تعرفه‌های آب‌وبرق خوزستان اصلاح شود/ مشکلات خوزستان با مدیریت منابع آب حل می‌شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir:عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:جهت رعایت حال مردم خوزستان، تعرفه‌های آب و برق در این استان در فصل تابستان اصلاح شود.

تعرفه‌های آب‌وبرق خوزستان اصلاح شود/ مشکلات خوزستان با مدیریت منابع آب حل می‌شودسیدفاطمه حسینی در نشست علنی (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات استان خوزستان گفت: در ۸ سال جنگ تحمیلی مردم خوزستان شهیدان زیادی را تقدیم انقلاب کردند و مردم آن دیار با جان و مال خود غیورانه از وطن دفاع کردند و امروز ما به عنوان قانونگذار برای ارج نهادن به مردم این خاک سرخ باید نگاهی ویژه به این منطقه داشته باشیم.

خوزستان با وجود دارا بودن سرمایه‌هایی مانند نفت و گاز یک استان محروم محسوب می‌شود

نماینده مردم تهران،ری شمیرانات ،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:درحالی که میزان بارندگی در خوزستان کمتر از یک سوم متوسط جهانی است از طرفی این استان با وجود دارا بودن سرمایه‌هایی مانند نفت و گاز یک استان محروم محسوب می‌شود که البته جای تأسف دارد.

وی ادامه داد:مردم استان خوزستان از ابتدایی‌ترین امکانات شهروندی مانند آب و برق هم به طور مناسب در طول سال برخوردار نیستند، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم توجه ویژه حاکمیت به بحران اخیر استان خوزستان، باید اقدامات دولت در زمینه رفع بحران در استان خوزستان تقویت شود و این اقدامات با تداوم و جدیت پیگیری شود تا نتیجه به نحوی باشد که انتظار می‌رود و این نتایج باید در ارتقای کیفیت زندگی مردم خوزستان مشهود باشد.

تالاب‌های استان خوزستان احیاء شود

حسینی افزود: افت ولتاژ برق و نوسانات مستمر در شبکه برق خوزستان موجب خسارت وسایل الکترونیکی مردم این منطقه شده است و پیشنهاد می‌شود حداقل تعرفه‌های آب و برق در فصل تابستان در این مناطق اصلاح شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تالاب‌های استان خوزستان احیاء شود و نکته دیگر اینکه در بودجه سال ۹۶ پیشنهادی مطرح شد که ۳ درصد از مبلغ هر یک از قراردادهای داخلی و خارجی نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز برای رفع اثرات مخرب زیست محیطی در آن منطقه صرف شود؛ اما به دلیل بار مالی شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد اما دولت می‌تواند این مهم را پیگیری کند.

تأکید بر لزوم احیای تالاب‌ها و رفع مسائل مربوط به قطع آب و برق استان خوزستان

تعرفه‌های آب‌وبرق خوزستان اصلاح شود/ مشکلات خوزستان با مدیریت منابع آب حل می‌شودنماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی بر لزوم احیای تالاب‌های خوزستان و رفع مشکلات در زمینه قطعی آب و برق این استان تأکید کرد.

علی ساری در نشست علنی (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات استان خوزستان گفت:در حال حاضر کانون اصلی تولید ریزگردها در داخل ایران است؛بنابراین باید اقدامات جدی در این راستا صورت گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:وجود گرد و غبار و ریزگرد در ایران در چند سال اخیر به دلیل خشک شدن تالاب‌ها در ایران و عراق است.

تالاب‌های هور‌العظیم و شادگان احیاء شوند/ تعطیلی مدارس و ادارات و قطعی آب و برق مردم استان خوزستان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است

ساری افزود: حدود دومیلیون هکتار از تالاب‌های کشور عراق و ۴۰درصد از تالاب‌های خوزستان خشک شده است و راه‌حل آن اقدامات کارشناسی براساس هر منطقه و احیای تالاب‌ها است.

وی ادامه داد: اوج خشک شدن تالاب‌ها مربوط به سال‌های ۸۷ و ۸۹ است که بخش قابل توجهی از ۲٫۵ میلیون هکتار تالاب عراق خشک شد و تالاب بین‌النهرین در حال خشک شدن است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تعطیلی مدارس و ادارات و قطعی آب و برق مردم استان خوزستان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است؛بنابراین باید اقدامات جدی در این راستا صورت گیرد و تالاب‌های هور‌العظیم و شادگان احیاء شوند ؛البته اقدامات دولت در این راستا قابل تقدیر است؛اما امیدوارم این اقدامات تداوم یابد و مصوبات در این رابطه به طور کامل اجرایی شود.

نهال کاری در خوزستان فراموش شده است

تعرفه‌های آب‌وبرق خوزستان اصلاح شود/ مشکلات خوزستان با مدیریت منابع آب حل می‌شودنماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه نهال‌کاری در خوزستان برای جلوگیری از بحران ریزگردها فراموش شده گفت:رودخانه‌های خشک شده استان نمی‌تواند راهکاری برای مبارزه با این بحران باشد.

جلیل مختار در نشست علنی (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات در استان خوزستان گفت: دولت ۳ برنامه اجرایی برای جلوگیری از بحران ریزگردها در برنامه داشت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مالچ‌پاشی اشاره کرد و گفت: طی قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) قرار شد این پروژه انجام شود و هر سال ۲۰ هکتار زمین برای ۱۰ سال مالچ‌پاشی شود؛اما وزارت نفت زیر بار تعهدات خود نرفت.

