برداشت صدف‌های بندر بحرکان هندیجان تخریب محیط‌زیست را به‌همراه دارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: هرگونه برداشت ماسه و صدف‌های بندر بحرکان هندیجان ضمن ایجاد حساسیت‌های مردمی تخریب و از بین بردن زنجیره زیست‌محیطی را در منطقه به همراه دارد.

بندر بحرکان هندیجان از بنادر زیبا و نماد گردشگری استان خوزستان است که هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم برای دیدن زیبایی‌های منطقه به آن مکان سفر می‌کنند. در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان خوزستان بندر بحرکان هندیجان به عنوان منطقه گردشگری مورد تصویب قرار گرفته و اعتبارات مورد نیاز احداث زیر ساخته های اولیه به آن اختصاص یافته است.
بندر بحرکان علاوه بر منطقه گردشگری به ‌عنوان بندر صیادی نیز مطرح بوده که باکیفیت‌ترین میگو جهان در آن صید می‌شود. همچنین وجود اسکله زیبا بحرکان که ۱۵ کیلومتر در دریا ساخته‌ شده بر زیبایی‌های آن افزوده است.
بندر بحرکان دارای سواحل ماسه‌ای با صدف‌های زیبا است که زیبایی‌های زیادی در آن منطقه افزوده و اگر این صدف‌ها و ماسه‌های آن برداشت شود لطمات جبران‌ ناپذیری در مرحله اول به محیط‌ زیست و در مرحله دوم سبب از بین رفتن منطقه گردشگری بحرکان می‌شود.
برداشت صدف بحرکان هندیجان موجب تخریب محیط‌ زیست است
اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان با دستور استاندار خوزستان و مصوبه هیئت دولت در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ورود گردشگران بیشتر در این منطقه هستند.
رضا شعبانی یکی از شهروندان هندیجانی اظهار داشت: ما مردم هندیجان تأکیدات مکرر درباره حفظ و نگهداری محیط‌ زیست، اکوسیستم منطقه و جلوگیری از برداشت ماسه و صدف‌های بحرکان که به ‌عنوان مطالبه عمومی مکرراً از مسئولان استان خوزستان و شهرستان هندیجان را خواسته بوده‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر مجدد برخی افراد به دنبال برداشت صدف‌ها هستند که این موضوع سبب نارضایتی عمومی و حساس شدن افکار عمومی در منطقه شده است. بنابراین ما از مسئولان خواستار لغو برداشت و جلوگیری از این اقدام ناشایست هستیم.
برداشت صدف‌های هندیجان سبب نارضایتی افکار عمومی شده است
کاظم احمدی یکی دیگر از شهروندان هندیجانی اظهار داشت: وظیفه هر شهروند هندیجانی است که نسبت به منافع شهر، عموم مردم بخصوص محیط ‌زیست مسئولیت‌ پذیر باشند.
وی افزود: بنابراین ما مردم از برداشت‌های صدف و ماسه‌های منطقه گردشگری بحرکان بشدت مخالف بوده و آن را محکوم می‌کنیم. انتظار داریم مسئولان با این رویه مقابله کنند. اگر ماسه و صدف‌های بحرکان برداشت شوند دیگری امیدی به رونق این منطقه نخواهد بود.
مصطفی حق زاده رئیس اداره محیط‌ زیست هندیجان اظهار داشت: برداشت صدف و ماسه در بندر بحرکان هندیجان هیچ‌گونه مجوز محیط زیستی ندارد. و هرگونه اجرای طرح‌ها در سطح شهر باید با اداره محیط‌ زیست هماهنگی کرده و درخواست ارائه دهند.
وی افزود: هرگونه برداشتی در بندر بحرکان صورت گیرد ما اقدام قانونی علیه این افراد را انجام خواهیم داد.ما در خصوص مجوزهای محیط زیست شرایط منطقه را در نظر می گیریم.
مسئولان در واگذاری ها باید نسبت به حساسیت های قومی،شهری و مردمی نیز توجه کنند،صدف های بندر بحرکان هندیجان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و برداشت آن احساسات مردم را جریحه دار می کند.بنابراین هر گونه برداشت علاوه بر تخریب محیط زیست مخالفت های مردمی را در پی خواهد داشت.
مطالب پیشنهادی