فر» به همشهری می‌گوید: منابع درآمدی شهرداری عوارضی است که اکنون به منطقه آزاد داده می‌شود یا مالیات بر ارزش افزوده ای است که برخی شرکت‌های بزرگ آن را به حساب امور مالیاتی کشور می‌ریزند و اگر فکری برای این موضوع نشود، منابع درآمدی شهرداری خرمشهر کفاف رفع مشکل را نمی‌دهد.
دوایی فر با بیان این که هیچ مشکلی بدون راه حل نیست و مشکل شهرداری و چالش زباله خرمشهر نیز حل شدنی است، اظهار می‌کند: راه حل رفع مشکلات مالی این است که یا شرکت‌های بزرگ، ارزش افزوده خود را به امور مالیاتی خرمشهر واریز کنند یا این‌که سازمان منطقه آزاد اروند از منابع عوارض بگذرد و آن را به شهرداری واگذار کند، یا حداقل ماهانه کمکی ثابت به شهرداری خرمشهر داشته باشد تا شهرداری بتواند از پس مشکلات برآید.

نویسنده: سیده فاطمه هلالات
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.