متروی اهواز فقط روی کاغذ!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: با گذشت چند سال از آغاز به ساخت فاز نخست متروی اهواز اما همچنان به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی خبری از تکمیل آن نیست و طبق پیش‌بینی مسوولان با ادامه این روند حتی در ده سال آینده نیز به بهره برداری نخواهد رسید و این درحالی است که کلانشهر مشهد با مدیریتی درست و شایسته و با استفاده از ظرفیت فروش اوراق قرضه این فاز را به اتمام رسانده است.

مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح با گذشت ۱۰ سال، تنها ۲۸ درصد پیشرفت دارد.آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شد و قرار بر این بود که در گام نخست (شش ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم اجرای این پروژه؛ نارضایتی مسوولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی رسید که مرداد ماه سال ۹۴، مسوولان اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند. همچنین اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال گذشته باعث تعطیلی ۱۸ماهه طرح شده است.گفته می‌شود اختلاف میان هلاکویی مدیرعامل سابق متروی اهواز و موسوی شهردار باعث شد که هلاکویی پس از حدود ۱۰ سال مدیریت در این سازمان استعفا دهد و از اوایل مهر امسال ابوالقاسم محبوبی، به عنوان مدیرعامل جدید متروی اهواز در این سمت منصوب شود.
در همین رابطه چندی پیش غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در اظهارنظری ضمن انتقاد از وضعیت متروی اهواز اظهار داشت: هیچ اراده ای برای راه اندازی قطارشهری در متولیان این امر وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا ۱۰ سال آینده هم این طرح به اتمام نمی‌رسد.وی با ابراز گله از عملکرد اعضای شورای سازمان قطارشهری اهواز افزود: این طرح چند متولی دارد که نشان دادند توان کار جمعی ندارند به طوری که از هم گسستگی در حلقه‌های این زنجیره و نبود هماهنگی بین اعضا باعث سوءاستفاده پیمانکار از این مساله شده است.
همچنین سرپرست جدید سازمان قطار شهری اهواز با اشاره به تعطیلی ۱۸ ماهه طرح متروی اهواز، گفت: برای راه‌اندازی مرحله نخست این طرح تا یک سال آینده، سه هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است. محبوبی اظهارکرد: طرح متروی اهواز به دلیل کمبود اعتبار و مشکلاتی که با پیمانکار وجود دارد ۱۸ ماه است که تعطیل شده و شرط نخست راه اندازی دوباره این طرح تامین اعتبار است. وی افزود: بر اساس برنامه جدید زمان بندی این طرح برای راه‌اندازی مرحله نخست، ۲۰مهر امسال، طرح باید دوباره آغاز به کار می‌کرد. محبوبی تاکید کرد: در صورت تامین سه هزار میلیارد ریال اعتبار، در مدت ۱۰ ماه تا یک سال می‌توان مرحله نخست متروی اهواز را راه اندازی کرد.
وی نخستین اقدام برای خروج طرح متروی اهواز را از رکود، تعیین تکلیف پیمانکار و تامین اعتبار دانست و افزود: در سال ۹۴ اعتبار این طرح یک هزار میلیارد ریال بوده که تنها ۱۵ درصد آن اختصاص داده شد و به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها و مشکلاتی که با پیمانکار وجود داشت، دولت اعتبارات ملی را تامین نکرد. وی با بیان اینکه اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح در امسال نیز ۸۵۰ میلیارد ریال است،گفت: با گذشت هفت ماه از سال جدید هنوز هیچ اعتباری به این طرح اختصاص نیافته است.
محبوبی اضافه کرد: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مذاکراتی داشتیم و قرار است در راستای راه اندازی مرحله نخست متروی اهواز همکاری کنند و در نخستین تخصیص به طرح‌های مترو، اعتبار ویژه ای برای اهواز در نظر گرفته شود. وی با اشاره به تعهد شهرداری اهواز در تامین نیمی از اعتبار طرح مترو گفت: شهرداری اهواز باید راهکاری برای پرداخت سهم خود در این طرح پیدا کند و یکی از راه‌های پیشنهادی وزارت کشور فروش اوراق مشارکت است که دولت ۵۰درصد و شهرداری نیز ۵۰درصد آن را تضمین می‌کند. به گفته وی، شهرداری اهواز مجوز فروش پنج هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای متروی اهواز را دارد و شورای شهر نیز آن را تصویب کرده است؛ البته فروش اوراق مشارکت ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد، این در حالیست که باید در کوتاه مدت بخشی از اعتبار موردنیاز تامین شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.