۶۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع/ نابودی ۲ هزار هکتار از جنگل‌ها در چهار ماهه نخست سال

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع کشورمان امسال به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آب، کاهش رطوبت منطقه بیشتر از سال‌های گذشته مستعد حریق و آتش سوزی بوده است.

عباس پاپی زاده در رابطه با آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور، گفت: امسال با خشک سالی زیادی مواجه شدیم و بسیاری از پوشش گیاهی به دلیل کم آبی خشک شده و محیط پیرامونی نیز رطوبت خودش را از دست داد است و آمادگی بسیار زیادی برای آتش سوزی دارد. منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع کشورمان امسال بیشتر از سال‌های گذشته مستعد حریق و آتش سوزی بوده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چهار ماه ابتدایی سال ۶۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده و ۲۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور را سوزانده است، که حدود ۷۰ در صد آن سهوی بوده است، گفت: عمدتا مردمان ما دوست داران محیط زیست هستند و نکات مهم وضروری برای جلوگیری از حریق را رعایت میکنند، اما در بعضی از نقاط جنگلی و نقاطی که دارای پوشش گیاهی علفی و خشک هستند، ممکن است سهوا دچار حریق بشود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه داد: آتش سوزی ممکن است در برخی از مکان‌ها همچون تالاب هور‌العظیم بر اساس یکسری از واکنش‌های طبیعی، اتفاق بیافتد، این تالاب به دلیل خروج گاز متان و گرمای بالای ۶۰ درجه مستعد آتش سوزی و حریق بوده است که متاسفانه رخ داد.

پاپی زاده با اشاره به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات برای اطفاء حریق، گفت: در تالاب هورالعظیم پوشش گیاهی خاص وجود دارد که آماده حریق و آتش سوزی است، بر این اساس می‌بایست سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها با تقسیم کاری که انجام میدهد، ابتدا مراکز اطفاء حریق را تجهیز کنند چرا که به دلیل کمبود تجهیزات استاندارد امکان اطفاء به موقع وجود ندارد و سپس کمبود نیروی انسانی در سازمان جنگل‌ها و محیط زیست را جبران کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه در برخی از مناطق جنگلی‌گاهاً آتش سوزی ها به صورت عمدی اتفاق میافتد، گفت: در برخی از نقاط کشور بهصورت عمدی و غیر قانونی جنگل‌ها را آتش میزنند، این افراد برای قاچاق چوب، تهیه زغال و تغیر کاربری جنگل‌های کشورمان را می‌سوزانند که لازم و ضروری است سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها به شدت با این افراد برخورد کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.