شهرک تخصصی پتروشیمی در خوزستان ایجاد می‌شود/ احداث پنج کارخانه بزرگ شکر

عصرجنوب-asrejonoob.ir:زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیازمند اعتبارات است؛ زمانی که استان‌های بزرگ کشور در حال کامل کردن زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بودند، ما در خوزستان درگیر مسایلی بودیم و موفق نشدیم همچون استان‌های اصفهان، آذربایجان و خراسان زیرساخت‌ها را به موقع ایجاد کنیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیازمند اعتبارات است؛ زمانی که استان‌های بزرگ کشور در حال کامل کردن زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بودند، ما در خوزستان درگیر مسایلی بودیم و موفق نشدیم همچون استان‌های اصفهان، آذربایجان و خراسان زیرساخت‌ها را به موقع ایجاد کنیم.

نورالله حسن زاده  در جلسه کارگروه اشتغال استان که امروز، ۳۱ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: واحدهایی که مشغول فعالیت هستند در سامانه رصد ثبت نمی‌شود و واحدهایی که اقدام به دریافت پروانه بهره‌برداری کرده و موفق به اخذ این پروانه شده و در حوزه اصناف اشتغال ایجاد کرده‌اند در سامانه رصد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: روند اشتغال در شهرستان‌هایی همچون اندیکا، آغاجاری، باوی، لالی، هندیجان، رامشیر، کارون، هفتکل، حمیدیه و هویزه پایین بوده، از این رو روند ثبت‌نام در این سامانه نیز پایین است. در این شهرستان‌ها نیازمند مشوق‌هایی برای اشتغالزایی هستیم. در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ اشتغال در حوزه صنعت روند نزولی داشته است و از سال ۹۲ با راه‌اندازی واحدها و طرح‌های جدید شاهد روند افزایش اشتغال در استان بودیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان این‌که طی ۵ سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و محصولات حاصل از فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، کانی و غیر فلزی صورت گرفته است، تصریح کرد: طرح‌هایی نیز از سال گذشته آغاز و تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به مجتمع‌های فولاد، کارخانه‌های روغن کشی و پتروشیمی‌ها اشاره کرد.

حسن زاده عنوان کرد: در بخش تجارت نیز بر اساس سیاست‌های موجود چند فروشگاه بزرگ در استان راه‌اندازی شد و اکنون نیز فروشگاه‌های هایپرمارکت در اهواز و چند شهرستان دیگر در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: شرکت شهر‌ک‌های صنعتی نیز توافق‌نامه‌هایی با اصناف برای راه‌اندازی شهرک‌های صنفی با هدف انتقال واحدهای مزاحم به این شهرک‌ها به امضا رسانده که حدود ۱۱شهرک صنفی تاکنون راه‌اندازی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: فاز نخست فولاد شادگان یکی از طرح‌های بزرگی است که به‌زودی با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید. فازهای بعدی فولاد شادگان از جمله فاز فولادسازی در حال اجرا است که تا ۳٫۵ میلیون تن افزایش ظرفیت تولید خواهد داشت. همچنین طرح تولید آلومینیوم و طرح پتروشیمی ابن سینا نیز از جمله طرح‌هایی آماده بهره‌برداری است. 

حسن زاده اظهار کرد: طرح‌های بزرگی در حال اجرا هستند که با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان خوزستان در حال برنامه‌ریزی هستند و از جمله این طرح‌ها می‌توان به تولید کاغذ از باگاس، تولید اوره و آمونیاک در پتروشیمی مسجدسلیمان، تولید نشاسته از ذرت در اندیمشک، تولید چرم و چادرهای نسوز و رول کارتن و خمیر کاغذ از باگاس در شوش و… اشاره کرد؛ این طرح‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارند که در حال اجرا هستند.

