آبرسانی با تانکر به برخی مناطق؛ قطعی آب اهواز تا یکشنبه ادامه دارد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در دو روز گذشته آب شرب حدود ۱۵ درصد از جمعیت شهر اهواز که شامل تعدادی از مناطق شرق این شهر است، دچار مشکل شده است / از امشب پمپاژ آب به شهر را آغاز می کنیم اما با توجه به شوکی که در این روزها به شبکه آب وارد شده، قطعی آب را بعضی ساعات روز در مناطق شرقی اهواز تا روزهای شنبه و یکشنبه آینده خواهیم داشت.
در پی قطع آب شرب در برخی مناطق اهواز، آبرسانی به وسیله تانکر از روز گذشته در این مناطق آغاز شده است.

آغاز تابستان در اهواز با بی آبی همراه بوده است به طوریکه گرمای شدید و قطع آب شرب در برخی مناطق اهواز، تحمل شرایط را برای روزه داران سخت کرده است.

در این مدت مناطقی از اهواز نیز به وسیله تانکر آبرسانی شده اند و بسیاری از شهروندان مراتب گلایه خود به قطع آب شرب را به شبکه های اجتماعی و سایت های محلی رسانده اند.

قطع آب شرب در بخش هایی از اهواز بدون اطلاع رسانی قبلی اتفاق افتاده و اولین اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب دوم تیر منتشر شده که قطع آب را به مدت چهار روز نشان می دهد.

شرکت آب و فاضلاب اهواز علت اختلال در آب شرب این شهر را قطع شدن آب از طرح آبرسانی غدیر اعلام کرده است. تا پیش از زمستان سال ۹۲آب شرب همه شهر اهواز از رودخانه کارون تامین می شد اما از این زمان با بهره برداری طرح آبرسانی غدیر بخشی از اهواز، آب شرب خود را از پشت سد کرخه دریافت می کند.

طرح غدیر نیز روزانه ۴۰۰ هزار مترمکعب آب به اهواز می رساند.

سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفت: کانال های طرح آبرسانی غدیر به دلیل شکستگی در دو سه نقطه نیاز به تعمیر داشت به همین دلیل از بعد از ظهر دوشنبه ۳۱ خرداد آب وروی به آن قطع شده بود.

صادق حقیقی پور افزود: کار تعمیرات در سریع ترین زمان ممکن انجام شده و چهارشنبه شب (دیشب) آب از سد کرخه دوباره به طرح غدیر رهاسازی شده است که با توجه به طولانی بودن خط انتقال آب عصر امروز آب به تصفیه خانه های اهواز می رسد.

وی طول کانال آبرسانی غدیر را ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرد که آب را از پشت سد کرخه به تصفیه خانه های شماره یک و ۲ اهواز (کیان آباد و ملی راه) منتقل می کند.

حقیقی پور با اشاره به اینکه طرح غدیر حدود ۷۰ درصد آب اهواز را تامین می کند اظهار کرد: با توجه به ضرورت تعمیرات در این طرح، از یک هفته قبل به مسئولان شرکت آب و فاضلاب اهواز اعلام شده بود که این تعمیرات قرار است انجام شود.

وی با انتقاد از مسئولان آبفای اهواز در نحوه اطلاع رسانی نسبت به اختلال در آب شرب اهواز گفت: نباید همه تقصیرات را متوجه طرح غدیر کرد زیرا کانال های این طرح مانند همه تاسیسات نیاز به تعمیرات پیدا می کند اما این سوال مطرح است که شرکت آبفای اهواز تا قبل از بهمن ۹۲ که طرح غدیر به بهره برداری رسید، چگونه آب اهواز را تامین می کرد.

حقیقی پور افزود: بهتر بود که مسئولان این شرکت صادقانه به مردم اعلام می کردند که تصفیه خانه و پمپ های آب خام دچار مشکلات فنی است و توان جایگزینی و تامین آب از رودخانه کارون را نداشته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که شرکت آبفای اهواز امکان آبرسانی به شهر را نداشته باشد، این مساله را اعلام کند و ما آمادگی داریم تاسیسات را از آنها تحویل بگیریم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به حساسیت تامین آب شرب کلانشهر پرجمعیتی همچون اهواز، تاکید کرد: بر همین اساس تاسیسات شرکت آب و فاضلاب، اعم از تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ باید همیشه آماده و در مدار باشد و خرابی پمپ ها نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای قطع چند روزه آب در شهر باشد.

