اتمام فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تا پایان امسال/فاز دوم در انتظار تخصیص آب

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان این‌که سال ۹۶ سال پایانی فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری است، گفت: در فاز اول این طرح تا به امروز حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال کل ۳۱۲ هزار هکتار موردنظر را به اتمام برسانیم. 

حسن علاقه‌بند در نشست خبری که چهارشنبه ۱۲مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۶ سال پایانی فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری است و در تلاش هستیم تا بتوانیم فاز اول این طرح را به اتمام برسانیم. در این زمینه آنچه به امروز اجرایی شده است، ۲۶۳هزار هکتار کار شبکه فرعی بوده است.

وی افزود: احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، تسطیح اراضی و زهکش زیر زمینی از جمله کارهایی است که موسسه جهاد نصر در طرح ۵۵۰هزار هکتاری انجام می‌دهد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح کرد: با توجه به ضرورت در کل عرصه‌های موردنظر، کار احداث شبکه‌های فرعی را اجرایی کرده‌ایم اما در بحث زهکش زیرزمینی فقط در جاهایی که لازم باشد این کار انجام می‌شود.

علاقه‌بند عنوان کرد: در فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری تا به امروز حدود ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم و امیدواریم تا پایان سال کل ۳۱۲ هزارهکتار مورد نظر را به اتمام برسانیم.

وی گفت: از اعتبار ۱٫۵میلیارد دلاری در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح تا کنون حدود ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و با توجه به تخصیص این اعتبارات، کار با حدود ۲هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و ۶هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در حال عملیاتی شدن است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر به دلیل این‌که خوزستان مشکلات شوری خاک دارد و نیاز است که کیفیت خاک اصلاح شود، باید کار زهکش زیرزمینی در برخی از اراضی اجرایی شود، اظهار کرد: طول شبکه‌های فرعی که تا کنون در ۲۶۳هزار هکتار از اراضی طرح اجرایی شده، حدود ۱۴هزار کیلومتر است. همچنین طول زهکش زیرزمینی اجرا شده در اراضی موردنظر حدود ۲۷هزار کیلومتر است.

علاقه‌بند گفت: در کشت پاییزه سال گذشته، در ۲۴۲ هزار هکتار از اراضی شبکه‌های فرعی اجرایی شده بود و امسال این میزان به ۲۶۳ هزار هکتار رسید. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال گذشته، از ۲۴۲هزار هکتار انجام شده، حدود ۲۰۰هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده بود و امسال نیز پیش بینی می‌کنیم که بیش از ۲۲۰هزار هکتار از اراضی به زیر کشت برود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل این‌که سال آخر برنامه اجرایی در فاز اول است، کشاورزان و بهره‌برداران باید همکاری لازم را داشته باشند تا در نقاطی که مدنظر است کشت انجام نشود تا بتوانیم کار را اجرایی کنیم زیرا اگر این کار تا انتهای سال اجرایی نشود، اعتبار تخصیص داده شده برای آن از دست می‌رود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان این‌که از سوی این موسسه در هر هکتار از اراضی حدود ۱۶تا ۱۷میلیون تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان نباید کشت یکسال خود را به کار زیربنایی که توسط موسسه جهاد نصر در حال انجام است، اولویت دهند.

علاقه‌بند عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال‌های اخیر پیش بینی می‌شود در فاز دوم هزینه کار در هر هکتار از اراضی بسیار بیشتر از فاز اول باشد و به اعتباری حدود ۳٫۵میلیارد دلار نیاز است.

وی بیان کرد: متقاضیانی داریم که درخواست دارند که موسسه جهاد نصر برای آن‌ها کار تسطیح اراضی و اجرای شبکه را انجام دهد اما به دلیل آنکه در اراضی تعریف شده فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیستند، امکان این امر وجود ندارد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: کاری که موسسه جهاد نصر در بحث اجرای شبکه‌های فرعی و زهکش‌های زیرزمینی انجام می‌دهد عمر مفید بالای ۳۰ سال دارد و کاری که این موسسه در خوزستان انجام می‌دهد، مشابه آن نیز در گذشته در خوزستان انجام شده است.

علاقه‌بند عنوان کرد: حدود ۲۰هزار هکتار از اراضی فاز اول طرح که کار آن‌ها توسط موسسه جهاد نصر اجرایی شده است با مشکلات شبکه اصلی -کاری که باید توسط وزارت نیرو انجام شود- مواجه است و شبکه‌های اصلی آن اراضی اجرایی نشده است.

وی گفت: در این زمینه برای آنکه مشکل مردم حل شود، موسسه جهاد نصر باید هزینه‌های اضافی انجام دهد تا زمانی که وزارت نیرو نسبت به احداث شبکه‌های اصلی در آن مناطق اقدام کند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری، بیان کرد: علی رغم صورتجلسات و پیگیری‌های فراوان انجام شده در بحث تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، از سوی وزارت نیرو تا به امروز هیچ مجوزی برای تخصیص آب فاز دوم صادر نشده است.

علاقه‌بند اظهار کرد: بخش عمده دلایلی که از سوی وزارت نیرو در بحث عدم صدور مجوز برای تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری مطرح می‌شود کارشناسی شده نیست و توجیه کارشناسی ندارد.

وی ادامه داد: عدم صدور مجوز تخصیص آب برای فاز دوم باعث شده است تا برای آغاز کار و پیگیری اعتبارات مورد نیاز آن با مشکلات فراوان مواجه شویم زیرا دستگاه‌های تخصیص دهنده اعتبار، برای آغاز کار از جهاد نصر مجوز تخصیص آب را می‌خواهند و این مساله باعث شده تا نتوان در بحث اعتبارات فاز دوم پیگیری‌های قطعی را انجام داد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد: کاری که در استان انجام می‌شود، اعتبارات، درآمد و اشتغال را با خود به همراه دارد. در این زمینه حدود ۶هزار و ۵۰۰نفر در کارگاه‌های موسسه جهاد نصر در فاز اول مشغول به کار هستند که اگر فاز اول به اتمام برسد و فاز دوم آغاز نشود، باید این تعداد نیرو بیکار شوند.

علاقه‌بند با بیان این‌که وزارت نیرو در بحث مجوز تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری همکاری نکرده است، افزود: اگر فاز دوم طرح ۵۵۰هزارهکتاری امسال آغاز شود، علاوه بر ۶هزار و ۵۰۰نفر نیروی مشغول به کار، به حدود ۳تا ۴هزار نفر نیروی کار جدید نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: متصل کردن فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری به فاز دوم دارای مزایای بسیار زیادی است و این مساله باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد تا پس از بهره‌برداری از فاز اول، کلنگ فاز دوم بر زمین زده شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد: قدم اول اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بحث مجوز تخصیص آب است و اگر این مجوز از سوی وزارت نیرو صادر شود، می‌توان برای تامین اعتبار اقدام کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.