نماد اهواز ۸۰ ساله شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: شاید موقع ساخت اولین پل معلق ایران، سازندگان تصور نمی‌کردند سازه هلالی شکلشان قرار است در دومین شهر بزرگ کشور تبدیل به یک نماد همیشگی، باشکوه و ماندگار شود چرا که پیشتر، چند سازه شکوهمند مانند ساختمان ۳ گوش (دانشکده ادبیات) و پل سیاه در اهواز ساخته شده بود که هریک به نوبه خود از نظر سر و شکل زیبا به حساب می‌آمدند.

اینک اما دقیقا ۸۰ سال از آن روزگار می‌گذرد؛ پل سفید ۸۰ ساله شد؛ و سازه ای که ۸ دهه تمام مورد محبوبیت عجیب شهروندان قرار گرفته است، درست از زمانی که روبان افتتاح این پل بریده شد تا هم اینک که قرار است روبان جشن ۸۰ سالگی، اولین پل اتومبیل رو اهواز بریده شود این محبوبیت وجود داشته است. پل سفید اما احتمالا فارغ از عناوینی که دارد برای داستان‌های تراژیک پیرامونش نزد مردم محبوبیتی فزاینده به دست آورده است. ماجراهایی که همگی دست به دست هم دادند تا این پروژه در آبان ماه سال ۱۳۱۵ افتتاح شود.

کارشکنی انگلیسی و همت آلمانی
مهم‌ترین قصه پر غصه این پل، کارشکنی شرکت نفت انگلیس نسبت به تعهداتش است و اتفاقاتی که بعد از این کارشکنی به وقوع می‌پیوندند باعث بروز وقایعی تلخ و البته خاطره انگیز می‌شود. بعد از این‌که دولت وقت ایران پرونده ننگین قرارداد ایران و انگلیس موسوم به دارسی را در آتش می‌سوزاند، شرکت نفت انگلیس عصبانی از این اقدام، ادوات لازم را که برای ساخت این پل در اختیار شرکت‌های آلمانی و سوئدی قرار داده بود جمع‌آوری می‌کند تا پلی که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت نیمه کاره رها شود و به حالت تعطیل در آید. به خاطر این کارشکنی، مهندس آلمانی که نمی‌خواست تحت هیچ شرایطی نزد وزارت شوارع و طرق وقت، بدقول جلوه کند نهایت تلاش خود را کرد تا دست کم جرثقیل مورد نیاز خود را بازپس بگیرد؛ درخواست‌هایی که جملگی با در بسته مواجه شدند.
زمانی که این تلاش‌های ۸ ماهه کار ساز نشد مهندس آلمانی سکته و سپس فوت می‌کند در نتیجه پروژه احداث تنها پل مورد استفاده شهروندان عملا رها می‌شود. گفته می‌شود مقامات در پی واگذاری ادامه این پروژه به شرکت دیگری بوده‌اند که همسر مهندس آلمانی خود دست به کار می‌شود و با یاری شهروندان اهوازی و با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن هلال دوم این پل که دشوار‌ترین بخش این پروژه بوده است را تکمیل می‌کند. در نتیجه پلی که قرار بود تا پایان اسفند ماه ۱۳۱۴ به اتمام برسد تا شهروندان بتوانند با وسایل نقلیه پیش از نوروز ۱۳۱۵به طرف دیگر رودخانه تردد کنند، با ۸ ماه تاخیر در آبان سال ۱۳۱۵ افتتاح می‌شود.

آبان به جای اسفند
همه اتفاقاتی که باعث شده بود پل سفید اهواز ۸۰ سال پیش در چنین روزهایی به بهره‌برداری برسد اینک چند سازمان گوناگون را در اهواز به این تکاپو انداخته تا جشن تولدی باشکوه برای این پیرنماد دوست داشتنی اهواز برپا کنند.
ماجرای گرفتن یک جشن تولد برای این پل، به آذر ماه سال ۹۱ باز می‌گرده آنجایی که نویسنده همشهری خوزستان از پی کلافگی میراث فرهنگی خوزستان و شهرداری اهواز به خاطر خاطره نویسی روی بدنه این پل گزارشی تهیه می‌کند. نگارنده در انتهای گزارش اشاره می‌کند که به غیر از شهروندان، مدیران مسئول نیز باید برای حفاظت و پاسداشت این پل خاطره انگیز اقداماتی انجام دهند. برپایی یک جشن در سال ۹۵ می‌تواند هم به محترم شمردن این پل توسط مسافران و شهروندان کمک کند و هم کلانشهر اهواز را با انبوهی از سازه‌های زیبا نزد ایرانیان و جهانیان مشهورتر کند.

