فرماندار هندیجان:برداشت بی رویه آب در بالا دست رودخانه هندیجان کنترل شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرماندار هندیجان گفت: برداشت بی رویه آب توسط شهرستان های بالادست ، جمعیت روستایی این شهرستان را در معرض مهاجرت قرار داده است.

کورش مودت جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۲ روز آینده ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب مردم هندیجان از سد کوثر رها سازی می شود و لازمست در این ۴۸ ساعت اقدامات لازم برای بستن دهانه نهرهای سنتی و کانال های مکانیزه توسط سازمان آب و برق به عمل آید.
وی گفت: براساس جلسه روز پنجشنبه ستاد مدیریت بحران خوزستان که در فرمانداری امیدیه برگزار شد، کلیه فرماندارن و روسای ادارات جهاد کشاورزی شهرستان های بالادست رودخانه هندیجان مکلف شدند ضمن اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان مانع برداشت بی رویه آب در حوزه خود شوند.
مودت ادامه داد:۱۰ روستای هندیجان مانند چم مراد، چهلمنی، چم تنگ، چم تنگو، کره پا، بزی و… نیاز آب خود را از رودخانه هندیجان تامین می کنند و خشکی این رودخانه به دلیل برداشت بی رویه آب در بالادست ، مردم این روستاها را با مشکل و در معرض مهاجرت قرار داده است.
فرماندار هندیجان افزود: بخشی از آب شرب شهر هندیجان نیز از رودخانه زهره برداشت و با شیرین سازی به شبکه تزریق می شود ولی افزایش شوری رودخانه تا حدود ۲۶ هزار میکروماوس مانع شیرین سازی و ایجاد کمبود در تامین آب این شهر می شود.
وی ادامه داد: آب برخی از روستاهای پر جمعیت هندیجان نیز مانند مشراگه، سویره با تانکر تامین می شوند و روستائیان برای دام خود نیز مجبور به خرید آب شده اند.
مودت با بیان اینکه جمعیت زیادی از روستای های هندیجان در چند سال اخیر به شهر مهاجرت کرده اند گفت: کمبود آب کشاورزی و مشکلات آب شرب موجب کاهش جمعیت روستایی شده است.
فرماندار هندیجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون در پنج نوبت و به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب آب به رودخانه هندیجان رها سازی شده ، ولی برداشت بی رویه آب توسط اهالی شهرستان های بالادست مانع رسیدن آب به هندیجان و روستاهای آن شده است.
وی با بیان اینکه کشاورزی این شهرستان به دلیل کمبود آب آسیب جدی دیده است افزود: بخش زیادی از سطح زیر کشت کشاورزان به دلیل آبیاری نشدن به موقع از بین رفت و هم اکنون تلاش خود را برای تامین و حفظ کیفیت آب شرب هندیجان بکار گرفته ایم.
شهرستان هندیجان با حدود ۳۸ هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار گرفته و دارای ۲۶ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.