افزوده شدن ۴۰ هزار متر مکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: در دو سال و نیم گذشته ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های استان خوزستان اضافه شده است.

صادق حقیقی‌پور در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر به شادگان که امروز، ۱۵ بهمن ماه برگزار شد، اظهار کرد: باوجود فعالیت‌هایی که در زمینه رعایت الگوی مصرف داشتیم اما میزان مصرف آب در تابستان امسال در شهرهای استان به ۲ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز رسید و این مساله استان ما را در تابستان‌های گذشته با تنش جدی در بحث تامین آب مواجه کرده بود.

وی افزود: در کنار این مساله، عمر و قدمت بالا و فرسودگی زیاد سازه‌های تامین آب و همچینن هزینه زیادی که ما باید انجام دهیم تا تاسیسات جدید را احداث کنیم ما را بر آن داشت تا از ایده بازتوانی و ارتقا و بازسازی خود تاسیسات قدیمی استفاده کنیم که هم هزینه کمتری برای ما ایجاد می‌کند و هم زمان رسیدن به هدف را برای ما کوتاه‌تر می‌کند.

حقیقی پور تصریح کرد: بهبهان یکی از شهرهایی است که ما مرتب در آن دچار تنش می‌شویم، به دلیل اینکه منبع تامین آب آن سد کوثر است و این سد از لحاظ هیدرولوژیکی در طی سالیان گذشته مرتب تحت تنش آبی بود و از لحاظ میزان بارندگی جزو حوضه‌های خشک ما بود.

وی ادامه داد: در این زمینه مرتب در شهر بهبهان که از شهرهای بزرگ ما است، دچار مشکل می‌شدیم. به این دلیل، طرح توسعه تصفیه‌خانه آب بهبهان را مدنظر قرار دادیم و به دلیل همزمانی آن با تقاضایی که پالایشگاه گاز بیدبلند برای تامین آب داشت، بر آن شدیم که این تصفیه‌خانه را به شکل کاملا مدرن بازسازی کنیم.

حقیقی پور افزود: اجزا و المان این پروژه شامل احداث یک آبگیر جدید به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب، خط انتقال از آبگیر تا تصفیه‌خانه، بازسازی و بازتوانی و ارتقای ابنیه هیدرولیکی و تاسیسات و تجهیزات تصفیه‌خانه، خط انتقال از تصفیه‌خانه تا شهر بهبهان، خط انتقال از تاسیسات تا تاسیسات پالایشگاه، مخزن ۸ هزار مترمکعبی و ۲ ایستگاه پمپاژ ۲۵ و ۵۰ هزار مترمکعبی است.

وی بیان کرد: در مجموعه هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان صرف این پروژه شده است اما نکته حائز اهمیت در این پروژه پایدارسازی تامین آب شهر بهبهان بود. در حال حاضر جمعیت بهبهان حدود ۱۵۰ هزار نفر است و اگر به ۳۰۰ هزار نفر هم برسد ما مشکلی از بابت آب نداریم، ضمن اینکه کامل می‌توانیم صنایع پایین‌دست را تامین آب کنیم.

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: نکته بعدی در این پروژه، عدم استفاده از منابع دولتی برای اجرای این طرح بود. ما حتی یک ریال از منابع دولتی استفاده نکردیم و کل هزینه از محل فروش حق انشعاب آب صنعت تامین شد.

حقیقی پور بیان کرد: در بخش تامین و تولید آب ما به غیر از تصفیه‌خانه آب بهبهان، فاز دوم تصفیه‌خانه آبادان را به ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب و فاز دوم تصفیه‌خانه خرمشهر به ظرفیت ۷۰ هزار متر را داشتیم که اکنون در مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و حتما تا سال ۹۹ هر دو وارد مدار می‌شوند.

وی اظهار کرد: همچنین تصفیه‌خانه اروندکنار به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب، تصفیه‌خانه قلعه سید رامهرمز به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب، تصفیه‌خانه چوئبده به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب به طور کامل انجام شده و در حال حاضر در مدار بهره‌برداری هستند. در مجموع در طول ۲ سال و نیم گذشته، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها اضافه شده است.

حقیقی پور گفت: موضوع بعدی در بحث تامین آب، توسعه تاسیسات نمک‌زدایی آب شیرین‌کن‌ها هستند که تا قبل از سال ۹۶، کل ظرفیت آب شیرین‌کن استان خوزستان حدود ۲۲ هزار مترمکعب در شبانه روز بود و اکنون ۵۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب قرارداد ظرفیت فعال داریم و در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: در بحث پایدارسازی تامین آب، در حال حاضر کلیه شهرهای استان خوزستان به غیر از اهواز، معادل ۷۰ درصد مصرف روزانه خود مخزن دارند که ۱۱ باب مخزن به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در این مدت ۲ سال و نیم اجرا شده است.

حقیقی پور گفت: همچنین علی‌رغم اینکه نرم صنعت به لحاظ تجهیز شدن به برق اضطراری حدود ۳۰ درصد است، استان خوزستان تنها استانی است که درصد تجهیز برق اضطراری صنعت آن ۹۰ درصد و به ظرفیت ۴۰ مگاوات تجهیز شده است.

وی افزود: در بحث اصلاح شبکه و بازسازی و از سال ۱۳۷۱ که آبفا استان تاسیس شده است تا ۱۳۹۶، ۱۸۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه داشتیم و از سال ۹۶ تا ۹۸، ۸۳۲ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده که نتیجه آن کاهش ۵ درصدی تلفات فیزیکی در شبکه آب بوده است.

مطالب پیشنهادی