چه کسی جشن را برگزار می‌کند؟
در این میان چند سازمان و اداره خود را متولی این پل می‌دانند و تمایل دارند جشن تاریخی ۸۰ سالگی پل سفید به نام ارگان مطبوع آنها ثبت شود. شهرداری اهواز، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آب و برق تمایل خود را برای برپایی این جشن اعلام کردند وانگهی تا این لحظه اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است. در این میان مشاور استاندار خوزستان به خبرنگار همشهری می‌گوید: استانداری به جدیت از این جشن حمایت می‌کند. چرا که پل سفید را «پیشانی شهر اهواز و استان خوزستان» تلقی می‌کند.
«هومن خورشید» ادامه می‌دهد: شهر اهواز ظرفیت بالایی برای شناسایی بیشتر به کل کشور و جهان دارد و هر اقدامی که باعث معرفی هر چه بیشتر این شهر باشد، توسط استانداری خوزستان مورد تکریم و تقدیر قرار می‌گیرد.

حمایت استاندار
مشاور استاندار با اشاره به قدمت این پل عنوان می‌کند: پل سفید از میان انبوه نمادهایی که در اهواز وجود دارد بیشتر از بقیه موارد، مورد توجه مردم قرار دارد و این را می‌توان از میزان توجهی که مسافران در ایام نوروز نسبت به این پل دارند متوجه شد.
خورشید می‌افزاید: بیشترین بازدید گردشگران و شهروندان از اهواز از رودخانه کارون و پل سفید این شهر است. حال که شهروندان برای این پل سنگ تمام می‌گذارند سزاوار است ادارات و سازمان‌های خوزستان نیز همین توجه را به این پل از خود نشان دهند.
وی اظهار می‌کند: به دلیل تقارن سالروز افتتاح این پل با ماه صفر، این جشن بعد از صفر برگزار خواهد شد و به طور قطع استاندار تمام قد از برپایی چنین جشنی پشتیبانی خواهد کرد.

محبوب‌ترین پل کشور
رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز در این رابطه می‌گوید: چون این پل جزو محدوده و مسئولیت سازمان آب وبرق خوزستان محسوب می‌شود، این سازمان از هیچ کوششی برای برپایی جشنی شایسته برای ۸۰ سالگی آن فروگذاری نمی‌کند.
«محمدرضا شمسایی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: پل سفید سزاوار لقب «محبوب‌ترین پل کشور» است. چرا که هم قدمت زیادی دارد و هم از زیبایی منحصر به فردی برخودار است.
وی می‌افزاید: در زمان تصدی مسئولیت شهرداری در اهواز نهایت تلاشم را انجام دادم تا این پل هرچه بیشتر به نظر مردم بیاید. در نتیجه اقدام به نورپردازی حرفه‌ای این پل توسط حرفه‌ای‌ترین تکنسین‌های ایتالیایی شد که خوشبختانه بعد از ۸ سال همچنان سالم و باشکوه است.

برپایی جشن برای پل سفید
این مسئول اظهار می‌کند: با همکاری سایر سازمان‌ها و به خصوص هنرمندان باذوق اهوازی جشنی برپا خواهیم کرد تا چند سال در اذهان همه باقی بماند.
شمسایی با بیان این‌که هر کاری که برای این پل انجام شود ماندگار خواهد شد، ادامه می‌دهد: جای تقدیر دارد که فرهیختگان خوزستانی به فکر برپایی این جشن در سالگرد ۸۰ سالگی این پل افتاده اند. در نتیجه وظیفه خود می‌دانم هر کاری که لازم است، برای این پل که نماد خوزستان محسوب می‌شود، انجام دهم.

   برپایی جشنی باشکوه برای پلی شکوهمند
پل سفید اهواز از هر منظر پل باشکوهی هست. این پل میراثی گرانبها به جا مانده از ۸۰ سال پیش تا کنون برای خوزستانی‌هایی است که محل زندگی شان را بی اندازه دوست دارند.
پل سفید در تار و پود یکایک شهروندان شکل گرفته و قابل فراموشی هم نیست. شوخی نیست ۸۰ سال تمام نزد تمام مردم محبوبیت داشتن.
چه زیبا اگر هرچه در چنته داریم، برای پاسداشت این پل به کار ببندیم. این پاسداشت می‌تواند هم در احترام گذاشتن به این پل باشد و برپایی جشنی هر چند خودمانی برای جشن تولد ۸۰ سالگی پل سفید رنگ معلق اهواز.
حمایت همیشگی از برپایی چنین جشنی خواسته همگانی است که بی تردید تا سالیان سال نزد افکار عمومی ماندگار خواهد ماند. حمایت‌های تمام سازمان‌ها و ادارات از طراح جشن ۸۰ سالگی پل سفید تاکنون بی چون و چرا و تمام قد بوده است. فقط بیم این می‌رود که درست در هنگام برنامه‌ریزی و موقعی که قرار است تاریخ دقیقی برای برپایی این جشن اعلام شود شانه‌ها از پذیرش بار این مسئولیت خالی شود.

محمد گلچین‌زاده

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.