لوله نفتی در بخش غیزانیه اهواز دچار نشتی شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دهیار روستای روزنه در اهواز گفت: نشت نفت از یک لوله نفتی در روستاهای بخش غیزانیه اهواز از چهار روز آغاز شده و تاکنون برای تعمیر آن اقدامی نشده است.

علی بالدی  افزود: نشت نفتی ناشی از یکی از لوله های شرکت نفت و گاز کارون و در مسیر دهستان «مشرحات» از توابع غیزانیه موجب آلودگی در روستاهای فضله، حیاویه، خیط الرمله یک و ۲، منیثر، هور سیدعلی و روزنه شده است.
به گفته وی، این آلودگی نفتی در جاده شرکت نفت کیلومتر چهار چاه شماره ۱۰ قرار دارد.
وی افزود: تا دیروز پنجشنبه هیچکدام از مسئولان برای رسیدگی به این وضعیت مراجعه نکردند، اما عصر دیروز چند نفر از کارکنان نفت با لودر به محل آمده و خاک های آلوده به نفت را برداشتند، اما این لوله همچنان تعمیر نشده و دارای نشتی است.
بالدی گفت: تعداد لوله های فرسوده انتقال نفت و یا مواد نفتی در بخش غیزانیه زیاد است که هر از چند گاه دچار نشتی می شود که این مساله امنیت و سلامت روستاییان را تهدید می کند.
دهیار روستای روزنه، با انتقاد از عملکرد شرکت های نفتی منطقه افزود: شرکت نفت با وجود درآمدزایی بسیار از میادین نفتی در بخش غیزانیه، هنوز حاضر نشده خطوط لوله فرسوده را تعمیر و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند.

* دومین نشت نفت در یک ماه
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، از طریق روابط عمومی و رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، حاضر به پاسخگویی نشدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز اما گفت: نشت نفتی، وسعت انتشار و آلودگی و میزان خسارت آن در بخش غیزانیه بررسی می شود.
علی بنی عگبه افزود: ۲ هفته پیش نیز در همین بخش و در نزدیکی روستای غیزانیه کوچک نشت نفتی اتفاق افتاد که مقدار آن کم بود و تعمیر شد.
بر اساس این گزارش، نشت آلودگی نفتی (اعم از نفت و یا پساب نفتی) از مشکلات شهرستان اهواز به ویژه بخش غیزانیه است.
تیر پارسال نیز خط لوله انتقال نفت قلعه نار- نفت سفید در منطقه سه راهی فرودگاه اهواز دچار نشتی شد. همچنین مرداد پارسال نیز نشت مواد نفتی در این بخش گزارش شده بود.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگترین تولید کننده نفت کشور است که خوراک پالایشگاه ها و بخش اعظم نفت صادراتی را تامین می کند. شرکت نفت و گاز کارون، بزرگترین زیرمجموعه این شرکت (که بخش زیادی از تاسیسات نفتی و چاه های این شرکت در بخش غیزانیه اهواز قرار دارد) روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و ۵۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می کند.
بخش غیزانیه در شرق اهواز، بیش از ۹۰ روستا و بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد.
واحدهای یونیت یک و کریت کمپ بر روستاهای سمت راست جاده اهواز- ماهشهر تاثیر گذاشته است؛ همچنین در سمت چپ این جاده واحد یونیت ۲ ، در کنار روستای لذه در مجاورت جاده میدان تپه به فرودگاه، یونیت چهار در جوار روستای صفیره و واحدهای بهره برداری مارون یک در کنار روستاهای نمره ۳ و کوپال و غیزانیه بزرگ، واحد مارون ۶ در کنار روستاهای طویله کوچک و عوده و واحد مارون ۴ در مجاورت روستاهای عوافی و مشرفه بزرگ و ابیرش، واحد بهره برداری کوپال مارون در مجاورت روستاهای عین المجیبل و بطره قرار دارند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.