۵ حوزه رودخانه استان می‌توانند باعث حل بحران ریزگردها شوند

وی در ادامه با بیان اینکه درختکاری نیز فراموش شده افزود: اگر پیمانکار برای نهالکاری و درختکاری برای جلوگیری از ریزگردها اقدام کند،عدم اعتبار موجود باعث از بین رفتن پروژه می‌شود.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ۵ حوزه رودخانه نیز در استان وجود دارد که می‌تواند باعث حل بحران ریزگردها شود،خاطر نشان کرد:چند حوزه رودخانه‌ای دچار خشکی قطعی و چند حوزه دیگر نیمه خشک هستند که نمی‌توانند برای این مورد استفاده شوند تا راهکاری برای خروج آنها از خشکسالی اندیشیده شود.

شاه بیت کنترل مشکلات خوزستان مدیریت منابع آب و عدم انتقال است

تعرفه‌های آب‌وبرق خوزستان اصلاح شود/ مشکلات خوزستان با مدیریت منابع آب حل می‌شودعضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از اینکه محیط زیست هیچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری نشده است، گفت: شاه بیت کنترل مشکلات خوزستان مدیریت منابع آب و عدم انتقال است.

همایون یوسفی در نشست علنی (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات استان خوزستان گفت: خوزستان با تولید ۸۰ درصد نفت و گاز، ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی و قطب اول کشاورزی و همچنین یک سوم منابع آب و قطب اول پتروشیمی کشور است.

خوزستان سد اول دفاعی اقتصادی کشور است

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع مشکلات خوزستان تاثیر زیادی بر توسعه کشور خواهد داشت ؛زیرا خوزستان سد اول دفاعی اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه خوزستان آیینه تمام نمای ایران در تمامی طول تاریخ است، گفت: طبق نقشه های جهانی پدیده تغییر اقلیم و حاصل آن گردوغبار و گرمایش بالا و خشکسالی از جنوبی غربی به ایران و خوزستان و ورود به فلات ایران است و چنانچه چاره اندیشی نشود در آینده ای نه چندان دور فلات ایران را خواهد گرفت.

بر سر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه محیط زیست هیچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری نشده است،تصریح کرد: متاسفانه هنوز این اقدامات در حوزه های مختلف وزارت نفت، کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی ملاحظات محیط زیستی ادامه دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم با بیان اینکه مشکلات قطعی آب و برق و گاز خوزستان ریشه در گرد و غبار و کمبود منابع آب است، افزود:شاه بیت کنترل مشکلات این استان مدیریت منابع آب و عدم انتقال است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با یادآوری اینکه آورده کارون و رودخانه های خوزستان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: متاسفانه امروزه بر سر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد.

لزوم ارائه راهکارهای علمی و عملی مناسب برای مدیریت ریزگردهای خوزستان/ دیپلماسی کشور نباید دیپلماسی تک بعدی سیاسی باشد

عضوهیات رئیسه کمیسیون قضایی حقوقی مجلس بر لزوم ارائه راهکارهای علمی و عملی مناسب برای مدیریت ریزگردهای خوزستان تاکیدکرد و گفت:دیپلماسی کشور نباید دیپلماسی تک بعدی سیاسی باشد.

یحیی کمالی پور در نشست علنی (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر قطعی آب،برق و مخابرات استان خوزستان گفت: در دنیای متمدن امروزی که تکنولوژی و فناوری های دنیا این امکان را برای ما فراهم کرده تا بتوان در ارکان تصمیم گیری در حوزه مسائل زیربنایی و زیرساختی اقدام های لازم را انجام دهیم، ایران نیز جزء کشورهایی است که در چند دهه گذشته با بحران های متعددی روبه رو بوده و با همت و تلاش از این بحران ها عبور کرده ایم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این چه بدعت ناروایی است که یاد گرفتیم اجازه دهیم بحران ها ایجاد و سپس در سایه بحران آن را مدیریت کنیم تا از بحران ها عبور کنیم؛اینکه در استان خوزستان با پدیده ریزگردها تمامی مسائل زیرساختی و زیربنایی دچار مشکل شده و مردم این استان از نظر روحی و روانی با مشکل روبه رو می شوند؛ هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: آیا نمی توان تمامی اقدامات را قبل از بحران انجام داد که شاهد این مشکلات در خوزستان و کشور نباشیم؛ اگر اقدامات صورت گرفته در خوزستان برای مدیریت ریزگردها پایدار نباشد نمی توان دغدغه ها و مشکلات این استان را رفع کرد.

انتقاد از احداث سدهای غیرکارشناسی و انتقال آب از بالادست رودخانه ها

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از احداث سدهای غیرکارشناسی یادآورشد:ریزگردها در تمامی نقاط کشور شیوع پیدا کرده و آب از مناطق بالادست به مناطق دیگر انتقال و شرایطی ایجاد کرده که ما در کشور با آن روبرو هستیم.

کمالی پور افزود:کار کارشناسانه باید درحوزه ریزگردها انجام شود؛امروزه مدیریت ناکارآمد،عدم مدیریت منابع آب،ایجاد سدهای غیرکارشناسی،انتقال آب از بالادست رودخانه ها و عدم رعایت استانداردهای لازم در بحث کارخانجات دست به دست هم داده و با شیوع ریزگردها درخوزستان و به تبع آن در سیستان، کرمان، خراسان جنوبی و ده ها استان دیگر شاهد کانون های ریزگرد خواهیم بود بنابراین باید راهکار علمی، عملی برای مدیریت آن ها ارائه شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی حقوقی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی کشور نباید دیپلماسی تک بعدی سیاسی باشد، تصریح کرد: در حوزه های مختلف می توان دیپلماسی انجام داد البته راهکارهای حقوقی و علمی وجود دارد تا بتوان از این امکان استفاده و علیه کشورهایی که منشا و عامل ریزگردها هستند؛طرح دعوی،آن ها را ملزم به رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی و مکلف به پرداخت خسارت کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.