نامهربانی بانک‌ها با پروژه قطار شهری اهواز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با انتقاد از عملکرد بانک‌ها گفت: پروژه قطار شهری اهواز از سوی بانک مرکزی و بانک‌های عامل با نامهربانی مواجه است.

پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز ظهر امروز در محل سالن جلسات شورای اسلامی شهر اهواز با ۸ لایحه در دستور کار شورا تشکیل شد.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در این جلسه گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ تقریبا تمام کارهای سازمان تاکسیرانی برون سپاری و کارها از طریق پست و دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود.

 محمد رستم منش ادامه داد: در زمینه سازماندهی سرویس مدارس سامانه سپند طراحی شد که امسال برای اولین بار در این سامانه ثبت نام صورت گرفت. دسترسی خانواده ها و والدین به این سامانه بسیار راحت است ولی از آنجایی که این سامانه تازه شروع به کار کرده است اشکالاتی دارد که از طریق تهران و اهواز در پی رفع آن‌ها هستیم.

وی در خصوص ساماندهی آژانس‌های حمل و نقل و تاکسی تلفنی بیان کرد: با شهرداری با علم بر اینکه متولی حمل و نقل شهرداری است اختلاف نظر داریم هرچند مقامات قضایی حکم دادند که شهرداری تمکین کند ولی انجام نشد امیدوارم به صورت مثل مسالمت‌آمیز حل شود.

وی گفت: تاکسی بی‌سیم در شهر اهواز ساماندهی شد و در خصوص تاکسی فرودگاه بخشی از مشکلات حل شده و برخی از مشکلات از طریق حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال پیگیری است.

امسال تاکسی جدیدی وارد ناوگان تاکسیرانی اهواز نشد

رستم منش با اشاره به مشکل وام بانکی برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده، اظهار کرد: تولیدات خودرو داخلی در حال حاضر قطع شده است و بسیاری از افرادی که ثبت نام کردند در نوبت دریافت خودرو هستند. تاکنون ۱۵۵ دستگاه خودرو در سال‌های گذشته تحویل گرفتیم ولی امسال تاکنون هیچ خودرویی به ما واگذار نشده است.

وی افزود: بر طبق دستورالعمل اسقاط، خودروهای از سال ۸۶ به پایین باید اسقاط شود که تاکنون ۳۰۰ دستگاه خودرو اسقاط شد ولی به دلیل اینکه در شهر با کمبود خودرو مواجه بودیم مجبور به ساماندهی تعدادی خودرو شخصی شدیم.

وی گفت: خودروی هیوندای اکسنت که برای تاکسی در نظر گرفته شده بود در گذشته قرار بود با مبلغ ۴۷ میلیون تومان در اختیار تاکسی‌داران قرار بگیرد ولی امروز قیمت این خودرو ۸۵ میلیون تومان شده است و تاکسی‌دار توان خرید خودرو با این قیمت را ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی عنوان کرد: ۱۱۶ خودرو اروندی وارد شد که ۸۶ خودرو در فرودگاه و بقیه به صورت گردش در شهر، تاکسی راه آهن و تاکسی بیسیم در شهر اهواز وجود دارد.

بودجه سازمان عمران شهری برای سال ۹۷ حدود ۶۹۳ میلیارد ریال است

 حسین حیدری عنوان کرد: بودجه سازمان عمران شهری برای سال ۹۷ حدود ۶۹۳ میلیارد ریال است که از سوی شهرداری اهواز پیشنهاد شده بود و در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید. برآورد هزینه ها بدون در نظر گرفتن سود یا زیان نیز برای سازمان عمران شهری به همین اندازه است.

وی گفت: پروژه‌هایی از قبیل احداث استخر سرپوشیده پارک بانوان، زیرسازی آسفالت مسیر فولاد، هزینه های پروژه های زیرسازی و آسفالت و تهیه مصالح مصرفی از جمله پروژه‌هایی است که به نیابت از شهرداری باید انجام دهند.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری در هیچ زمانی این حجم مبلغ را به دلیل مشکلات مالی به سازمان عمران شهری نمی‌دهد تصریح کرد: در سال ۹۶ نیز ۴۰ درصد بودجه مصوب به آن‌ها اختصاص پیدا کرد که در حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و برای امسال نیز از اول سال تاکنون از مبلغ ۶۹ میلیارد بودجه مصوب فقط ۱۲ میلیارد تومان در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

صرفه جویی ۴۵ درصدی در هزینه‌های سازمان عمران شهری

عباس دغاغله با بیان اینکه عملکرد سازمان عمران شهری بسیار بالاتر از این رقم است، عنوان کرد: مبلغی که تاکنون مرکز داده ۱۲ میلیارد تومان است و رقم کارکرد ما ۲ برابر آن است. در پایان سال حسابرسی می‌شود و حساب‌ها بسته می‌شود و مشخص می شود چه میزان از کارکرد ما پرداخت شده است.

