فاضلاب به‌صورت خام وارد رودخانه کارون می‌شود/ کمتر از ۵ درصد فاضلاب اهواز تصفیه می‌شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در شهر بزرگی مانند اهواز، کمتر از ۵ درصد فاضلاب تصفیه می‌شود که آن‌هم تصفیه‌ای ناقص است و بخش عمده فاضلاب به‌صورت خام وارد رودخانه‌ای می‌شود که از آن برای آب شرب استفاده می‌شود.

حمید ظهرابی چهارشنبه شب در نشستی که در استانداری خوزستان برگزار شد با اسفناک خواندن وضع رودخانه کارون، اظهار کرد: شرکت آب و برق خوزستان و شهرداری در رابطه با تخلیه زباله و نخاله در رودخانه کارون به‌طورجدی به وظایف خود عمل کنند و محیط‌زیست استان باید بر آن‌ها نظارت کند و استاندار نیز وضعیت را پیگیری کند.
وی افزود: تخلیه زباله، نخاله و فاضلاب‌ها در محدوده شهری رودخانه کارون، یکی از مشکلاتی است که این رودخانه را به‌طورجدی تهدید می‌کند.
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه دلایل این وضع باید بررسی شود، اظهار کرد: در شهر بزرگی مانند اهواز، کمتر از ۵ درصد فاضلاب تصفیه می‌شود که آن‌هم تصفیه‌ای ناقص است و بخش عمده فاضلاب به‌صورت خام وارد رودخانه‌ای می‌شود که از آن برای آب شرب استفاده می‌شود.
وی گفت: در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی کارون، سهم منابع آلاینده، فعالیت‌هایی لازم و اولویت‌بندی‌ها ازنظر منابع موردنیاز و اثربخشی‌ صورت گرفته و امیدواریم هرچه زودتر اجرا شود.
ظهرابی بابیان اینکه وضع رودخانه کارون به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست، عنوان کرد: درجایی مردم از رودخانه کارون برای آب شرب استفاده می‌کنند و درجایی دیگر فاضلاب و زباله وارد آن می‌شود.
وی بیان کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم که جدی‌تر به مشکل تخلیه فاضلاب‌ها در رودخانه کارون بپردازد. اسم شرکت، آب و فاضلاب است پس رها کردن بخشی از کارشان پسندیده نیست.
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید آب موردنیاز برای آبیاری و مرطوب‌سازی کانون‌های ریزگرد را هرچه سریع‌تر تخصیص دهد، گفت: در فعالیت‌های توسعه‌ای بعضاً مشاهده می‌شود که وزارت نیرو دست‌ودل‌بازتر از معضل مهم و ضروری مانند گردوخاک عمل می‌کند.
وی اظهار کرد: دریکی دو سال اخیر فعالیت‌های خوبی برای احیای هورالعظیم صورت گرفته و ۷۰ درصد آن آب‌گیری شده و ۲۵۰ هزار قطعه پرنده در آن سرشماری شده است.
ظهرابی افزود: انتظار می‌رود که تأمین حقآبه تالاب‌های دیگر خوزستان موردتوجه بیشتر وزارت نیرو قرار بگیرد. بر اساس ضوابط و مقررات اولویت تخصیص آب پس از آب شرب، با مسائل محیط‌زیست و حقآبه تالاب‌ها است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.