وی همچنین گفت: مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر به اهواز که شرق این شهر را تحت پوشش قرار می دهد بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و به زودی به بهره برداری می رسد که با افتتاح آن وابستگی آب شرب مردم اهواز به رودخانه کارون قطع می شود.

آبرسانی با تانکر به اهوازی ها

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این باره گفت: در دو روز گذشته آب شرب حدود ۱۵ درصد از جمعیت شهر اهواز که شامل تعدادی از مناطق شرق این شهر است، دچار مشکل شده است.

سعید دشتی زاده افزود: با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم و مردم روزه دار هستد ناچار شدیم مناطق سپیدار، کوی صادقیه، کوی رسالت، ۲۵۴ دستگاه صنایع فولاد و فاز دو پاداد را به وسیله تانکر آبرسانی کنیم.

وی اظهار کرد: اختلال در تامین آب شرب اهواز به دلیل قطع شدن آب طرح آبرسانی غدیر است و بخش عمده آب خام تصفیه خانه شماره ۲ اهواز (کیان آباد) از طرح غدیر تامین می شود.

دشتی زاده تاکید کرد: طبق گفته سازمان آب و برق خوزستان آب طرح غدیر از بعدازظهر امروز به اهواز می رسد و از امشب پمپاژ آب به شهر را آغاز می کنیم اما با توجه به شوکی که در این روزها به شبکه آب وارد شده، قطعی آب را بعضی ساعات روز در مناطق شرقی اهواز تا روزهای شنبه و یکشنبه آینده خواهیم داشت.

وی همچنین مشکل فنی در تصفیه خانه شماره ۲ را نیز تایید کرد و گفت: بعد از قطع شدن آب طرح غدیر، تامین آب این تصفیه خانه از رودخانه کارون انجام شد اما به دلیل وسعت اهواز، فرسودگی شبکه و تنش بوجود آمده ناشی از افزایش مصرف در دو سال گذشته، نتوانستیم آب مورد نیاز همه مناطق را تامین کنیم.

به گفته وی، کیفیت آب طرح غدیر که از سد کرخه تامین می شود، بسیار بهتر از آب کارون است و در سرعت تصفیه آب تاثیر بسزایی دارد.

دشتی زاده افزود: همزمان با قطع شدن آب ورودی از طرح غدیر، تصفیه خانه نیز دچار مشکل فنی شد که باعث شد آب برخی مناطق به کلی قطع شود.

وی با بیان اینکه مشکل فنی در تصفیه خانه یک حادثه و امری معمول است، تاکید کرد: این حادثه به آماده نبودن تاسیسات و ایستگاه های پمپاژ و مشکلات مالی شرکت آبفای اهواز ارتباطی ندارد.

معاون آبفای اهواز تصریح کرد: طرح آبرسانی غدیر به عنوان یک طرح پایدار اجرا شده به همین دلیل است که اینهمه اعتبار برای اجرای آن صرف شد و قرار نبود آب آن قطع شود؛ از آن گذشته در فصل تابستان به ویژه در ماه مبارک رمضان مصرف آب بیشتر می شود و آب غدیر نباید در این زمان برای تعمیرات قطع می شد.

آب شرب یکی از مشکلات اهوازی ها در یک دهه گذشته بوده است. کاهش آب رودخانه کارون به دلیل سدسازی و اجرای طرح های انتقال آب باعث افزایش شوری و گل آلودی آب شرب شده است.

این در حالیست که شرکت آب و فاضلاب اهواز که اخیرا معاون عمرانی استاندار خوزستان آن را رو به ورشکستگی اعلام کرده، به دلیل بحران مالی، نتوانسته تصفیه خانه های خود را متناسب با جمعیت تحت پوشش ارتقا دهد.

این مشکل را باید به فرسودگی خطوط انتقال که هم باعث کاهش کیفیت و هم باعث هدرروی آب می شود، اضافه کرد.

این مساله باعث شده مردم اهواز به آب شیرین کن های خانگی رو بیاورند و یا آب تصفیه بخرند و فشار کم آب و قطع آب نیز از مشکلاتی است که اهوازی ها همیشه با آن دست به گریبان هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.