صیادان محروم هندیجانی چشم انتظار بسته‌های حمایتی از سوی دولت هستند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: این روزها صحبت‌های زیادی در خصوص حمایت دولت از اقشار مستضعف جامعه از نوع سبد کالا می‌شود که لازم است این حمایت‌های دولت نیز شامل صیادان محروم شهرستان بندر هندیجان شود.

 شهرستان هندیجان از محروم‌ترین شهرهای استان خوزستان و کشور در جنوب شرقی استان خوزستان قرار گرفته و جمعیتی بالغ‌بر ۴۰ هزار نفر دارد که اکثر مردم  آن صیاد و کشاورز هستند. در چند سال اخیر به سبب بیکاری بیش ‌از حد سیل جمعیت بیکاران به دریا هجوم آورده تا با صید آبزیان زندگی خود را با حداقل‌ها تأمین کنند.

گرانی‌های اخیر در سطح کشور سبب شده بیشترین ضربه را متوجه قشر مستضعف صیاد کند.برخی صیادان هندیجان که پا به سن گذاشته و عمر طولانی خود را در دریا سپری کرده‌اند اما به‌ اندازه ۳۰ سال حق بیمه در نزد سازمان تأمین اجتماعی نداشته و اکنون‌ که بعد از چندین سال زحمت و تلاش در دریا منتظر روزهای خوش بازنشستگی هستند اما در تأمین اجتماعی سابقه چندان زیادی ندارند.

دلیل موضوع این است که در سال‌های گذشته ساز و کار مناسبی برای واریز هزینه حق بیمه به ‌حساب تأمین اجتماعی نبود. مالکان لنج و قایق‌ها حق بیمه را از ملوان کسر می‌کردند اما به‌ حساب تأمین اجتماعی واریز نمی‌کردند. در چند سال اخیر مسئولان با تهیه مکانیزمی خاص مانع از پایمال شدن حقوق صیادان توسط مالکان شناورها شدند اما چه کسی یا کسانی باید پاسخگوی این‌ همه تلاش و زحمات صیادان هستند که اکنون برای بازنشستگی دیگر نمی‌توانند کار و فعالیت کرده و به سوابق خود افزوده کنند.

اکنون ‌که بحث سبد کالا، بسته حمایتی دولت به محرومان در محافل عمومی و رسانه‌ها مطرح‌ شده لازم است دولت، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی بیشتر به قشر مستضعف هندیجان به‌ خصوص صیادان توجه کند.

یکی از صیادان هندیجانی اظهار داشت: ما صیادان محروم‌ترین قشر جامعه هستیم و انتظار داریم دولتمردان ما بیشتر به این قشر محروم جامعه توجه کنند.

یوسف اعتلایی اظهار داشت: صیادان از همه طرف محروم و مظلوم هستند از بیمه گرفته تا سوابق بازنشستگی اکنون هم بحث حمایت مادی دولت مطرح است باید به این قشر بیشتر توجه شود.

فلامرز مزارعی رئیس اداره شیلات هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: بنده از این موضوع بی ‌اطلاعم و اگر قرار باشد چیزی برای صیادان اعمال شود از طریق کارت‌های بانکی یارانه آن‌ها برقرار می‌شود.

غلامحسین عباسپور رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: مطابق تصویب ‌نامه هیئت ‌وزیران اولین مرحله اجرایی طرح حمایت غذایی از اقشار کم‌ درآمد جامعه توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از تاریخ دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷ عملیاتی شده است.

وی افزود: جزئیات مربوط به مراحل دیگر طرح در اطلاعیه‌های بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد. قطعاً سایر گروه‌ها از جمله صیادان و بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی هم در برنامه‌های دولت هستند.

صمد شکاری رئیس تأمین اجتماعی هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: این موضوع با دولت است  و در خصوص صیادان یا بیمه شدگان تأمین اجتماعی هنوز بخشنامه یا دستوری به ما ارسال نشده است.

کوروش مودت فرماندار هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: مرحله اول سبد حمایتی دولت به نیازمندان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده و در ادامه به اقشار مختلف مردمی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در خصوص قشر صیادان چیزی هنوز اعلام نشده اما موضوع را پیگیری می‌کنیم تا ببینیم این موضوع چه نتیجه‌ای دارد.

مطالب پیشنهادی