میهمانان اجلاس سازمان ملل از کانون های ریزگرد خوزستان دیدن می کنند

عصر جنوب – asrejonoob.ir:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران را فرصتی برای اجماع جهانی در مقابله با گرد و غبار دانست و گفت: ۳۰ نفر از میهمانان این اجلاس روز سه شنبه برای بازدید از کانون های گرد و غبار به خوزستان سفر می کنند.

احمدرضا لاهیجان زاده یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران با موضوع گرد و غبار اظهار کرد: پیشنهاددهنده این اجلاس کشور ایران بوده که سازمان ملل با آن موافقت کرده و ایران را به عنوان میزبان این نشست که برای نخستین بار با موضوع گرد و غبار برگزار می شود، انتخاب کرده است.
وی حضور تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای خارجی و کارشناسان در این اجلاس را یادآور شد و افزود: نخستین مزیت این اجلاس، وفاق بین المللی برای مقابله با یکی دیگر از پدیده هایی است که ناشی از دستکاری بشر در طبیعت است.
لاهیجان زاده کنفرانس پاریس را ماحصل تلاش بین المللی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم دانست و اضافه کرد: مساله گرم شدن کره زمین که به عنوان تغییر اقلیم از آن یاد می شود، در حدود ۴۰ سال پیش مطرح شده بود و بعد از دهه ها تلاش، اجماع جهانی برای کنترل این پدیده شکل گرفت.
وی تاکید کرد: اجلاس گرد و غبار نیز می تواند اجماع منطقه ای و جهانی برای مقابله با این پدیده را به دنبال داشته باشد، که این مساله مهمترین دستاورد اجلاس خواهد بود.
به گفته وی، ایران یکی از قربانیان گرد و غبار است و بسیاری از مشکلات ناشی از این پدیده به دلیل دستکاری طبیعت در کشورهای همسایه، سدسازی و یا خشکاندن تالاب ها و تغییر اقلیم است.
لاهیجان زاده همچنین گفت: در این اجلاس می توانیم از همفکری و ظرفیت کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با گرد و غبار بهره ببریم و در همین راستا علاوه بر نشست های تخصصی قرار است تعدادی از میهمانان از کانون های ریزگرد در کشور بازدید کنند که استان های خوزستان و اصفهان (کاشان) برای این منظور انتخاب شده اند.
وی از حضور ۳۰ نفر از شرکت کنندگان این اجلاس در روز سه شنبه در اهواز خبر داد و افزود: هیات هفت نفره از سازمان ملل به سرپرستی ‘اریک سولهایم’ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگانی از کشورهای چین، اکوادور، سوریه، ترکیه و آمریکا در این بازدید حضور خواهند داشت.
لاهیجان زاده اظهار کرد: گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران نیز در این سفر حضور دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: این هیات از یکی از کانون های گرد و غبار و یکی از تالاب های استان خوزستان دیدن خواهند داشت.
وی اظهار کرد: این بازدید فرصتی است که این هیات کارشناسی و همکاری منطقه ای از نزدیک نسبت به شرایط آگاه شده و امیدواریم منجر به توافق هایی شود.
بر اساس این گزارش، اولین اجلاس بین المللی سازمان ملل با موضوع مقابله با گرد و غبار ۱۲ تا ۱۴ تیرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
خوزستان از اوایل دهه ۸۰ با پدیده گرد و غبار درگیر است و این پدیده اکنون بیش از ۲۰ استان کشور را دچار مشکل کرده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.