مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان: ورود سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به منابع آبی خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در شهرهای شمالی مشکل کیفی نداریم اما با مشکل کمی رو به رو هستیم و در شهرهای جنوبی نیز مشکل کیفیت آب داریم.

صادق حقیقی پور در نشست تشریح اقدامات دولت در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان که شامگاه ۶شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه ۶۳ شهر زیر مجموعه شرکت آبفا خوزستان هستند، اظهار کرد: در سطح استان بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال، سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب، ۲۱ تصفیه خانه بزرگ و ۷۰۰ هزار مخزن ذخیره داریم.
وی ادامه داد: همچنین شرکت آبفا خوزستان ۲۱ آزمایشگاه مدرن آب و فاضلاب دارد و با توجه به سایر امکانات و تجهیزات تحت اختیار، بهره برداری از همه این تجهیزات کار بسیار سنگینی است که توسط  ۳هزار پرسنل این شرکت در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه شرایط خشکسالی و اقلیمی میتواند در کمیت و کیفیت تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ۷۰درصد منبع آب سطحی بوده و ۵ رودخانه بزرگ در استان جاری است که ۳۳ درصد از آبهای کشور را شامل می شود. در این زمینه امسال در آبادان و خرمشهر در ماههای خرداد و تیرماه بحران آبی صورت گرفت که این بحران به دلیل خشک شدن رودخانه ها، وارد شدن ایراداتی به خط انتقال آب غدیر و همچنین وجود آب دریا در رودخانه ها بود.
حقیقی پور با بیان اینکه صنایع استان حتی یک روز خللی در بحث تامین آب نداشتند، گفت: در سایر شهرهای استان نیز با مشکل کمی و کیفی آب مواجه هستیم. در این زمینه در شهرهای شمالی مشکل کیفی نداریم اما با مشکل کمی رو به رو هستیم و در شهرهای جنوبی نیز مشکل کیفیت آب داریم.
وی با بیان اینکه بیشتر مشکل خوزستان بحث فاضلاب است که محیط زیست استان را نابود می کند، گفت: ۳۱۰ میلیون متر مکعب فاضلاب خام وارد کارون می شود. در این راستا در کل استان ۴۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد منابع آبی می شود که ۳۱۰ میلیون متر مکعب از آن وارد رودخانه کارون می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر پنج تصفیه خانه بزرگ در حال ساخت است که سالانه مانع ورود ۱۸۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به درون منابع آبی می شود.
حقیقی پور با بیان اینکه۸۰ درصد آب شرب تبدیل به فاضلاب می شود، گفت: قرارداد ۵ تصفیه خانه ایذه، اندیمشک بهبهان، شوش و بستان بسته شده و قرار است تا این سه تصفیه خانه فاضلاب نیز در مدت سه سال اینده وارد مدار شوند.
وی با بیان اینکه سرانه بهره مندی مردم از شبکه فاضلاب در استان خوزستان ۳۷ درصد و در کشور ۵۰ درصد است، اظهار کرد: این به معنای آن است که در بحث سرانه فاضلاب به ازای هر فرد در استان عقب هستیم و برای جبران هر یک درصد نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داریم. در این زمینه اگر یک میلیارد دلار اعتبار تامین شود سرانه بهره وری مردم در استان به ۵۴ درصد می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب حتی یک متر شبکه روباز ندارد، گفت: مسئول جوی های روباز در شهرها شهرداری است. شرکت آبفا شبکه مدرن فاضلاب دارد و این به معنای آن است که دارای شبکه های لوله گذاری شده ای هستیم که فاضلاب را جمع آوری و به تصفیه خانه ها انتقال می دهند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.