بارورسازی ابرها راه‌حلی موقت برای رفع بحران کم‌آبی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با تاکید بر اینکه بارورسازی ابرها راهکاری موقتی برای رفع بحران کم آبی است از عملکرد کلانتری در حوزه محیط زیست انتقاد کرد.

عباس پاپی‌زاده پالنگان در واکنش به اظهارنظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه بارورسازی ابر‌ها هیچ تاثیری بر افزایش بارش‌های کشور ندارد و صرفا جنبه تبلیغاتی و روانی دارد، گفت: بنده در کار آقای کلانتری مانده‌ام و نمی‌دانم چطور باید اظهارات وی را تحلیل کنم! ضمن اینکه زمانی که آقای کلانتری وزیر جهاد کشاورزی بود، منابع آبی را مُسرفانه مصرف کرد، کشت چغندر را در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی و همدان توسعه داد که نتیجه آن خشکسالی کنونی این مناطق است، از سوی دیگر دریاچه ارومیه را با احداث سد و انتقال آب شیرین آن به اراضی کشاورزی به مرز بحران رساند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته بارورسازی ابرها برای درازمدت نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد، چرا که در عمل باعث دستکاری در طبیعت می‌شود، اما این اقدامی است که در تمام کشورهای دنیا با تکنولوژی پیشرفته‌تر هم در حال انجام است که برخی از آنها باعث تغییرات نقطه‌ای هم شده است.
بیلان آب کشور به ۱۱میلیارد متر مکعب در سال رسیده است
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون که کشور در زمینه تامین آب شرب با مشکل مواجه شده است، استفاده از این تکنولوژی می‌تواند به صورت موقتی کمک کند تا در پی باورسازی ابرها از معضل خشکسالی عبور کنیم، بنابراین اگر منظور آقای کلانتری این باشد که نباید به صورت دائمی از این روش استفاده شود، منطقی است، اما اگر منظور این باشد که اصلا از این روش استفاده نکنیم باید در وهله اول توضیح دهند که چرا بیلان آب کشور به ۱۱میلیارد متر مکعب در سال رسیده است، چه اتفاقی برای منابع آب های زیرزمینی در یکسال گذشته افتاده است؟
راندمان آبی به ۴۰ درصد رسیده که با استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد
پاپی‌زاده افزود: آقای کلانتری در طول ۱۱ سالی که در وزارت جهادکشاورزی فعالیت داشت از هیچ سیستم آبیاری تحت فشار استفاده نشد و هیچ تلاشی هم صورت نگرفت که انواع روش‌های نوینی که راندمان آبی را بالا می‌برد استفاده شود، کما اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت راندمان آبی ۲۸ درصد بوده است و در شرایط کنونی هم در پی تمهیداتی که اندیشیده شده به ۴۰ درصد رسیده است، بنابراین همچنان تا رسیدن به استانداردهای لازم فاصله زیادی داریم.
شعار دادن در حوزه محیط زیست کافی است 
وی با تاکید بر اینکه شعار دادن در حوزه محیط زیست کافی است، عنوان کرد: آقای کلانتری به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست به اشتباه سکاندار محیط زیست شده است، در غیر این صورت طی مصاحبه‌هایی اعلام نمی‌کرد که حفظ گونه‌های حیوانی برای ما مهم نیست یا پروژه غلط انتقال آب را اجرا نمی‌کرد.
پاپی‌زاده در تشریح مشکلات زیست محیطی ناشی از بی‌توجهی مسئولان که در استان خوزستان ایجاد شده است، تصریح کرد: وضعیت کنونی محیط زیست استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری ناشی از انتقال آب است، اما همچنان اظهارنظر و تصمیمات آقای کلانتری سیاسی است و این موضوع موجب کارشناسان فعال در زیرمجموعه‌های این سازمان هم شده است، در حالی که فردی که در این سمت قرار می‌گیرد باید کارشناس محیط زیست باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتقال آب شور از سد گتوند را متوقف کند
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به وضعیت نامطلوب سد گتوند بیان کرد: سد گتوند بزرگترین کارخانه تولید نمک دنیا است، آب شیرین را از واردات می‌گیرند به کوه نمک گتوند می‌برند، شور می‌کنند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند که در پی آن میلیون‌ها تُن نمک وارد زمین می‌شود که تا صدها سال در آن باقی می‌ماند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چه زمان نامه زد که این روند متوقف شود که در پی آن از آسیب بیشتر به محیط زیست ممانعت به عمل آید؟ چرا صنایع آلاینده این استان را بازرسی نمی‌کنند؟ چرا شرکت کارون را که باعث تخریب آب خوزستان شده مدیریت نکردند؟
موفقیت کشورهای همسایه در رفع بحران آب ازطریق بارورسازی ابرها
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون کشورهای همسایه از روش بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند، چرا که ابرها پتانسیل مشخصی دارند، کما اینکه در ترکیه از این روش برای افزایش بارندگی استفاده می‌شود، چرا ایران نباید در شرایط کم آبی کنونی از روش بارورسازی ابرها استفاده کند؟
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.