دارو‌های ارسالی به عراق، پاسخگوی نیاز زوار ایرانی نیست/ مراقبت از ۲ میلیون ایرانی وظیفه ماست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: جهانپور گفت: دارو‌های ارسال شده، همچنان نمی‌تواند تمام نیاز‌های زائرین را تامین کند و سیستم سلامت و بهداشت و درمان خود کشور عراق نیز در کنار هلال احمر به عنوان کمک قرار خواهند گرفت.

 به گزارش عصرجنوب به نقل از بازارنیوز سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به شایعات کمبود دارو و ارسال دارو به عراق برای مراسم اربعین گفت: ۲۸۰۰ قلم دارو در کشور موجود است که تعداد کمبودی آن شاید کسری از این مقدار ارسال شده هم نخواهد شد

وی با اشاره به این که داروهای ارسال شده به عراق از نوع داروهای اورژانسی و فوریت های پزشکی هستند، گفت: در هیچ کدام از این اقلام کمبودی در کشور نداریم. اینها داروهای تولید داخل هستند که به وفورهم در داخل کشور موجود است. از این داروها عموما برای اقدامات فوریتی استفاده می شود. این داروها برای بیمارهای ناشی از برخی عفونت های ویروسی، سرماخوردگی، تهوع، استفراغ، آنفولانزا، مسمویت های غذایی کاربرد دارند.

جهانپور با اشاره به لزوم مراقبت از هموطنان حاضر در مراسم پیاده روی اربعین گفت : این داروها عملا برای بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی استفاده میشود که هموطن ما هستند و در آنجا ممکن است که دچار بیماری شده و نیاز به مراقبت و اقدامات دارویی دارند.لذا این دارو ایرانی است و برای ایرانیها هم استفاده میشود.  وقتی در مکانی حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار هم وطن ایرانی تجمع کردند، حداقل بخشی از اقدامات بهداشتی و درمانی آنها را باید انجام داد.وظیفه سازمان هایی مثل هلال احمر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تامین بهداشت و سلامت ایرانیان است هر کجا که باشند.

وی ضمن تاکید بر این که تامین نیازهای دارویی هموطنان در خارج از مرزها بر عهده هلال احمر است، افزود : عزیزان هلال احمر اقدامات لازم را در این خصوص انجام دادند. سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مکلف است داروهای زائرین در داخل کشور و قبل از عبور از مرزها را تامین کند و با توجه به این که در سه استان مرزی کشور در ایام اربعین مصرف دارو به خاطر حضور مسافرین و زائرین اربعین اضافه میشود،سازمان غذا و دارو تاقداماتی را در استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه انجام داده است.

وی در پایان اظهار داشت : البته این مقدار دارویی که ارسال شده،همچنان نمی تواند تمام نیازهای بهداشتی و درمانی زائرین را تامین کند و سیستم سلامت و بهداشت و درمان خود کشور عراق نیز در کنار هلال احمر به عنوان کمک قرار خواهند گرفت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.