احداث بزرگترین تصفیه خانه صنعتی کشور در پتروشیمی بندرامام

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به گزارش عصرجنوب نشست خبری مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام با جمعی از  خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان بندر ماهشهر روز سه شنبه (۱۶ بهمن ) به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  در مجتمع پتروشیمی بندرامام برگزار شد.

حمیدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی در جامعه ،عنوان کرد: آنچه که اهمیت دارد و انتظار می رود پیش رفتن به سوی حرفه ای گری و بدور از فرقه گرایی است،رسالت رسانه بعنوان منبع آگاهی بخشی صحیح و در یک کلام به نوعی امر به معروف است که ضروریست آن را عملیاتی کند، در غیر این صورت موجب بوجود آمدن فضای آشفته و فتنه آمیزی خواهد شد که تشخیص حق و باطل را سخت خواهد نمود و رسالت رسانه مخدوش خواهد شد.

وی با تشریح بخشی از عملکردهای تولیدی شرکت های صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: ظرفیت تولید این شرکت ها تا سال ۵۷ قریب به ۳ میلیون تن بود که متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی دوران افول صنعت شکل گرفت، اما پس از فعالیت مجدد و با اجرای برنامه های اول تا پنجم و در حال حاضر اعمال برنامه ششم خوشبختانه از ظرفیت ۳ میلیون تن در برنامه اول و دوم روند افزایشی یافت که در حال حاضر حدود ۶۴ میلیون تن ظرفیت نصب شده و ۵۰ میلیون تن تولید محصولات داریم.

حمیدرضا رستمی افزود: کل هیدروکربن‌هایی که در قالب نفت،گاز و دیگر منابع از زمین استحصال می شود، فقط ۸ تا ۹ درصد آن مسیر پتروشیمی را طی می کند و از همین ۸ الی ۹درصد، ارزش افزوده برای کشور ایجاد شده که در شرایط موجود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری در بخش صادرات از پتروشیمی برای کشور داریم و  ۲۰ تا ۲۵ درصد  ۵۴ میلیارد ارزآوری کشور از سایر منابع را تشکیل می دهد که به خوبی روند توسعه رابه تصویر میکشد.

مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام در ادامه گفت: ۸ درصدی که در صنعت پتروشیمی در گردش است قریب به ۶۰ هزار نفر را در قالب کارفرما و پیمانکاری بصورت مستقیم و چندین برابر آن بصورت غیر مستقیم وارد چرخه اشتغال کرده است.

* تولید MTB کلیدی ترین ترکیبات در تولید بنزین

وی با اشاره به تولید MTB که یکی از کلیدی ترین ترکیبات در تولید بنزین است، خاطر نشان کرد: MTB آخرین واحدی بود که راه اندازی شد،در شرایط تحریم به لحاظ نداشتن دانش فنی در آن بازه زمانی استفاده شد که پس از برقراری ارتباط با UOP دانش فنی خریداری و کاتالیست ها تهیه شد و ظرفیت تولید روزانه ۸۰۰ تا هزار تن را به حدود ۱۵۰۰ تن در روز افزایش یافت که این عدد حدود ۳۰ درصد افزایش ظرفیت را به دنبال داشت.

حمیدرضا رستمی افزود: بندرامام از جمله شرکت هایی است که از مناطق نفت خیز مختلف NGL دریافت میکند،NGL ها تابعی از تولید نفت هستند که در زمستان به دلایل سرما،برداشت آنها از چاه ها روند کندی پیدا می کند که این باعث شد تا کنون ۸۵ درصد از برنامه تولید را در حدود ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تن خوراک دریافت کنیم که بابت این مقدار خوراک ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات را تولید کنیم و از این مقدار حدود ۱٫۲ میلیون تن صادرات داشته باشیم که از بابت این صادرات ۷۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم که همه این ارزها در چارچوب قواعدی که بانک مرکزی تعریف کرده و از همان ابتدا با هماهنگی وزیر محترم نفت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ خلیج فارس، تمام ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه می شود.

وی ادامه داد: به لحاظ خودکفایی مجموعه هایی تشکیل دادیم که باعث شد در همین بازه تعدای مواد شیمیایی در داخل کشور ساخته شوند و بخشی از کارخانه های متروکه در کشور مجددا راه اندازی شدند که بخشی از مواد شیمیایی مورد نیاز را از طریق اینها وارد می کنیم.

