محیط زیست فدای بی‌‌تدبیری مسئولین/ ۵ کیلومتر زباله در کنار جاده هندیجان – دیلم!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  دفن غیر اصولی زباله در یک منطقه در هندیجان موجب شناور شدن و پخش انواع زباله در مساحت محدوده ای حدود پنج کیلومتری در پی بارندگی اخیر و آبگرفتگی زمین ها در این شهرستان شد.

دفن غیر کارشناسی در محل فعلی دفع زباله در شهرستان هندیجان موجب شد که پس از بارندگی و جمع شدن آب در زمین های اطراف، همه زباله هایی که در آن نقطه جمع شده اند(بطری آب، شیشه نوشابه، یونولیت، کیسه زباله و…) بر روی آب شناور شده و در وسعتی به مساحت حدود پنج کیلومتر در حاشیه جاده هندیجان به دیلم و زمین های اطراف آن پخش شود به نحوی که چهره طبیعت زیبای اطراف را خراب و موجب نارضایتی شدید مردم شده است.
این وضعیت ضمن ایجاد تهدید بهداشتی و بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشته است.
حدود دو سال پیش نیز بر اثر باد شدید در همین منطقه ،همه کیسه های زباله ای که در آنجا دپو شده بودند در همان وسعت پخش و چهره بدی به جا گذاشته بود.
به گزارش ایرنا از چند سال پیش محل جدیدی برای دپو و دفن زباله در این شهرستان در نظر گرفته شد ولی پس از چند سال این محل همچنان فعال نشده است و دفن زباله کماکان در محل فعلی با مشکلات کنونی در حال انجام است.

** مخالفت منابع طبیعی و محیط زیست
شهردار هندیجان پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند سال پیش اعتباری برای احداث جایگاه جدید دفن زباله تخصیص داده شده و مقداری از کار در دوره شهردار و شورای قبل انجام شده بود.
کورش حشمدار گفت: با آغاز بکار در سمت شهردار به دنبال اجرای این پروژه با احداث جاده دسترسی بودم ولی طی مکاتبه ای که منابع طبیعی با شهرداری انجام داد اعلام کرد که مجوزهای لازم برای تملک زمین مورد نظر برای محل جدید دپوی زباله، اخذ نشده است و شهرداری تا زمان انجام مراحل قانونی مجاز به انجام فعالیت عمرانی در آن زمین نیست؛ در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی علیه شهرداری اقدام خواهد شد.
وی گفت: منابع طبیعی قبلا(چهار سال قبل) صحبتی از لزوم اخذ مجوز نکرده و هم اکنون که ما به دنبال اجرای طرح هستیم از شهرداری درخواست مجوز کرده و بنابراین ما نتوانسته ایم جاده دسترسی ایجاد و دیوارهای پیش ساخته را نصب کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هم منابع طبیعی و هم محیط زیست مانع انجام کار شده اند افزود: مکاتبات لازم با استانداری خوزستان برای گرفتن مشاور را انجام داده و برای پیگیری اخذ مجوزهای لازم نیز اقدام کرده ایم تا این فرایند به اتمام برسد.

** شهرداری هیچ اقدامی برای تملک زمین انجام نداده است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: فرایند تملک زمین از منابع طبیعی مانند فرایندهایی است که در خود شهرداری در حال انجام است و همانطور که فردی بدون اجازه شهرداری نمیتواند در بخشی از شهر ملکی احداث کند، بدون مجوز نیز نمی توان عرصه های منابع طبیعی را تصرف کرد.
امین عبادی افزود: بارها در جلسات این موارد را مطرح کرده ایم و از شهرداری خواسته ایم تا اقدام به اخذ مجوز را جدی بگیرد ولی شهرداری حاضر نیست فردی را تعیین و مامور انجام فرایند اداری و اخذ مجوزهای لازم نماید و صرفا می گویند ما زمین می خواهیم و فرایند اخذ زمین هم به این نحوی که شهرداری مد نظردارد، میسر نیست.
وی با بیان اینکه در صورت پیگیری توسط شهرداری، فرایند اخذ مجوزهای تملک زمین کمتر از یک ماه به طول می انجامد افزود: محل جدید دپوی زباله مشخص است و شهرداری را برای پیگیری و انجام کار از طریق ماده ۶۹ راهنمایی کرده ایم ولی تا زمانی که مجوزهای لازم توسط شهرداری اخذ نشود هرگونه ساخت وساز در آن مکان نوعی تصرف به حساب می آید و مسوولان شهرداری برای اخذ مجوز و تملک آن باید وقت بگذارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان ادامه داد: محل هم اکنون در اختیار شهرداری است و برای دفن زباله مانع آن ها نشده ایم ولی تا زمان اخذ مجوزها، مجاز به ساخت و احداث ابنیه و دیوار کشی در آن مکان نیستند.
عبادی با بیان اینکه شهرداری تا زمانی که مجوزهای لازم را اخذ نکند به زمین نخواهد رسید افزود: شهرداری همانطور که قانون خود را قبول دارد و اجرا می کند، رویه کاری سایر ادارت را نیز برای اخذ مجوزهای لازم باید انجام دهد در غیر اینصورت مجاز به فعالیت در آن زمین نخواهند بود.

** شهرداری طرح توجیهی زیست محیطی ارائه نداده است
رئیس اداره محیط زیست هندیجان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: محل جدیدی که برای دفن زباله در نظر گرفته شده است نیازمند گزارش ارزیابی زیست محیطی است و باید یک طرح توجیهی در این خصوص به محیط زیست ارائه شود که شهرداری تا کنون اینکار را انجام نداده است.
مصطفی حق زاده گفت: در صورت ارائه طرح توجیهی، طرح بررسی و مجوز زیست محیطی لازم برای محل جدید دفن زباله صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه محل فعلی دفن زباله هندیجان نیز مجوز زیست محیطی ندارد افزود: برای ساخت محل جدید نیز علاوه بر این اداره، منابع طبیعی نیز ورود کرده است.
محور دیلم به هندیجان یکی از مسیرهای مهم ورودی به خوزستان از سمت استان بوشهر است.
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.

مطالب پیشنهادی