آموزش‌وپرورش هندیجان به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و بوفه‌های مدارس توجه کند/تا قبل از شروع مدارس سرویس‌ها باید نظافت شوند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون فرماندار هندیجان گفت: در آستانه بازگشایی مدارس آموزش‌وپرورش هندیجان به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و بوفه‌های مدارس توجه دقیق کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کند بازرسان شبکه بهداشت و درمان نیز ضمن بازدید از مدارس مشکلات و معضلات را گزارش دهند.

به گزارش عصر جنوب از بندر هندیجان، جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان هندیجان امروز با حضور معاون فرماندار، بخشدار مرکزی، شهرداری، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و خبرنگاران در سالن اجتماعات فرمانداری هندیجان برگزار شد.
بهنام خضعلی معاون فرماندار هندیجان در این جلسه طی سخنان مهم و تذکر به مسئولان در خصوص مسائل بهداشتی سطح شهر و مدارس اظهار داشت: تا قبل از بازگشایی مدارس همه موارد بهداشتی باید رعایت شود شبکه بهداشت هندیجان موظف است از مدارس بازرسی و بازدید کرده و مشکلات را رصد و گزارش کند آموزش‌وپرورش هندیجان نیز موظف است همه مواردی که بهداشت در مورد آن‌ها تذکر داده رعایت کند. این دستورالعمل سرا سری و کشوری است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ ‌شده و لازم‌الاجرا است.
وی افزود: اهمیت موضوع شورای سلامت که جای خود دارد مسئولان و مدیران به ‌صورت ویژه و جدی‌تر درباره مشکلات بهداشتی مردم و مدارس در آینده با عزم جدی گام مؤثر بردارند. برای رفع مشکلات نیاز است یک تعامل و همکاری بین مردم و مسئولان برقرار شود.

معاون فرماندار هندیجان بیان کرد: اداره تبلیغات اسلامی در جلسات شورای سلامت حضور ندارد و چندین جلسه است که در این شورای مهم که در مورد سلامت مردم است حضور ندارد این ایام عزای حسینی است که اداره تبلیغات باید درباره پخت‌وپزهای این ایام گزارش ارائه کند و در خصوص رعایت بهداشت با هیئت‌های مذهبی هماهنگی و جلسه برگزار کند،اما به جلسات شورای سلامت توجه نکرده و حضور پیدا نمی کند.
وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال نیز بارندگی‌های خوبی در سطح شهرستان خواهیم داشت بنابراین قبل از افتتاح مدارس یک روز را به ‌عنوان نظافت عمومی مدارس تعیین و یک هفته قبل از بازگشایی مدارس این نظافت انجام شود. شهرداری هندیجان همه اطراف مدارس و جوی جداول را نظافت و آهک پاشی کند.
خضعلی عنوان کرد: بازرسان شبکه بهداشت و درمان بازدیدهای خود را از مدارس افزایش داده و به ‌صورت مستمر تیم‌های بازرسی به مدارس اعزام‌ کنند و در رفع مشکلات بهداشتی مدارس با آموزش‌وپرورش همکاری کرده و گزارش‌های خود را به ما ارسال کنند. بیشترین اهمیت کار بازرسان بهداشت بازدید از سرویس‌های بهداشتی مدارس و بوفه‌های عرضه اغذیه است.

وی ادامه داد: درباره لایروبی و آهک پاشی جداول سطح شهر هندیجان باید از کار جهادی کارگران عزیز واحد خدمات شهرداری و سرپرست شهرداری تشکر و قدردانی کرد که به‌ طور مناسب و مستمر در حال انجام است در ایام بازگشایی مدارس هستیم از شهرداری می‌خواهیم نخاله‌های احتمالی اطراف مدارس را جمع‌آوری کرده و نظافت کند.
معاون فرماندار هندیجان تصریح کرد: از مردم عزیز هندیجان درخواست داریم در ایام محرم ماه عزای حسینی که غذاهای نذری پخت می‌کنند از ظروف پلاستیکی استفاده نکنند و از ظروف گیاهی که برای سلامتی انسان ضرری ندارد بهره گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مدیر آموزش‌وپرورش هندیجان از مدارس بازدید کرده و به سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌های بوفه مدارس رسیدگی کرده تا در شروع سال تحصیلی جدید مشکلی پیش نیایید. درباره جمع‌آوری زباله‌های مغازه‌داران کالای خانگی باید فکر اساسی کرد اداره صنعت، معدن و تجارت و اتحادی اصناف نسبت به این وضعیت اقدامات اساسی صورت دهند ما تمایل نداریم برای همه‌ کارهای خود از قوه قهریه و قضائیه استفاده کنیم اما این موضوع نیز نباید بهانه‌ای شود تا مغازه‌داران از وظایفشان فرار کردند.

احسان صفایی مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان در این جلسه اظهار داشت: کسانی که در بوفه مدارس فعالیت دارند باید کارت بهداشت دریافت کنند، بوفه‌ها اتاق مجزا داشته و بهداشتی باشد، در بوفه‌ها باید غذاهای بهداشتی و مناسب سن دانش‌آموزان ارائه شود.

وی افزود: به ازای هر ۴۰ دانش‌آموز یک روشویی بهداشتی در مدارس نصب شود، به ازای هر ۴۰ دانش‌آموز یک آبخوری مناسب و بهداشتی در مدارس قرار گیرد، راه‌اندازی سیستم صابون مایع دستشویی جهت سرویس‌های بهداشتی در مدارس تعبیه شود، وجود سطل زباله درب دار به همراه کیسه ‌زباله در سرویس‌های بهداشتی، نصب تهویه در سرویس‌های بهداشتی، به ازای هر ۴۰ دانش‌آموز یک توالت بهداشتی در مدارس ساخته شود همه این موارد الزامات بهداشتی و دستورالعمل‌های سرویس‌های بهداشتی مدارس است که از وزارت خانه بهداشت به ما ابلاغ ‌کرده است.

قاسم عباسی مدیر آموزش‌وپرورش هندیجان در این جلسه اظهار داشت: این موارد بهداشتی وظیفه اداره آموزش‌وپرورش نیست و از وظایف اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان و همچنین ما بودجه و امکانات لازم را در این خصوص نداریم اما به هر جهت پیگیر هستیم تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

روح‌الله درخشان سرپرست شهرداری هندیجان در این جلسه اظهار داشت: درباره ساماندهی جایگاه پسماند قرار بر این بود مدیریت سد آسک یک دستگاه بلدوزر برای ما اعزام کند تا ما بتوانیم مشکلات این حوزه را رفع کنیم که تاکنون انجام‌ نشده است اگر نمی‌توانند این بلدوزر را برای ما بفرستند ما در شهرداری این وسیله را اجاره کرده تا مشکل را رفع کنیم.

مطالب پیشنهادی