ازدواج اجباری بدون‌ سند رسمی کودکان با مردان میانسال!/ جایگاه خوزستان در آمار ازدواج و طلاق کودکان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کودکی را در خانه پدری جا می‌گذارند و به عقد مردی درمی‌آیند که نه او را می‌شناسند و نه حتی می‌دانند معنی ازدواج چیست. هیچ آمار رسمی از ازدواج اجباری کودکان در دسترس نیست، زیرا کم نیستند خانواده‌هایی که بدون ثبت رسمی ازدواج، دخترانشان را به عقد مردی بزرگسال درمی‌آورند.

گفته می‌شود، بیش از ۵ درصد ازدواج‌ها، مربوط به ازدواج با کودکان زیر پانزده سال است که سالانه رقمی بیش از ۲۸ هزار کودک دختر را شامل می‌شود. بیشترین آمار ازدواج و طلاق کودکان هم در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، زنجان، تهران، همدان و مازندران ثبت ‌شده است.

اما آمارهای غیررسمی از اوضاع وخیم‌تر ازدواج کودکان حکایت دارد. شهلا اعزازی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیشتر از آمار سالانه ۴۳ هزار ازدواج دختربچه ده تا پانزده ساله در کشور خبر داده بود و هم اکنون قرار است مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل آستین بالا بزند.

بنا بر این گزارش، مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون زنان، طرحی با نام «کودک همسری» به‌ منظور «افزایش سن ازدواج در دستور کار نمایندگان است و حتی نمایندگان مجلس به یک‌فوریت آن در مجلس نیز رأی داده‌اند و طرح در کمیسیون اجتماعی و قضایی در حال بررسی نهایی برای ارائه به صحن است.

اما این طرح نیز همچون دیگر موارد در کنار موافقانش، مخالفانی نیز دارد؛ موافقان این طرح آمار بالای طلاق در این سن، خطرات پزشکی برای مادران، ازدواج این گروه سنی با افراد دارای سن بالای میان‌سالی و پیری را عمده‌ترین دلیل خود عنوان می‌کنند. در کنار این افراد، برخی‌ علت گرایش بعضی از خانواده‌ها به ازدواج کودکان را در فرهنگ و سنت و عرف حاکم منطقه‌ای و همچنین مسائل اقتصادی دانسته‌اند، ولی این تنها خانواده‌ها نیستند که با ازدواج فرزندان کم سن و سال مخالفند بلکه در کنار این افراد برخی اشخاص دیگر نیز این قانون را مخالف با موازین اسلامی و سنت دانسته‌اند و حتی از تهدید و ارعاب نمایندگان نیز ترسی ندارند و گاهی با ارسال پیامک به نمایندگان، سعی دارند از تصویب این قانون جلوگیری کنند.

هفته جاری یک نماینده مجلس از تهدید دوباره نمایندگان مجلس توسط افراد ناشناس خبر داد و اعلام کرد: این بار تهدید با موضوع کودک همسری در دستور کار برخی از مخالفان طرح قرار گرفته است.

فاطمه حسینی، نماینده تهران با انتشار چند پیامک تهدیدآمیز در صفحه شخصی خود نوشت: باز هم ده‌ها پیامک به نمایندگان مجلس، این بار برای مقابله با طرحی که جهت جلوگیری از کودک همسری، در مجلس پیگیری می‌شود! این روزها موتور پیامک‌های سازمان‌یافته حاوی دروغ، تهمت و تهدید دوباره روشن ‌شده است.

در همین رابطه، فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: دلیل مخالفت این افراد با افزایش سن ازدواج را درک نمی‌کنم. تمام حرف ما این است که دختران ما هنوز نیاز به آموزش مهارت‌های اساسی زندگی دارند و اگر زیر سیزده سال ازدواج کنند، شاید نتوانند وظایف خود را به‌ درستی انجام دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دغدغه ما این است که کوکان سرزمینمان را برای آینده و قبول مسئولیت‌های سنگین اجتماعی آماده کنیم.

وی درباره ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز هم گفت: تهدید راه درستی نیست. طرح یک‌فوریتی آن ‌هم در مجلس رأی آورده و نمایندگان با قدرت پیگیر این مصوبه هستند و به ‌زودی نیز امیدواریم به نتیجه برسد. نمایندگان مجلس و فراکسیون زنان از پیامک‌های تهدیدی ترسی ندارند. کسانی که ابهام درباره این موضوع دارند، بهتر است به کمیسیون مراجعه و ابهامات موجود را رفع کنند. این کودکان فرزندان ما هستند و نمی‌توانند در دوازده سالگی وظایف خود را انجام دهند؛ ازدواج کودکان یعنی سلب حق شهروندی که ما نباید اجازه این کار را بدهیم.

وی در پایان یادآور شد: همه حرف ما این است که این‌ها کمی تحصیلات خود را بالا ببرند و مهارت‌ها را یاد بگیرند. از سوی دیگر برخی معضلات و مشکلات دیگری وجود دارد که امینت جانی این افراد را تهدید می‌کند. یک کودک دوازده ساله باردار شاید نتواند شرایط را تحمل کند و ریسک را بالا می برد.

مطالب پیشنهادی