وی عنوان کرد: در فرآیند سیستمی تولید و اشتغال، جذب سرمایه نیازمند اقداماتی است که باید در برخی بخش‌ها به آن‌ها پرداخته شود. روان‌سازی فرایند صدور مجوز از جمله این اقدامات است؛ همچنین زیرساخت‌های مناسب باید در شهرک‌های صنعتی مهیا شود و علاوه بر این باید سرعت‌بخشی به دادن مجوز احداث در خارج از شهرک‌های صنعتی، شناسایی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و شناسایی و معرفی سرمایه‌های داخلی مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: در خصوص فرآیند صدور مجور آنجه که مربوط به حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت است باید گفت که صدور این مجوزها از سوی وزارتخانه به روسای سازمان‌ها تفویض اختیار شده و از زمانی که این اختیار تفویض شده، صدور این مجوزها کمتر از یک روز زمان برده است.

حسن زاده گفت: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیازمند اعتبارات است؛ زمانی که استان‌های بزرگ کشور در حال کامل کردن زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بودند، ما در خوزستان درگیر مسائلی بودیم و موفق نشدیم همچون استان‌های اصفهان و آذربایجان و خراسان زیرساخت‌ها را به موقع ایجاد کنیم.
 
وی اظهار کرد: در فرآیند صدور مجوز خارج از شهرک‌های صنعتی، نیاز به ۲۱ استعلام در خوزستان است اما در استانی همچون ایلام ۱۲ استعلام وجود دارد. باید کمیته‌ای تشکیل شود و بررسی کند کدام یک از مجوزها باید حذف شود. در استان خوزستان از تمامی دستگاه‌های اجرایی باید برای احداث یک واحد تولیدی خارج از شهرک‌های صنعتی استعلام شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان این‌که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس اولویت‌ها در این بخش طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرساله اعلام می‌شوند، گفت: برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در خوزستان تکمیل زنجیره صنایع جانبی نیشکر و توسعه صنایع پایین دستی آن، تکمیل زنجیره صنایع پتروشیمی، توسعه صنایع قطعه‌سازی، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، تکمیل زنجیره فولاد، ارتقاء جایگاه تولیدات صنفی و تجارت کالا و نگاه به سایر بخش‌ها است.

وی ادامه داد: همیشه عنوان می‌شود در استان خوزستان سرمایه‌های سنگینی در صنایع بال دست صورت گرفته و صنایع پایین دست کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که این دیدگاه نادرست است. توجه به صنایع پایین دست جزء اهداف اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما در این زمینه باید شاهد حضور بخش خصوصی باشیم. این‌که بخش خصوصی مشوقی برای حضور در استان نداشته باشد، باعث می‌شود تا شاهد سرمایه‌گذاری این بخش در دیگر استان‌ها باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به این‌که باید مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد، اظهار کرد: مشوق‌های موجود در بخش صنعت و معدن همه مصوبه هستند اما یکی از مشکلات ما عدم اجرای قانون است.

حسن زاده گفت: در حوزه پتروشیمی در صنایع پایین دست سرمایه‌گذاری خوبی نشد اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مدیران استانی با توجه به وجود ۲۱ واحد پتروشیمی و ظرفیت‌سازی ۲۶ میلیون تن و تولید ۱۸ میلیون تن محصول، پیشنهادهایی به وزارت نفت داده شد که شهرک تخصصی تکمیلی پتروشیمی در محور ماهشهر به امیدیه احداث شود.

وی ادامه داد: قرار است برای احداث این شهرک راه‌آهن نیز در این محور راه‌اندازی شود و وزارت نفت نیز در راه‌اندازی زیرساخت‌ها کمک‌های لازم را داشته باشد و علاوه بر این، مواد موردنیاز را خارج از بورس در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد. این پروژه در حال پیگیری است تا بتوانیم با شرکت‌های معتبر و سرمایه‌گذاران خارجی قرارداد منعقد و طرح را اجرا کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: در توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در بخش چغندرقند ۵ کارخانه بزرگ تولید شکر از جغندر در دست اجرا داریم که در حال مذاکره با چند شرکت سرمایه‌گذار داخلی هستیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال عملیات اجرایی این کارخانه‌ها آغاز شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.