۱۰ روستای بخش مرکزی اهواز به‌صورت کامل زیر آب رفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: بخشدار مرکزی اهواز از به زیر آب رفتن کامل ۱۰ روستای این بخش در مسیر بامدژ به علت بالا آمدن بی‌سابقه آب رودخانه‌های دز و کرخه خبر داد.

علی بلمچی در خصوص شرایط خاص این بخش در زمینه سیلاب عنوان کرد: بخش مرکزی اهواز یک بخش بسیار ویژه است چرا که از آن سه رودخانه بزرگ استان عبور می‌کنند و به عبارتی روستاها در میان این سه رودخانه محصور هستند.

وی افزود: رودخانه‌های کارون، کرخه و دز از این بخش عبور می‌کنند و آورد هر سه رودخانه در زمان فعلی به بالاترین سطح خود رسیده است. سیل بندهایی که در این روستاها از بهمن‌ماه ساخت آنها شروع شد یا اینکه تخریب شده‌اند و یا اینکه آب از سطح آنها گذر کرده است.

بلمچی با اشاره به اینکه این بخش تقریباً از سه مسیر به نام‌های الهایی، بامدژ و کرخه تشکیل شده است، تصریح کرد: روستاهایبامدژ بیشترین بحران ممکن را دارند و همه آنها در معرض سیلاب هستند. ۱۳ روستای این مسیر تخلیه شده‌اند و آب حتی به درون منازل ۱۰ روستای این بخش نیز نفوذ کرده است.

بخشدار مرکزی اهواز البته هیچ آسیبی تاکنون متوجه روستاهای بخش مسیر تصفیه قند نیست و سیل بندهای احداث شده در این مسیر مانع از ورود آب شده‌اند. در مسیر کرخه نیز سیل بندها به‌خوبی در حال مقاومت در برابر سیلاب ویرانگر هستند و خطر چندان متوجه منازل نیست.

بلمچی در خصوص خسارت به زمین‌های کشاورزی بخش مرکزی اهواز نیز گفت: ۱۰۰ درصد زمین‌های کشاورزی مسیر بامدژ، ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی مسیر کرخه و کمتر از ۵ درصد زمین‌های ساحلی کارون به زیر آب رفته است.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه آب مخازن سدهای کرخه و دز تکمیل شده و آب ورودی به این رودخانه‌ها که روستاهای بخش مرکزی اهواز در مسیر آن هستند، بسیار کم‌سابقه است و باران میان حوضه‌ای نیز به آن اضافه شده است؛ با وجود اینکه سیل بندهای کل روستاها را قبل از این شرایط ترمیم، تقویت و احداث کرده بودیم ولی بازهم سیل بندها جوابگوی این میزان حجم از آب نبودند.

بلمچی عنوان کرد: رهاسازی آب از پشت سدها به‌منظور جلوگیری از ایجاد سیل بزرگ به شکل کم‌سابقه‌ای صورت گرفت و اغلب سیل بندها به‌خصوص در بامدژ به دلیل نفوذ آب، ژله‌ای شده‌اند و قادر به حفاظت از منازل و زمین‌های کشاورزی نبودند؛ آب حتی از مرتفع‌ترین سیل بندهای ما نیز عبور کرد چرا واقعاً ارتفاع آب بسیار بالا است.

بخشدار مرکزی اهواز به یک مشکل اساسی روستاهای بامدژ اشاره کرد و گفت: برخلاف مسیرهای الهایی و کرخه و دهستان لامیدر روستاهای مسیر بامدژ، منازل در کنار رودخانه قرار گرفته‌اند و بعد از آن زمین‌های کشاورزی قرار دارند که این امر خانه‌های روستایی را به‌شدت در معرض سیل و سیلاب قرار داده است.

بلمچی افزود: به نظر می‌رسد سازمان آب و برق خوزستان باید خیلی زودتر از این زمان اقدام به جابه‌جایی منازل روستایی مسیر بامدژمی‌کرد تا این‌گونه ساکنان این روستاها در معرض خطر قرار نگیرند.

مطالب پیشنهادی