تأکید وزیر صنعت بر اجرایی کردن ۱۰۰ میلیون تن پروژه فولادی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه سفر دو روزه خود به استان خوزستان، دو واحد صنعتی نوین چوب و شرکت فرآوری نگین املاح دریایی خوزستان را به بهره‌برداری رسانید.

تأکید وزیر صنعت بر حذف سود بازرگانی مواد اولیه MDF

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در مراسم افتتاح واحد صنعتی نوین چوب که با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵ میلیارد ریال و ۲۰ میلیون یورو به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت:

در راستای تأمین هزینه مردم و با توجه به رایج شدن بحث شهرنشینی، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید  MDFبیشتر شده است.

رحمانی افزود: در حال حاضر در تولید ورق MDF رتبه ۲۱ را در کشور داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها بنا داریم تا سال ۱۴۰۴ به رتبه ۱۲ در این حوزه برسیم.

وی با اشاره به رشد ۳۶ درصدی در تولیدMDF خام در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ گفت:

با توجه به استقبال بازار مصرف، احداث کارخانه تولید MDF در کشور نیز با استقبال روبه‌رو شده که در این راستا واردات این محصول جزء کالاهای ممنوعه قرار گرفته است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: علاوه بر این سود بازرگانی در خصوص تهیه مواد اولیه مورد نیاز MDF نیز حذف شده است.

رحمانی یکی از اصلی‌ترین مشکل صنعت  MDFرا تولید چوب عنوان کرد و افزود:

برای حل این مشکل به بحث کاشت درختان مورد نیاز این صنعت ورود کرده‌ایم.

وجود ۲ هزار و ۱۵۰ واحد در خوزستان

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۵۰ واحد با ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و یک صد هزار فرصت شغلی در خوزستان وجود دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به واحدهای با پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۰ درصد خاطرنشان کرد:

۸۰۸ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی فرصت اشتغالزایی برای ۴۳ هزار و ۴۰۰ نفر در حال احداث در خوزستان داریم.

به گفته رحمانی از این تعداد ۳۲۰ واحد دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی هستند که جزء اولویت‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: تمامی امکانات باید فراهم شوند تا این واحدها تا پایان دولت دوازدهم مورد بهره‌برداری قرار گیرند که برای راه‌اندازی این واحدها ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت: امسال برای رونق اقتصادی، اشتغال روستایی، اشتغال پایدار و تبصره ۱۸ چند ردیف بودجه ابلاغ شده است و تمامی این ظرفیت‌ها در راستای تکمیل طرح‌های با پیشرفت ۶۰ درصدی استفاده می شود.

 یک صد میلیون تن پروژه در زنجیره فولاد

رحمانی در بخش دیگری از سخانش به صنعت فولاد اشاره کرد و گفت:

در حال حاضر در زنجیره فولاد یک صد میلیون تن پروژه در دست اجرا داریم و تولید فولاد ما ۲٫۵ برابر نیاز کشور است.

وی افزود: سال گذشته ۴٫۵ میلیون تن فولاد صادر شد و در هفت ماهه اول یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات فولادی داشتیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: انتظار دولت این است که واحدهای فولادسازی در بازگشت ارز به کشور همکاری داشته باشند.

البته عملکرد فولاد خوزستان در این زمینه خوب بود.

به گفته رحمانی باید در تمامی زمینه‌ها معدن، مورد توجه قرار گیرد و در دوره جدید تلاش خواهیم داشت، نقطه عطفی در حوزه معادن و واحدهای صنعتی معدنی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و حتی ورود فن آوری‌های نوین فعال باشد.

البته خوزستان در این حرکت‌ها پیشتاز است و با توجه به ظرفیت‌های مرزی و دریایی، این استان شرایط خوبی در زمینه صادرات دارد.

راه‌اندازی ۶ هزار واحد صنعتی در سال ۹۶

وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی حدود ۶ هزار واحد تولیدی در کشور در سال گذشته گفت:

واحدهای با پیشرفت بالای ۶۰ درصد جزء پروژه های اقتصاد مقاومتی هستند و باید از همه ظرفیت های استان برای اجرای این پروژه ها استفاده کرد.

 بهره‌برداری از کارخانه نوین چوب خوزستان

گفتنی است در سفر معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت به استان خوزستان کارخانه تولید اوراق فشرده چوب با روکش ملامینه و تولید اوراق فشرده چوبی با روکش هایگلاس افتتاح شد.

این کارخانه با سرمایه گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد ریال و ۲۰ میلیون یورو به صورت مستقیم برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد و محصولات این کارخانه در صنعت ساختمان و تولید انواع مصنوعات چوبی کاربرد دارد.

 افتتاح شرکت فرآوری نگین املاح دریایی خوزستان

همچمنین در ادامه این سفر با حضور اسحاق جهانگیری و رضا رحمانی شرکت فرآوری نگین املاح دریایی خوزستان به بهره برداری رسید.

این واحد صنعتی در زمینه تولید نمک دانه بندی شده، نمک خوراکی تصفیه شده یددار و بدون ید با ظرفیت تولید ۲۲۰۰۰ تن در سال فعالیت دارد و به طور مستقیم برای ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است، این شرکت دارای معدن نمک از آب دریا در منطقه سربندر شهرستان بندر ماهشهر است که سالیانه بخشی از نمک را جهت تصفیه و بسته بندی به کارخانه مذکور منتقل می کند.

این کارخانه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۲۴۰۰۰ متر مربع در منطقه شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز احداث شده است/خبرگزاری صنایع

مطالب پیشنهادی