سرمایه‌گذاری ۳ تا ۹ میلیون دلاری عملکرد شایسته‌ای برای خوزستان نیست/نسبت اعتبارات جاری به عمرانی خوزستان روند نگران کننده‌ای دارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: خوزستان دومین G.T.P کشور بعد از تهران است اما در زمینه سرمایه گذاری متاسفانه عملکرد مناسبی را در طی سالهای گذشته نداشته و در طی ۴ الی ۵ سال گذشته تنها در حدود ۳ تا ۹ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده که عملکرد شایسته‌ای برای خوزستان نیست.

به گزارش عصرجنوب به نقل از خبرگزاری فارس اولین کارگاه آموزشی تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی با حضور مسئولان از سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان، ظهر امروز در سالن همایش‌های بین المللی گیت بوستان برگزار شد.
سید علی بحرینی مقدم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر تأکید ویژه‌ای بر مسائل اقتصادی، اشتغال و تولید و سرمایه گذاری دارند، اظهار کرد: اشتغال و تولید از مسائل روز کشور هستند و همه دستگاه‌ها و سازمانها با این موضوع مواجه هستند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان با بیان اینکه پس از برجام شاهد نتایج مثبتی را در اقدامات انجام شده  در دولت تدبیر و امید بوده ایم، تصریح کرد: کشور از حالت رکود خارج شده و با کنترل تورم از امیدواری بیشتری در رابطه با سرمایه گذاری در کشور به ویژه در رابطه با سرمایه گذاری خارجی برخورداریم و فضایی ایجاد شده که نیازمند به آمادگی ملی و پیش آمادگی در دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها به منظور جذب سرمایه گذار هستیم.
بحرینی مقدم عنوان کرد: با مطالعاتی انجام شده در روند اعتبارات عمرانی و جاری کشور در بودجه، به ویژه از سال ۸۸ به بعد، نسبت عملکرد اعتبارات جاری به عمرانی روند نگران کننده ای داشته و غالب بودجه دستگاه‌ها صرف اعتبارات جاری شان با میزان بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است و اعتبارت عمرانی حداقل بودجه دستگاه‌ها را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تخصیص منابع به اعتبارات عمرانی نیز موید این مطلب است که ما در سرمایه گذاری بخش دولتی روند منفی را در سالهای گذشته داشته و ضرورت تأکید و آمادگی بر ورود بخش خصوصی و به ویژه  سرمایه گذاری خارجی  اجتناب ناپذیر است.
بحرینی مقدم با اشاره به مطالعات انجام شده در در بخش سرمایه گذاری خارجی با عطف به آمار جهانی، تشریح کرد: در سال ۲۰۱۶ رقم سنگین یک و ۷ دهم تریلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است که عمده این سرمایه گذاری‌ها در آمریکای شمالی و اروپا صورت گرفته، در آسیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: همچنین در کل آسیا میزان جذب سرمایه گذاری در حدود ۲۷ صدم در صد بوده است و در غرب آسیا و ایران تنها ۱۹ صدم درصد جذب سرمایه‌گذاری خارجی، که دال بر این موضوع است که ما آمادگی لازم را برای جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم.
بحرینی مقدم اذعان داشت: ایران و به ویژه استان خوزستان از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و ما همواره در صحبت‌هایمان به داشته‌های خوزستان همچون منابع غنی نفت، گاز و تولیدات پتروشیمی که با حجم ۲۰ میلیون تن است اشاره داشته و همواره بر منابع آب، زمین‌های مستعد کشاورزی و محصولات کشاورزی گندم، کلزا، ذرت و تولید برق مدعی هستیم.
وی افزود: خوزستان دومین G.T.P  کشور بعد از تهران است اما در زمینه سرمایه گذاری متاسفانه عملکرد مناسبی را در طی سالهای گذشته نداشته و در طی ۴ الی ۵ سال گذشته تنها در حدود ۳ تا ۹ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده که عملکرد شایسته‌ای برای خوزستان نیست.
بحرینی مقدم بیان داشت: این نیاز احساس می‌شود که تمامی دستگاه‌ها در این حوزه از آمادگی لازم برخوردار شده و فعالیت مناسبی داشته باشند تا بتوانیم به آن میزان سرمایه گذاری متناسب با ظرفیت‌های استان دست یابیم.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان عدم تسلط بر فرصت‌های سرمایه گذاری استان را نقطه ضعفی در این حوزه برشمرد و گفت: مطالعات فرصت‌های سرمایه‌گذاری  را به صورت مدون تجمیع نشده‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این مهم در حال انجام است.
بحرینی مقدم دافزود: یک برنامه عملیاتی را با عنوان “توسعه سرمایه گذاری در خوزستان” با بکار گیری مشاور و انجام مطالعات آمایش سرزمینی در دست اقدام است و در پیوست روش‌های تامین مالی نیز در نظر گرفته شده است؛ در رابطه با این طرح مطالعاتی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در مدت ۷ الی ۸ ماه مشخص کنیم در خوزستان با چه برنامه عملیاتی، توسعه سرمایه گذاری را دنبال خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود حداقل ۷۰ مگا پروژه در برنامه عملیاتی توسعه سرمایه گذاری استان مطالعه شده و آماده ارائه به سرمایه گذاران خارجی شود.
بحرینی مقدم از دیگر اقدامات انجام شده پنجره واحد سرمایه گذاری را نام برد و تبیین کرد: فرآیندهای مرتبط با صدور مجوزها احصا و اصلاح، فرآیندهای مزاحم حذف و به طور کلی این روند سازمان دهی و مرتب شدند؛ همچنین موضوع مکانیزه کردن پنجره واحد در دستور کار قرارگرفته که امیدواریم در حداقل زمان سیستم به صورت کاملا هوشمند بتواند صدور مجوز را هدایت کند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر نقاط ضعفی که طی بررسی‌ها متوجه آن شدیم عدم دانش کافی و ضرورت آموزش بر مباحث صدور مجوز و روند پیگیری آن بود که با هماهنگی انجام شده در وزارت امور اقتصاد و دارائی مقرر شد در رابطه توانمند سازی سازمان‌ها و مدیران استان با توجه به اهمیت موضوع، آموزش‌هایی انجام شود.
بحرینی مقدم افزود: در این راستا امروز اولین کارگاه را در استان با حضور نمایندگان از دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین المللی و دفتر سرمایه گذاری خارجی در رابطه با رفع ابهامات صدور مجوزها در جذب سرمایه گذاری خارجی، برگزار شد و انتظار می‌رود با مشارکت فعال و حضور در کارگاه‌ها به سطح  قابل قبولی در این زمینه دست یافته و در صورت ضرورت تکرار این کارگاه‌ها شاهد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید اولویت همه دستگاهها اجرایی استان در بحث جذب سرمایه گذاری و عدم تکیه بر منابع و بودجه دولتی باشد، اظهار داشت: باید رویکردمان  را در استان تغییر داده و آگاه باشیم در استانی قرار داریم که در تمامی ابعاد و زمینه‌ها دارای ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری هستیم و تنها راهکار موجود برای استفاده هرچه بهتر منابع جذب سرمایه گذاری است.
بحرینی مقدم در پایان بیان کرد: مدیران بدانند بودجه دولتی جوابگو نخواهد بود و اگر سازمان و دستگاهی نیاز به توسعه و برنامه ریزی در زیر ساخت‌هایش داشته باشد، صرفا باید در صدد  جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و خارجی باشد، لذا امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها در این راستا شاهد رونق در زیر ساخت‌های فعالیت‌های اقتصادی خوزستان باشیم.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.