فرماندارهندیجان برای بهره برداری محل دفن زباله یک ماه فرصت داد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کورش مودت روز چهارشنبه در جلسه کمیته پسماند هندیجان بیان کرد: یکی از مصوبه های کمیته پسماند این شهرستان مبنی بر تکلیف شهرداری به ارایه گزارش زیست محیطی به محیط زیست و تملک زمین از منابع طبیعی برای جایگاه جدید دفن زباله بود که پارسال تصویب شد ولی هنوز اجرایی نشده و نتیجه آن رها شدن زباله ها در طبیعت حاشیه جاده دیلم – هندیجان است که باعث شده مردم اذیت و بهداشت آنها در خطر قرار بگیرد.

وی گفت: وضعیت به جایی رسیده که هر کس از کنار جاده دیلم – هندیجان عبور می کند فکر می کند که یک سال است که زباله ها در کنار این جاده ریخته شده در حالی که دفن غیراصولی در محل قدیم و تعلل در بهره برداری از جایگاه جدید زباله و به دنبال آن آب سیلاب موجب این وضع شده است.

فرماندار هندیجان افزود: شهرستان های دیگر به دنبال بهداشتی کردن جایگاه های زباله خود و ایجاد کارخانه های تولید کود پیش رفته اند در حالی که متولیان امر در این شهرستان در دفن اولیه که یک کار عادی است گیر کرده اند.

مودت گفت: شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست یک ماه آینده فرصت دارند هر چه سریعتر مشکل جایگاه و گرفتن مجوز محل دفن جدید زباله در هندیجان را با همکاری یکدیگر حل کنند و به عهده ی دیگری نیندازند.

وی گفت: حجم بالای زباله ها در حاشیه جاده دیلم – هندیجان چهره ناپسندی به آن داده است و باید تا هفته ی آینده با برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای جمع آوری آنها اقدام شود زیرا اگر در این خصوص اقدامی نشود این زباله ها ممکن است با آب سیلاب در صورت بارندگی مجدد به سمت دریا و ساحل بحرکان حرکت کنند.

دفن غیر اصولی در محل قدیم دپوی زباله در هندیجان موجب شناور شدن و پخش انواع زباله در مساحت محدوده ای حدود پنج کیلومتری در طبیعت و حاشیه جاده هندیجان به دیلم در پی بارندگی اخیر و آبگرفتگی زمین ها در این شهرستان شد.

کورش حشمدار شهردار هندیجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال اجرای پروژه محل دفن جدید زباله بودیم ولی منابع طبیعی مکاتبه ای با شهرداری انجام داد و اعلام کرد که مجوز لازم برای تملک زمین مورد نظر برای محل جدید دپوی زباله، اخذ نشده و شهرداری تا زمان انجام مراحل قانونی مجاز به انجام فعالیت عمرانی در آن زمین نیست.

امین عبادی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارها در جلسات این موارد را مطرح کرده ایم و از شهرداری خواسته ایم تا اقدام به اخذ مجوز را جدی بگیرد ولی شهرداری حاضر نیست فردی را تعیین و مامور انجام فرایند اداری و اخذ مجوزهای لازم کند و فرایند اخذ زمین هم به این نحوی که شهرداری مد نظردارد، میسر نیست.

مصطفی حق زاده رییس اداره محیط زیست هندیجان نیز در این باره گفت: محل جدیدی که برای دفن زباله در نظر گرفته شده نیازمند گزارش ارزیابی زیست محیطی است و باید یک طرح توجیهی در این خصوص به محیط زیست ارایه شود که شهرداری تاکنون اینکار را انجام نداده است./ایرنا

 

مطالب پیشنهادی