*پروژه کلرآلکالی با تکنولوژی جدید

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام یادآور شد: پروژه کلرالکالی(CA) بخاطر جیوه موجود از مدار خارج شد، که البته طبق الزامات قانونی این مورد تا راه اندازی طرح جدید میتوانست ادامه یابد اما بصورت داوطلبانه با تصمیم مدیریت در راستای حفظ محیط زیست این سرویس را از مدار خارج کردیم که هزینه هایی برای شرکت تحمیل می کرد اما خوشبختانه واحد کلرالکالی با تکنولوژی جدیدی در حال بررسی است، فاز اول آن به اتمام رسیده و هم اکنون وارد فاز دوم آن شده است و حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد به لحاظ مصرف برق کاهش دارد که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم.

وی بیان کرد: واحد یک میلیون تنی الفین را بعنوان پروژه داریم، بحث مناقصاتی آن به پایان رسیده و در مرحله عقد قرارداد هستیم وهمزمان از طریق صندوق توسعه ،بانک ها و…بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را بگیریم و اعتبارات این پروژه حدود  ۵۵۰ الی ۶۰۰ میلیون یورو است.

* احداث بزرگترین تصفیه خانه صنعتی کشور در پتروشیمی بندرامام

حمیدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام اظهار کرد: پروژه بزرگترین تصفیه خانه صنعتی در کشور در حال احداث است، حدود ۴۰هزار مترمکعب آب ورودی این مجموعه است که ۱۰ هزارتن آن از طریق کولینگ ها تصفیه میشود که بعد از احداث تصفیه خانه کلیه آبهای برگشتی تصفیه و در مجموعه مجدد مورد استفاده قرار بگیرد و به تبع آن آب ورودی به مجتمع از طریق کارون کمتر می شود و بازیافت بسیار خوبی است.

*تامین ۳۰درصد از منابع شورای راهبردی توسط پتروشیمی بندرامام

وی اذعان داشت:  یکی از شرکتهایی هستیم که حدود ۳۰ درصد از منابع شورای راهبردی در منطقه توسط شرکت پتروشیمی بندرامام تامین می شود،اجتماع،محیط زیست و فعالیت اقتصادی سه بال یک مجموعه متوازن است که باید در نقطه ای به هدف مشترک برسند، توسعه پایدار و متوازن جز اولویت های اصلی ما است و به کمک عوامل و مسوولین منطقه ای فعالیت ها را به سمتی سوق دهیم که از رشد کاریکارتوری یک منطقه ممانعت کنیم و فعالیت ها در تمام منطقه پویا باشد.

*تاثیر تحریم ها بر  تولید خوراک و تولید اسمی وحقیقی

رستمی با شاره به تاثیر تحریم ها بر تولید خوراک و تولید اسمی و حقیقی شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام؛بیان کرد: مخازن ما کاملا در سطح مینیموم خود قرار دارد، نسبت به گذشته ظرفیت ما بعلت سرمای هوا پائینتر هست اما با اینحال توانستیم ۸۵ درصد برنامه تولید را تاکنون انجام دهیم،در حال حاضر فقط صادرات MTB ممنوع است به دلیل اینکه در وهله اول نیاز کشور به بنزین بود و اولویت ما با کشور و پس از آن صاردات است که صادرات این محصول باتوجه به در حال حاضر با راه اندازی ستاره خلیج فارس تولیدات بنزین در چارچوب خوبی دارد، با دریافت مجوز از پالایش و پخش امکان صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام یادآور شد: در رابطه با رسالتی که شرکت های پتروشیمی بعنوان مسوولیت اجتماعی دارند، روابط عمومی این مجموعه وارد مقوله ای شد که مسوولیت اجتماعی را در قالب تنظیمات GRI استاندارد سازی کند.

وی افزود: در راستای حفظ محیط زیست تنها مجتمعی هستیم که در مجموعه صنعتی بندرماهشهر land field برای دفن زباله های پتروشیمی داریم و تاکنون قریب به ۸ میلیون کاشت درخت حرا داشتیم.

رستمی در پایان عنوان کرد: در حوزه پژوهش ارتباط خوبی با دانشگاه داریم، یکی از اهداف ما، اجرای اقداماتی در راستای آموزش و تربیت نسل ماهر در جامعه است.

مطالب پیشنهادی