خروش سیلاب هیچ رودخانه‌‌ای با زبان آرام نمی‌گیرد!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در روز ۱۷ فروردین، دبی خروجی سد کرخه، ناگزیر به حدی رسید که از ظرفیت سد تنظیمی آن فراتر رفت و سرریز آن از طریق کانال چمران به سمت کانال سلمان، رودخانه کارون، روستای عین‌دو و بخشی از شهر اهواز سرازیر شد.

از نخستین لحظات وقوع این حادثه، تلاشگران سازمان آب و برق خوزستان، با تمام قوا در صحنه حاضر شدند و جهادگرانه کوشش نمودند تا با مسدود ساختن کانال چمران، بر این چالش سخت طبیعت فائق آیند.

دشواری کار را وقتی می‌توان به‌درستی در تصور آورد که بدانیم دبی سیلاب در کانال چمران به بیش از ۱۲۰ مترمکعب در ثانیه (یعنی بیش از دو برابر دبی نرمال رودخانه مارون) رسیده است!!

پس در حقیقت در این چالش باید ظرف زمان بسیار کوتاهی و بدون انحراف آب، در عمل بر روی یک رودخانه اقدام به ساخت سد نماییم!!

اما با صد افسوس، دشواری این عملیات وقتی دو چندان شد که برخی مسئولان شهری اهواز (که حتی در صحنه این جهاد دشوار حاضر نشدند و قطعاً از ابعاد این چالش و دشواری فنی آن بی خبرند) ضعف سازمان آب و برق را دلیل طولانی شدن عملیات انسداد کانال چمران معرفی کردند!
انشاالله این عملیات دشوار، تا پایان امشب به پایان خواهد رسید اما
“ما ز یارانِ دور از گود، چشم یاری داشتیم!! ”
قطعاً در بحران سیلاب بی‌سابقه خوزستان، همه ما خوزستانی‌ها، در کنار هم خواهیم ماند و مسئولیتهایی بیش از سخن گفتن بر عهده خواهیم داشت، چرا که: “خروش سیلاب هیچ رودخانه‌ای با زبان آرام نمی‌گیرد!”
محمد اسلامی
مدیرعامل شرکت لایروب صبا

مطالب پیشنهادی