نماینده آبادان: طرح انتقال ‌آب خزر به فلات مرکزی غیرکارشناسی است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که چرا کمیسیون تلفیق با طرح مطالعات انتقال آب خزر به فلات مرکزی مخالفت کرده و این طرح دارای چه مشکلاتی است، گفت: این طرح به شکل کارشناسی در کمیسیون تلفیق بحث و بررسی شد اما طرحی که وزارت نیرو ارائه کرده است به اندازه کافی مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته بود، به همین دلیل کمیسیون تلفیق با اختصاص بودجه برای این طرح مخالفت کرد.

شرفی با اشاره به اینکه نمایندگان شهرهای حاشیه خزر به این انتقال آب اعتراض دارند اظهار داشت: دریای خزر دریاچه بسته‌ای است و اگر ورودی آب به دریاچه  از خروجی آن کمتر شود اکوسیستم دریا را بهم خواهد زد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم آبادان افزود: موافقان طرح مزبور در بحث‌های صورت گرفته معتقد بودند کشورهای شمالی دریای خزر از آب این دریاچه برداشت می‌کنند،اما این دلیل به تنهایی نمی‌تواند مطالعه کارشناسی باشد تا مجلس با این طرح انتقال آب موافقت کند.

شرفی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر خروجی آب از ورودی آب بیشتر شود از لحاظ اکوسیستمی و همچنین پرورش ماهی برای دریای خزر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: اگر وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو می‌خواهد این انتقال آب صورت گیرد یک بار برای همیشه مطالعه کارشناسی بر روی آن انجام و سپس آن را به مجلس ارائه کند.

شرفی اضافه کرد: به هر حال نباید با ارائه این گونه طرح‌ها که شاید مشکلاتی برای منطقه ایجاد کند و ترس را به مردم وارد کند ارائه شود ، وقتی یک بار برای همیشه وصل شدن آب خزر به خلیج‌فارس کنار گذاشته شد یک بار برای همیشه نیز باید درباره مفید یا غیرمفید بودن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی چاره‌اندیشی و مطالعه کارشناسی صورت گیرد و مجلس هم بتواند یک بار برای همیشه تصیمی بگیرد که آن را تصویب و یا رد کند.

طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در سفر احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در سال ۸۹ مطرح و موافقت می شود و در سال ۹۰ با اختصاص ردیف بودجه به وزارت نیرو ابلاغ می شود.این طرح که تاکنون برای مطالعه آن ۴ تا ۵ میلیارد تومان بودجه داشته و هزینه شده است قرار است با انتقال آب از طریق لوله به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر آب شیرین را که تنها برای بخش شرب و صنعت است به شهرهای سمنان،دامغان،شاهرود و گرمسار منتقل خواهد شد.

یکی از موارد مورد بحث در این طرح شیرین سازی آب در مبدا و یا مقصد است که ظاهرا به تازگی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در نامه ای درخواست آب شیرین کن در مقصد شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.