آغاز نخستین کاوش در جندی شاپور دزفول توسط باستان شناسان ایرانی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نخستین کاوش های باستان شناختی باستانشناسان ایرانی از روز شنبه در محوطه باستانی جندی شاپور(گندی شاپور ) دزفول آغاز شد.

شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: این نخستین کاوش های باستان شناختی در عرصه باستانی جندی شاپور دزفول می باشد که توسط باستانشناسان ایرانی انجام می شود.
یعقوب زلقی با بیان اینکه در سال ۱۹۶۱ میلادی ۲ باستانشناس آمریکایی در سطح بسیار محدود و در حد چند گمانه در جندی شاپور گمانه زنی کرده و اهمیت این محوطه باستانی را بیان کرده اند افزود:از سوی پژوهشگاه باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یک تیم باستانشناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی روز جمعه وارد دزفول شده و از صبح امروز ( شنبه ) کاوش های باستان شناسی در عرصه جندی شاپور را آغاز کردند.
وی به خبرنگار ایرنا گفت:با توجه به بررسی میدانی و آثار سطح الارضی ، گمانه زنی و حفاری بر روی تپه های جندی شاپور انجام می شود تا بتوان آثاری از تاسیسات دانشگاه و بیمارستان باستانی جندی شاپور بدست آورد ، ضمن اینکه ۴ یا ۵ ترانشه در تپه های مختلف با فاضله ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر انجام می شود.
زلقی زمان این کاوش را بیش از یک ماه تا اواخر بهمن ماه امسال عنوان کرد و گفت: اشیا و آثار منقولی چون سفال و پیکرک که در این کاوش کشف می شوند از سوی سرپرست کاوش بعضا تحویل موزه ملی شده و آثاری که نیاز به مطالعه دارند پس از مطالعه به محل قبلی خود بازگردانده می شوند.
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کاوش در راستای برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور انجام می شود افزود: هدف از این کاوش دست یابی به اطلاعاتی تازه در رابطه با ساختار دانشگاه و بیمارستان تاریخی گندی شاپور می باشد تا بتوان به سر نخ هایی تازه در این محوطه باستانی دست یافت.
یک تیم باستان شناس آمریکایی مهرماه پارسال ضمن بازدید از آثار باستانی دزفول برای حفاری در محوطه باستانی جندی شاپور اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ایرنا این گروه باستان شناس شامل دکتر دونالد ویت کمب استاد دانشگاه شیکاگو ، دکتر عباس علیزاده استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو ، ریچارد پین ، ۲ نفر از باستان شناسان دانشگاه nfc لس آنجلس و چهار نفر از باستان شناسان دانشگاه شیکاگو بودند.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده است و نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
کنگره بین المللی جندی شاپور بهمن ماه امسال در دزفول برگزار می شود.
دزفول دارای آثار ارزشمند باستانی از دوره های مختلف تاریخ می باشد.
تپه های چغامیش دزفول با قدمتی هشت هزار ساله گنجینه ای از تمدن اند که به شماره ۴۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
چغامیش به عنوان یکی از نخستین محل های خط و کتاب بشر در جهان شناخته شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.