وی افزود: در حال حاضر از دستگاه جدیدی برای بازیافت آسفالت گرم استفاده می‌کنیم که در حدود ۴۵ درصد صرفه جویی در هزینه ها شده است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اهواز در پاسخ به سوال حجت الاسلام جاسم موسی پور در خصوص استخر پارک بانوان گفت: استخر پارک بانوان در حال انجام است و پیمانکار به دلیل ایراداتی که وارد است مقداری تعلل کرده و در صدد اصلاح آن هستیم.

پیشرفت ۸۰ درصدی پارکینگ فولاد آره‌نا

علی منصوری با اشاره به اینکه فعالیت های سازمان خدمات موتوری به دو دسته پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های خدماتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: پروژه‌های مهمی در دستور کار سازمان است که بودجه به آن اختصاص داده شده است مانند پارکینگ ورزشگاه ۳۰ هزار نفری فولاد که ۸۰ درصد آن تمام شده است و محوطه ۲۱ هکتاری که شش پل دارد در حال حاضر سه پل آن اجرایی شده است.

وی افزود: پروژه بعدی احداث باند دوم خیابان روبروی کوی سیصد دستگاه است که دسترسی به پارکینگ فولاد را تسهیل می‌کند. طول خیابان سه کیلومتر است که زیرسازی آن تمام شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری با اشاره به احداث جاده ساحلی فاز ۴ که در بودجه دیده نشده است، اظهار کرد: طول این مسیر ۵ کیلومتر است که در حال حاضر دو کیلومتر آن زیرسازی شده است و برای بقیه مسیر با سازمان آب و برق مشکل خوردیم به دلیل این که عرض رودخانه کم می‌شود و سازمان آب و برق معتقد است باید قسمت مخالف مسیر را لایروبی کنیم و یا منزل سمت جاده را تملک کنیم.

وی افزود: زیرسازی و اصلاح هندسی زیر پل هلال که ۵۰۰ متر است در حال حاضر تمام شده است و فقط بحث پیاده‌رو باقی مانده که در چند روز آینده تمام می‌شود.

منصوری با بیان اینکه ساماندهی پسماندهای ساختمانی از جمله فعالیت‌های خدماتی سازمان خدمات موتوری است، تصریح کرد: در ۱۴ ماه گذشته به تمام کامیون‌هایی که در بحث حمل نخاله حضور دارند جی پی اس وصل شده و رصد می‌شوند، تخلف ها در بالای ۹۰% پیگیری شده است و می‌توانیم ادعا داشته باشیم که در حال حاضر تخلفات به صفر رسیده است.

وی گفت: در مناطق هشتگانه پروژه‌های مختلفی داریم که از نخاله‌ها استفاده می‌شود در حال حاضر نیز برای احداث جاده ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

نامهربانی بانک‌ها با پروژه متروی اهواز

شهرام شاهین زاده نیز در این جلسه عنوان کرد: از سمت بانک مرکزی و بانک های عامل با نامهربانی مواجه شدیم. تامین سرمایه برای مترو در شورای چهارم به رای گذاشته نشد ولی جزو اولین مصوبات شورای پنجم بود ولی زمانی مصوب شد که سال مالی تمام شده بود.

وی افزود: در تاریخ ۳۱ شهریورماه در آخرین روز سال مالی مجوز بانک مرکزی برای ما صادر شد. دقیقا در زمانی که مجوز برای ما صادر شد موسسه تامین سرمایه نوین اعلام انصراف کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد: در نهایت موسسه تمدن را پیگیری کردیم و با آنها به توافق رسیدیم که برای ۴ سال ۳۰ درصد به عنوان بیعانه دریافت کنند و بعد از چهار سال هم این مبلغ به ما عادت می‌شود./فارس

مطالب پیشنهادی